Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 83

Ämne: Eftermarknadsstereo i OG9-5 2006-2010

  1. #1

    Eftermarknadsstereo i OG9-5 2006-2010

    Hej & god kväll.

    Jag har äntligen hittat tillbaka till detta forum, har under lång tid haft för mycket annat för mig. Har även nytt användarnamn då jag tappat bort inloggningsuppgifter till mitt gamla och även bytt mailleverantör. (Mitt gamla nick var Slättabjörnen).

    I alla fall, har precis skaffat mig en 9-5 Vector 2,0 BP 09:a med nästan all utrustning.
    När jag kom hem med den så skulle jag stoppa i CD-skiva/or, men det var tvärstopp!
    Gick inte att stoppa i skiva, det fanns heller inte, enligt displayen, några skivor att mata ur.
    Verkar som att det skulle vara något stopp i mekanismen.
    Någon som råkat ut för det?
    Kostnad för reparation?
    (F.d Slättabjörnen)

    Fordon: 9-5 Vector 2,0 BP Aut -09
    9000 2,3T 200 Aut A50 -97

  2. #2
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254

    Re: CD-växlarproblem original Premium 150

    har du tryckt på load knappen?
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  3. #3

    Re: CD-växlarproblem original Premium 150

    Jodå, Loadknappen trycker jag på och då står det "WAITING", (eller nåt sånt), efter det
    försöker jag ladda men det är tvärstopp.
    Jag kan med milt våld lirka in en skiva lite mer än halvvägs, men den matar liksom inte in, så jag avbryter försöket.
    Om jag tar en instrumentmejsel och håller isär "gummiläppen" där skivan ska in så kan jag se, vad jag misstänker, en del av matarmekanismen.
    Jag misstänker att det är knas med matningen.

    Så jag undrar om det är någon mer som råkat ut för liknande och fått sin maskin reparerad.
    (F.d Slättabjörnen)

    Fordon: 9-5 Vector 2,0 BP Aut -09
    9000 2,3T 200 Aut A50 -97

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167

    Re: CD-växlarproblem original Premium 150

    Det låter som du inte är ensam.
    Är det en sådan här?
    Död bildlänk

    När jag köpte bilen och var på väg hem så tänkte jag peta i en CD men tji, den gick inte att få in.
    Trycker man på LOAD när man satt på apparaten säger den
    "Vänta..."
    Död bildlänk
    Och så välar den till AUX
    Trycker man på EJECT visas
    Död bildlänk
    Jag tänkte plocka ur apparaten och kika på den själv.
    Enl. Wis är den ingift i bilen och kommer inte att kräva kod.
    De runda plupparna jag markerat på översta bilden med röda cirklar skall pillas ur och att det är skruv bakom. Enl. WIS skall man tycka mejseln genom pluppen och montera en ny sedan Någon som vet hur man kan få ur den utan märken?
    Jag har försökt att med en liten instrumentmejsel pilla ur en plupp med den sitter ordentligt och jag vill ju inte göra märken i den.

    När man kikar in i springan för CD och pillar undan "filtmattan" lite ser man ett litet hål på var sida och i mitten något som liknar en knapp.

    Jag ringde och kollade med förra ägaren om CD'n funkat eller om det var nåt problem och hon trodde att det fastnat en CD i den i somras...
    Senast redigerat av HeRmAN den 2019-02-07 klockan 10:00. Anledning: Bildlänkar döda, raderade :(
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5

    Re: CD-växlarproblem original Premium 150

    Jodå, en sådan är det.
    Enligt Saabåterförsäljaren här på orten finns det tydligen ingenstans att skicka den på rep heller. Någon som hört annat?
    Maskinen är en GM apparat tillverkad av Fujitsu Ten. Den är mycket riktigt kodad till bilen, så att "lyfta ur" den och sedan återansluta är inga problem.

    Det "lustiga" är att denna maskinserie som kom med faceliftet -06 har den egenheten att det inte går att lura igång en ej urgift apparat från en annan bil genom att "bolla" med chassienummer med Tech 2:an, vilket man kunde göra med de gamla AS1 och AS2orna.
    -Så att köpa en ej urgift på en bildemontering funkar inte fr.om 06.

    För min del blir det att hitta en hyfsad dubbel DIN med klocka i displayen och möjlighet att justera belysningen till "SAAB-grön" Några tips på hyfsad maskin. Det behöver INTE vara med inbyggd växlare, jag behöver heller inte NAV eller DVD.

    Kraven:
    Dubbel DIN
    Grön display
    Klocka
    CD/Mp3
    Utv. AUX
    Bra ljud
    Ska funka till rattknapparna
    Gärna utvändig USB
    BT handsfree stör heller inte
    Max pris ca 4000:-
    (F.d Slättabjörnen)

    Fordon: 9-5 Vector 2,0 BP Aut -09
    9000 2,3T 200 Aut A50 -97

  6. #6

    Re: Eftermarknadsstereo i 9-5 My 09

    Har sökt men inte hittat någon bra info på forumet. Hittar bara info om äldre 9-5 98-05.

    Som jag beskrev i början av tråden har original CD växlaren slutat fungera. Saabåterförsäljaren på orten påstår att det inte finns någon reparationsverkstad för GM/Fujitsu Ten apparaterna längre.

    Siktar nu in mig på att sätta i en dubbel DIN av fabrikat Pioneer, Clarion, Sony, Kenwood, JVC eller annat känt fabrikat.

    Vad som nu verkar troligast som inköp är Pioneer AVH-2400BT eller AVH-4400BT, de maskinerna verkar överensstämma med mina önskemål. - Men jag kan som sagt tänka mig något av de andra ovanstående fabrikaten också.

    Någon som satt in eftermarknadsstereo i en 9-5 06:a eller nyare?
    Lågnivån direkt till original slutsteg? (Vill gärna ha det steget kvar).
    Fått rattknapparna att funka ok?
    Några "fällor" eller "bra att veta" i monteringsjobbet?
    Något som hänt med bilen, förutom att serviceindikatorn slutar funka?

    Vill tillägga att jag på inget vis är någon "ljudknutte", originala ljudet i 7-högtalarsystemet på 150 W är fullt tillräckligt.

    Tips om H.U och montering mottages tacksamt och ödmjukt.
    (F.d Slättabjörnen)

    Fordon: 9-5 Vector 2,0 BP Aut -09
    9000 2,3T 200 Aut A50 -97

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    139
    Medlem#
    4694

    Re: Eftermarknadsstereo i 9-5 My 09

    Jag har haft det problemet och löst det. Lämnade in den hos lokala bilradioförsäljaren som öppnade och fixade problemet. Kostade mig 150kr. (Uppsala bilradio).

    Annars har jag en huvudenhet så jag köpt en eftermarknads. Inte urgift men det går att ordna då jag har både stereon och bilen kvar.

    Köpte mig en pioneer. Bra ljud. Kan välja färg på display och knappar. Navigation, bt-handsfree. Usb på baksidan men jättesmidigt att dra en skarvkabel till facket i armstödet. Kan dra in den genom justeringshålet till handbromsen.
    Rattknapparna fungerar bra med adapter. Dock fallerar det på priset om man köper en ny skulle jag tro.
    Medlem #4694
    Saab 9-5 2,0t BioPower 2006 | Saab 9-5 Aero Hirsch 2002
    I don't drive fast, I fly low.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Eftermarknadsstereo i 9-5 My 09

    Citat Ursprungligen postat av Staren
    Jag har haft det problemet och löst det. Lämnade in den hos lokala bilradioförsäljaren som öppnade och fixade problemet. Kostade mig 150kr. (Uppsala bilradio).

    Annars har jag en huvudenhet så jag köpt en eftermarknads. Inte urgift men det går att ordna då jag har både stereon och bilen kvar.

    Köpte mig en pioneer. Bra ljud. Kan välja färg på display och knappar. Navigation, bt-handsfree. Usb på baksidan men jättesmidigt att dra en skarvkabel till facket i armstödet. Kan dra in den genom justeringshålet till handbromsen.
    Rattknapparna fungerar bra med adapter. Dock fallerar det på priset om man köper en ny skulle jag tro.
    Vad är det för Pioneer-enhet du har?
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Björklinge
    Inlägg
    97

    Re: CD-växlarproblem original Premium 150

    [quote="HeRmAN"]Någon som vet hur man kan få ur den utan märken?
    Jag har försökt att med en liten instrumentmejsel pilla ur en plupp med den sitter ordentligt och jag vill ju inte göra märken i den.

    quote]

    Dubbelhäftande tejp fungerar!
    Bara tejpa tid och dra loss dem.


    //
    Mvh Jonas J
    Trafiklärare, billjudsnörd och motorcyklist!
    Kör såklart Saab - 9000cd -95 & 9-5 -02

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    139
    Medlem#
    4694

    Sv: Eftermarknadsstereo i 9-5 My 09

    Een är några år. En pioneer avic f910bt. Har även haft en avic d3 bt.

    Körde också tape till pluttarna.

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
    Medlem #4694
    Saab 9-5 2,0t BioPower 2006 | Saab 9-5 Aero Hirsch 2002
    I don't drive fast, I fly low.

  11. #11
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042

    Eftermarknadsstereo i 9-5 My 09

    Hur gör ni med ramen runt en dubbeldin då originalstereon är bredare än dubbeldin (väl?)
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    139
    Medlem#
    4694

    Re: Eftermarknadsstereo i 9-5 My 09

    Finns en monteringsram som man sätter i hålet i bilen och sen monterar stereon i.
    http://www.garaget.org/?car=40027&image=459123
    Så såg det ut med min gamla avic-d3.
    Medlem #4694
    Saab 9-5 2,0t BioPower 2006 | Saab 9-5 Aero Hirsch 2002
    I don't drive fast, I fly low.

  13. #13

    Re: Eftermarknadsstereo i 9-5 My 09

    Citat Ursprungligen postat av MicEE
    Hur gör ni med ramen runt en dubbeldin då originalstereon är bredare än dubbeldin (väl?)
    Man köper en sådan här: http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-o...-fp-32-01.html
    eller en http://www.blekingebilradio.se/produ...ategory_id=460
    eller en http://www.backesljud.se/produkter_v...e_no=MR-SAAB02 och så vidare.
    ramar finns det gott om.

    Men jag frågar återigen: Någon som stött på problem vid eftermarknadsstereo tillsammans med original slutsteg?
    Funkar det att bara rakt av ansluta ISO adaptern till befintligt nät i bilen och få ut ljud via originalförstärkaren som vanligt?

    Skriv gärna ner detta i denna tråd, men PM:a till Slättabjörnen, mitt gamla konto jag inte kommer åt av olika anledningar. En mycket trevlig moderator, (Travis), ska hjälpa mig att få åtkomst till mitt gamla konto och sedan släcka detta nya jag öppnade.
    (F.d Slättabjörnen)

    Fordon: 9-5 Vector 2,0 BP Aut -09
    9000 2,3T 200 Aut A50 -97

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    139
    Medlem#
    4694

    Sv: Eftermarknadsstereo i 9-5 My 09

    Nu använder jag varken orginalsteg eller högtalare men har för mig att det blir problem med lågnivån. Är balanserad till slutsteget om jag inte missminner mig. Tror dock att det finns en adapter men är inte alls säker på detta.

    Mvh
    Jocke

    Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
    Medlem #4694
    Saab 9-5 2,0t BioPower 2006 | Saab 9-5 Aero Hirsch 2002
    I don't drive fast, I fly low.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Re: Eftermarknadsstereo i 9-5 My 09

    Så! Nu är jag tillbaka på min gamla användare. Tack Travis.

    Jo, jag har nu i princip bestämt mig för en Pioneer AVH-2400BT

    Den har ungefär vad jag behöver och lite till. Vad jag främst fastnade för var att den har både USB och AUX i fronten. - Känns sådär att behöva dra sladdar från baksidan och in i handskfack eller till annat ställe som jag hade behövt om jag tagit "storebror" AVH-4400BT.
    Visserligen har 4400 något större skärm, men det kan jag vara utan.

    Adaptern jag ska använda blir Pioneers CTSSA001

    Med den kopplas rattknapparna in och det ser ut att vara så att ISO-kontakterna och "GM-anslutningen till bilen är med och verkar fullkopplade.

    Det innebär i så fall att vanliga högtalarutgångarna på nya H-U'n ansluts till bilens nät på en gång och mig veterligen har alla 9-5 ett slutsteg som då blir matat. Det kanske är så att signalerna modifieras i dosan på bilden.

    Nå, vi får se när jag fått grejorna om det slutar i en härdsmälta i förstärkaren.
    - Såvida inte någon på forumet vaknar till och säger STOPP FÖR H-E och kommer med gott tips. - Rent spontant känns det väl som att man helst skulle använda RCA-utgångarna istället, men säger Pioneer att CTSSA001 ska användas får man väl lita på det.

    Vid monteringen kommer jag att fota lite och dokumentera för att lägga ut det på forumet, men då i en annan tråd som kanske kan läggas i FAQ.

    Men som sagt, kom in med tips så länge.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Eftermarknadsstereo i 9-5 My 09

    Lite sen nu kanske, men en liten klutt med häftmassa funkar jätte bra om du vill ha ut täcklocken till stereon. Bara och trycka emot och sen dra ut så följer dom snällt med
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167

    Re: CD-växlarproblem original Premium 150

    Citat Ursprungligen postat av jojride
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN
    Någon som vet hur man kan få ur den utan märken?
    Jag har försökt att med en liten instrumentmejsel pilla ur en plupp med den sitter ordentligt och jag vill ju inte göra märken i den.
    Dubbelhäftande tejp fungerar!
    Bara tejpa tid och dra loss dem.


    //
    Tack, dubbelhäftande mattejp funkade utmärkt.
    Att pilla loss Antennkabeln var lite marigt men det gick.

    Nu är den ur och öppnad och visst ligger det en CD i den precis som symbolen (1) visade även om apparaten sa Ingen CD laddad.
    Så nu återstår att försöka få ur den utan att skada något.
    Ofta finns någon "nödejekt" men man vet aldrig.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167

    Re: Eftermarknadsstereo i 9-5 My 09

    Citat Ursprungligen postat av Staren
    Jag har haft det problemet och löst det. Lämnade in den hos lokala bilradioförsäljaren som öppnade och fixade problemet. Kostade mig 150kr. (Uppsala bilradio).
    Synd att jag inte läste detta inlägg tidigare, var i Uppsala i helgen som var på simtävling, hade kanske bett dem kika på den då.

    Har skruvat isär hela apparaten och plockat ur en Dansk hembränd CD med barnmusik "Prop & Berta 7 - Den talande kon" Inte konstigt att apparaten inte ville vara med längre....

    Och efter att ha skruvat ihop den och provat igen så är resultatet detsamma, den indikerar att CD finns i på plats (1) och meddelandet "Ingen CD är laddad" så troligen så är nån givare defekt. Och när man ansluter apparaten så surrar det i den men jag ser inget som rör sog som jag tycker det borde göra.
    Och man kan köra "hissen" upp och ner manuellt samt köra in läshuvet på skivan.

    Vet inte hur mycket tid det är värt att lägga på detta eller om man skall kasta ur hela apparaten som Slättabjörnen.
    Tappar man någon funktion om man byter ut den mot en eftermarknads apparat?
    (Förutom möjligheten att använda original slutstegen och högtalarna, originalutseendet och dyl.) Skulle helst behålla den för att slippa byta allt övrigt för då vet jag att det blir dyrt för man vill ju ha fett ljud.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Re: Eftermarknadsstereo i 9-5 My 09

    Man "tappar" serviceindikatorn, alltså att bilen varnar i tid och otid att service ska göras.
    Detta styrs bl.a. av klockan i originalstereon

    - För min del kvittar det helt. bara att hålla koll på mätarställningen.

    Jag har förresten inte fått mina prylar levererade ännu. - Om nu någon undrade.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    7

    Re: Eftermarknadsstereo i 9-5 My 09

    Tänkte bara kolla hur det går med monteringen? :o)
    SAAB 9-5 2,3t Vector Sportcombi 2008
    http://www.garaget.org/kiwimannen

Liknande ämnen

  1. Vilken automatlåda i OG9-5 1,9Tid 2006-2010
    Av Tratan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-12-31, 13:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •