Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Blårök vid kallstart Saab 95 2.3t år 03

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    142

    Blårök vid kallstart Saab 95 2.3t år 03

    Hej alla.Jag har fått problem med att jag får blårök vid kallstart.Är det Turbon som e kass eller kan de vara nått annat?Hörde att en annan hade samma problem å bytte turbo å ändå fick han blårök vid kallstart.Hur kan man enklast utesluta turbon alt vad kan man mer kolla efter för Felkälla?Mycket tacksam för svar.Kan tillägga att bilen har rullar över 25000mil.Mvh Sonny

  2. #2

    Re: Blårök vid kallstart Saab 95 2.3t år 03

    Tja.

    Jag säger direkt att det är Turbon som är snart slut. Det var samma problem för mig föra sommaren så byte turbon och sen efter det slutade den blå ryka på kallstarterna.
    Saab 9-5 SE 4d 2,0t 2001
    Saab 900 S 2,0i Automat 1998

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    142

    Re: Blårök vid kallstart Saab 95 2.3t år 03

    Ok.Va slängde du i för snurra i den då?mvh sonny

  4. #4

    Re: Blårök vid kallstart Saab 95 2.3t år 03

    GT17 Org snurra från GIK
    Saab 9-5 SE 4d 2,0t 2001
    Saab 900 S 2,0i Automat 1998

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    252

    Re: Blårök vid kallstart Saab 95 2.3t år 03

    Tycker du ska göra ett leak down test för att se så kolvringarna är ok. Hade som du, + att den drack olja. Så ja bytte turbo till en TD04 16T och hoppades på de bästa. Men de fortsatte med blårök så ja kollade upp de hos en verkstad med tillgång till en leakdown provare. Och de visade att kolvringarna inte var täta. Så kolla upp de noga innan du byter nått ,för de är inte billigt att byta och hoppas de blir bra, spec en turbo som kostar några tusen. Kan även vara ventiltätningar som dåliga. Om din inte dricker mkt olja skulle ja först kolla ventiltätningar, för där kan de inte försvinna några stora mängder olja. Sen kolla turbon och känna på axeln. Tillslut hittar du problemet.

    Lycka till.

    Tjao
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Blårök vid kallstart Saab 95 2.3t år 03

    Citat Ursprungligen postat av Saab_Performance
    Tycker du ska göra ett leak down test för att se så kolvringarna är ok. Hade som du, + att den drack olja. Så ja bytte turbo till en TD04 16T och hoppades på de bästa. Men de fortsatte med blårök så ja kollade upp de hos en verkstad med tillgång till en leakdown provare. Och de visade att kolvringarna inte var täta. Så kolla upp de noga innan du byter nått ,för de är inte billigt att byta och hoppas de blir bra, spec en turbo som kostar några tusen. Kan även vara ventiltätningar som dåliga. Om din inte dricker mkt olja skulle ja först kolla ventiltätningar, för där kan de inte försvinna några stora mängder olja. Sen kolla turbon och känna på axeln. Tillslut hittar du problemet.

    Lycka till.

    Tjao
    Leakdown är det de man gör med WD40 metoden?
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Skara
    Inlägg
    252

    Re: Blårök vid kallstart Saab 95 2.3t år 03

    Citat Ursprungligen postat av asppie
    Citat Ursprungligen postat av Saab_Performance
    Tycker du ska göra ett leak down test för att se så kolvringarna är ok. Hade som du, + att den drack olja. Så ja bytte turbo till en TD04 16T och hoppades på de bästa. Men de fortsatte med blårök så ja kollade upp de hos en verkstad med tillgång till en leakdown provare. Och de visade att kolvringarna inte var täta. Så kolla upp de noga innan du byter nått ,för de är inte billigt att byta och hoppas de blir bra, spec en turbo som kostar några tusen. Kan även vara ventiltätningar som dåliga. Om din inte dricker mkt olja skulle ja först kolla ventiltätningar, för där kan de inte försvinna några stora mängder olja. Sen kolla turbon och känna på axeln. Tillslut hittar du problemet.

    Lycka till.

    Tjao
    Leakdown är det de man gör med WD40 metoden?

    Hehe, nja, på sätt och vis. Ist för vätska, så skruvar man fast en munstycke i hålen och trycksätter med luft (ca 3bar), sen är de en mätare som visare hur mkt luft som släpps igenom ner till tråget (0-100%) 0-10% är helt godkänt, men över de så läcker de för mkt. Vilket de gör på 2 av mina cylindrar (ca20%).

    Ett sånt test borde någon motorrenoverare kunna göra åt dig. Bara att fråga runt, kostar runt 400kr. Men då vet man sen oxå om kolvringarna är ok eller skrot så man kan gå vidare och felsöka
    SAAB 9-5 Vector 2,3t -02 E85+
    SAAB 9000 CSE 2,3i -93 -Skrotad

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Blårök vid kallstart Saab 95 2.3t år 03

    Citat Ursprungligen postat av Saab_Performance
    Citat Ursprungligen postat av asppie

    Leakdown är det de man gör med WD40 metoden?

    Hehe, nja, på sätt och vis. Ist för vätska, så skruvar man fast en munstycke i hålen och trycksätter med luft (ca 3bar), sen är de en mätare som visare hur mkt luft som släpps igenom ner till tråget (0-100%) 0-10% är helt godkänt, men över de så läcker de för mkt. Vilket de gör på 2 av mina cylindrar (ca20%).

    Ett sånt test borde någon motorrenoverare kunna göra åt dig. Bara att fråga runt, kostar runt 400kr. Men då vet man sen oxå om kolvringarna är ok eller skrot så man kan gå vidare och felsöka
    OK tack för tipset, då skall jag se om jag hittar ngn i Linköping med omnejd som kan göra detta. Ngn på forumet som har tips på vem som kan utföra detta?
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    142

    Re: Blårök vid kallstart Saab 95 2.3t år 03

    Tjenare.Det är komp test ni pratar om eller?//Sonny

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Blårök vid kallstart Saab 95 2.3t år 03

    Ingen som vet ngn vänlig själ i Linköping som kan göra komptest.
    Jag vill bara veta att allt är OK med motorn.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Blårök vid kallstart Saab 95 2.3t år 03

    Citat Ursprungligen postat av Saab_9-5
    Tja.

    Jag säger direkt att det är Turbon som är snart slut. Det var samma problem för mig föra sommaren så byte turbon och sen efter det slutade den blå ryka på kallstarterna.
    Det var en jävla tur att du inte gav mig samma råd.

    Jag hade nämligen också blårök vid start. I all fall fram tills dess att jag bytte den vita backventilen till vevhusventilationen upp vid ventilkåpan.

    Ska man laga genom att provbyta saker kan man börja med de enkla och billiga sakern först.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Blårök vid kallstart Saab 95 2.3t år 03

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Citat Ursprungligen postat av Saab_9-5
    Tja.

    Jag säger direkt att det är Turbon som är snart slut. Det var samma problem för mig föra sommaren så byte turbon och sen efter det slutade den blå ryka på kallstarterna.
    Det var en jävla tur att du inte gav mig samma råd.

    Jag hade nämligen också blårök vid start. I all fall fram tills dess att jag bytte den vita backventilen till vevhusventilationen upp vid ventilkåpan.

    Ska man laga genom att provbyta saker kan man börja med de enkla och billiga sakern först.
    Min vita backventil byttes för två sommrar sedan.
    Den var tvärav så jag limmade den med epoxi på våan semester och bytte den när vi kom hem. Men våran rykte inte utan den hackade vid jämnfart.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

Liknande ämnen

  1. Blårök vid kallstart!
    Av lampann i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-30, 21:26
  2. 95 -04. Blårök vid kallstart.
    Av berggren129 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-01, 19:45
  3. Blårök och bensindoft vid kallstart
    Av pihlanker i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-27, 10:45
  4. Blårök vid kallstart
    Av Nissvandt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 01:47
  5. blårök vid kallstart???
    Av wengan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-10, 11:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •