Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Misständningar Saab 9000 AERO

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Någonstans i Sverige
    Inlägg
    5

    Misständningar Saab 9000 AERO

    Hej!

    Har en Saab 9000 AERO 1994 som jag skruvat ihop och besiktat. Men gick inte igenom pga avgasvärdena..

    Antar att det är ett litet luftläkage mellan turbo och downpipe eftersom check engine lyser ibland och jag har testat byta lambdasond (Bosch orginal)

    Problemet är att när man startar den ibland så låter det som att den misständer på tomgång och om man varvar till 2000 varv och håller den där så rullar den mellan 900 och 2000 varv och misständer hela vägen och check enigne lyser inte. Bilen går inte att köra ens. Om man då stänger av bilen och startar den igen så kan samma problem uppstå men efter några gånger så fungera klockrent utan några missljud och den går att köra.

    Har testa byta

    DI kassett (beg)
    Tändstift
    Mapsensor

    Jag antar att ett litet luftläkage mellan turbo och downpipe inte ska göra så att bilen inte ens går att köra för att sedan fungera som den ska?

    Ett annat problem är också att när vi koppla in TECH2 för att släcka SRS lampan så funka det bra och då tänkte vi kolla felkoder på motorn eftersom den går jävligt skumt ibland, men då fick inte TECH2 kontakt med styrboxen.. Vad kan det bero på? Boxen är från en -94 fast inte aero.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Misständningar Saab 9000 AERO

    Vad är det för box???

    Luftläckage skall alltid fixas.

    Kolla slangarna till dump och även bränsletrycksregulatorn.

    Ni som skruvar denna bilen, är det någon av er som hållit på med dessa Saabar förut?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Misständningar Saab 9000 AERO

    Om ni använder en box med en felaktig programvara kan det vara därför den får check engine.

    Men min misstanke är direkt Boxen.

    Testa att byt box. Den ni har nu kan vara dålig/förstörd eller något annat.
    Eller testa att lägga in rätt program igen i boxen.

    Men det ni kan göra före det är att ta lös batteriet och boxen och sedan montera tillbaka allt igen. Kan behövas nollas boxen ibland om man satt fast den dåligt eller så.

    Annars är det nog en annan box som gäller.

    //Krozz
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Någonstans i Sverige
    Inlägg
    5

    Re: Misständningar Saab 9000 AERO

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Vad är det för box???

    Luftläckage skall alltid fixas.

    Kolla slangarna till dump och även bränsletrycksregulatorn.

    Ni som skruvar denna bilen, är det någon av er som hållit på med dessa Saabar förut?
    Boxen kommer från en Saab 9000 CSE 1994 helt orginal och där fungera den felfritt. Lånade den därifrån för att besikta.

    Slangarna till hela motorn är nya siliconslangar så dom borde inte läka tycker jag.

    Jo det ska fixas. Men som ett brev på posten så gick slavcylindern i växellådan sönder idag så har ingen koppling för tillfället för att kunna testköra osv.

    Ja vi har skruvat i Saabar ett tag.. Men aldrig stött på nått likande problem.


    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Om ni använder en box med en felaktig programvara kan det vara därför den får check engine.

    Men min misstanke är direkt Boxen.

    Testa att byt box. Den ni har nu kan vara dålig/förstörd eller något annat.
    Eller testa att lägga in rätt program igen i boxen.

    Men det ni kan göra före det är att ta lös batteriet och boxen och sedan montera tillbaka allt igen. Kan behövas nollas boxen ibland om man satt fast den dåligt eller så.

    Annars är det nog en annan box som gäller.

    //Krozz
    Jag ska testa byta box sen till en SQR steg 3 box som vi har hemma och se om det blir bättre. Men eftersom boxen jag har i nu fungera alldeles nyss i brorsans Saab 9000 A50 1997 så borde det inte vara nått fel på boxen tycker jag.

    Nollat boxen har vi gjort några gånger utan resultat.

    Det kan inte vara vevaxelgivare som strular eller något annat?

    Check engine blinkar bara 6 gånger = Syresensor (Lambdasond)

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Misständningar Saab 9000 AERO

    Det är olika program i Aero och en vanlig 200hästare.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Misständningar Saab 9000 AERO

    Citat Ursprungligen postat av Plocken

    Jag ska testa byta box sen till en SQR steg 3 box som vi har hemma och se om det blir bättre. Men eftersom boxen jag har i nu fungera alldeles nyss i brorsans Saab 9000 A50 1997 så borde det inte vara nått fel på boxen tycker jag.
    Din brors A50 kan ju vara en 2.0t, 2.0T, 2.3t eller 2.3T alla dessa boxar är fel att använda. Du ska ha en Aero box inte från en annan bil än det då programen skiljer sig!
    Du har nämligen en annan turbo osv i din Aero.

    Jag skulle först försöka att kolla efter felen när du har rätt programvara!

    Om den sedan fortsätter kan det vara olika saker.
    Men börja med rätt programvara i boxen.

    Sen kan det mycket väl vara vevaxelgivaren eller tändkasetten.

    Har ni RÄTT tändstift?? Detta går inte poängtera nog mycket. Man MÅSTE ha NGK !

    MVH
    Fredrik
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Någonstans i Sverige
    Inlägg
    5

    Re: Misständningar Saab 9000 AERO

    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Citat Ursprungligen postat av Plocken

    Jag ska testa byta box sen till en SQR steg 3 box som vi har hemma och se om det blir bättre. Men eftersom boxen jag har i nu fungera alldeles nyss i brorsans Saab 9000 A50 1997 så borde det inte vara nått fel på boxen tycker jag.
    Din brors A50 kan ju vara en 2.0t, 2.0T, 2.3t eller 2.3T alla dessa boxar är fel att använda. Du ska ha en Aero box inte från en annan bil än det då programen skiljer sig!
    Du har nämligen en annan turbo osv i din Aero.

    Jag skulle först försöka att kolla efter felen när du har rätt programvara!

    Om den sedan fortsätter kan det vara olika saker.
    Men börja med rätt programvara i boxen.

    Sen kan det mycket väl vara vevaxelgivaren eller tändkasetten.

    Har ni RÄTT tändstift?? Detta går inte poängtera nog mycket. Man MÅSTE ha NGK !

    MVH
    Fredrik
    Det är väl i princip samma hårdvara på aeron som en vanlig 9000 förutom att det är annan turbo? Eller är det något annat som skiljer?

    Jag har ingen Aero turbo på min. Turbo grenrör och downpipe kommer från Saab 9000 1994 som jag tog boxen ifrån. Jo jag har NGK BCPR7ES-11 stift.

    Dessutom har den gått hur fint som helst på boxen som jag har i nu förra året jag besiktade bilen.. Det är därför jag blir så fundersam varför bilen helt plötsligt beter sig som den gör.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Misständningar Saab 9000 AERO

    Ok nså du har passande turbo till mjukvaran. Ok det förklarar saken.

    När du skriver aero förutsätter vi att det är en aero som innehåller aerons hårdvara.
    Nu har du alltså en 200hk 9000 2.3 med ett snyggt kjolpaket och dyrare försäkring

    Så det förändrar en hel del.

    Tändkasett (TK) och vevaxelgivare är saker som kan ställa till det.
    Men jag hade bytt tändstift först. Det är "billigt" och sådant som måste göras med jämna mellanrum. Testa gärna med en TK som du vet funkar samtidigt som du byter stiften.
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Någonstans i Sverige
    Inlägg
    5

    Re: Misständningar Saab 9000 AERO

    Citat Ursprungligen postat av Krozz
    Ok nså du har passande turbo till mjukvaran. Ok det förklarar saken.

    När du skriver aero förutsätter vi att det är en aero som innehåller aerons hårdvara.
    Nu har du alltså en 200hk 9000 2.3 med ett snyggt kjolpaket och dyrare försäkring

    Så det förändrar en hel del.

    Tändkasett (TK) och vevaxelgivare är saker som kan ställa till det.
    Men jag hade bytt tändstift först. Det är "billigt" och sådant som måste göras med jämna mellanrum. Testa gärna med en TK som du vet funkar samtidigt som du byter stiften.
    Jo jag förstår det, fel av mig där.

    Haha det är en äkta Aero. Men jag har en 200hk 9000 2.3 motor i.

    Har beställt nya tändstift, ska fixa läkaget som gör att check engine tänds och i med nya stift. Får vi se hur den går, lär få grejjerna efter helgen dock... Beställde även ny tändkasett, vevaxelgivare och lambdasond. alla orginaldelar. Får hoppas att det inte blir något strul efter det är ditsatt..

Liknande ämnen

  1. Misständningar på cylinder 4 9-5 Aero -02
    Av Fiskenlars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2015-01-12, 17:30
  2. saab 9000 med misständningar vid tomvarvning.
    Av aero16v i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-01, 02:16
  3. Misständningar på en 9000 aero -91
    Av Pershav i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-07-20, 20:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •