Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Motorstopp och efterföljande startproblem

  1. #1

    Motorstopp och efterföljande startproblem

    Här kommer min första fråga i detta forum. Ursäkta om den hamnar fel eller inte är korrekt formulerad.

    Jag har fått ett problem och undrar om någon känner igen symptomen:

    Jag har en SAAB 95 kombi, 2.3 Vector årsmodell 2007 som har gått ca 7500 mil.

    I fredags kväll efter ca 20 minuter körning stannade motorn plötsligt och varningslampan med en motor tändes. Först ville den inte starta igen, men efter några försök så gick den igång. Försökte jag köra så gick det ca tio meter innan motorn dog igen, men på tomgång gick den normalt.

    Taxi hem...

    Lördags morse skulle jag hämta bilen med en kompis. Då startade den som vanligt och jag kunde köra fem minuter hem. Varningslampan lyste fortfarande.

    i Måndags var jag i kontakt med en verkstad och de tipsade om "några slangar mellan motorn och bromsservot" som ibland lossnar. Öppnade motorhuven och petade lite på dem. Den som gick in i toppen på motorn satt rätt löst och jag kunde lossa den och sätta tillbaka den igen.

    Efter detta startade motorn och varningslampan slocknade. YES!

    Men nästa gång jag var ute och körde så stannade bilen på samma sätt efter ca 15 minuter och gick inte igång trots att jag pillade med slangarna. Den fick svalna och sen kunde jag köra hem.

    Prövade att ta loss slangen från motorn då motorn gick och det verkade inte påverka hur den gick. Den slocknade i alla fall inte.

    När jag satt tillbaka slangen, stannat motorn, och startade igen så slocknade varningslampan...

    Nu är jag inte mycket klokare.
    * Förmodligen stannar bilen igen om jag kör iväg.
    * Jag vet inte om det har med slangarna att göra överhuvudtaget?
    * Om det inte är det kan det vara något annat självklart?

    Det enda jag gjort med bilen de senaste dagarna är fyllt på med olja.

    Några idéer?

    Vänliga hälsningar

    Magnus

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    576

    Re: Motorstopp och efterföljande startproblem

    Vevaxellägesgivaren en trolig tjuv .

    Läs mitt inlägg i denna tråd: viewtopic.php?f=3&t=307559

    Marz

  3. #3

    Re: Motorstopp och efterföljande startproblem

    Tack, Det verkar ju troligt. Men är även det faktum att den stannar under körning ett symptom på detta? Om man läser om det problemet verkar deet mest handla om att den inte startar.

    mvh

    Magnus

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    576

    Re: Motorstopp och efterföljande startproblem

    Min dog också under körning. Men annars andra tänkbara alternativ; Bränslepump, DI-kasseten.

    Marz

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 501
    Medlem#
    8163

    Re: Motorstopp och efterföljande startproblem

    Rör varvräknarnålen på sig när du kör på starten men bilen inte startar? Om nej så är det mycket troligt det är vevaxelgivaren, om ja inte alls lika säkert.
    När bilen dör har du någon belastning på motorn då?
    /Johan

  6. #6

    Re: Motorstopp och efterföljande startproblem

    När den dör är det under körning så viss belastning har det varit. Det har ju bara hänt två gånger. Lite svårt att kolal det där med varvräknaren eftersom jag måste köra en bra bit innan det kickar in. Och då vill jag ju inte vara för långt hemifrån. Vi skall se om jag orkar testa i kväll.

    mvh

    Magnus

  7. #7
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 501
    Medlem#
    8163

    Re: Motorstopp och efterföljande startproblem

    Anledningen till frågan runt hur hårt lastad motorn är att ett stort luftläckage kan ge liknande symtom. Ett sådant läckage kan orsakas av att insugsröret delar sig någonstans mellan turbo och spjällhus. Om det tex är kopplingen halvvägs mellan ic och spjällhus som delar sig så sluter den sig själv när övertrycket försvinner. Jag har varit med om där vi har åkt flera mil utan problem, och sedan i en uppförsbacke så tvärdör bilen med tänd CE-lampa. visade sig vara verkstaden som "glömt" skruva ihop kopplingen efter ett byte av kyl
    /Johan

  8. #8

    Re: Motorstopp och efterföljande startproblem

    Jag förstår,
    Motorn var definitivt inte hårt belastad. I ena fallet var det strax innan en rondell på en femtioväg så jag hade förmodligen redan lättat på gasen.

    I andra fallet var det i alla fall inte under acceleration eller i en uppförsbacke.

    mvh

    Magnus

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    504

    Re: Motorstopp och efterföljande startproblem

    Hej och välkommen till forumet och grattis till en rolig bil

    (Du vet väll att Saab Turbo club of sweden (forumet tillhör dem) är en förening, gå gärna med)


    Som sagt, vevaxelgivaren är troligast. Kostar inte allt för många kronor som tur är.


    MVH
    Fredrik
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  10. #10

    Re: Motorstopp och efterföljande startproblem

    Fixat!
    Som ni gissade så var det vevaxelgivaren. Felsökning, byte och provkörning på verkstan 1680 kronor. Då bytte de ett par trasiga lampor på köpet också. Bra service och till ett hyggligt pris dessutom.

    Samanfgattnignsvis:

    * Bilen stannade och gick inte att starta när den blev varm efter ca 15 minuters körning.
    * Så fort den svalnade lite så startade den igen.
    * När man kör startmotorn (när den inte startar) rör sig inte varvräknarnålen.

    /Magnus

Liknande ämnen

  1. Motorstopp på 9-3SS -05
    Av Vfr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-24, 06:51
  2. Motorstopp 9-3og Aero(T7)
    Av Indalsman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-17, 22:19
  3. Märkliga motorstopp
    Av fruktis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-06-24, 18:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •