Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: 9-3 aero -04 problem! bensinpump?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    jönköping
    Inlägg
    56

    9-3 aero -04 problem! bensinpump?

    Har en 9-3 ss aero-04´a. ja bytte batteri för ca 2 veckor sen å kört utan problem. använde den igår senast utan problem, och nu när ja gick ut å skulle starta så "maller" den bara runt. han tänder inte alls ett par säger ja ska testa knacka på bensinpumpen, men vart sitter den på min? Nån som annars kan tänka sig vad som ä fel?

    tacksam för svar!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    jönköping
    Inlägg
    56

    Re: 9-3 aero -04 problem! bensinpump?

    Ingen som vet vart den sitter?!

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458

    Re: 9-3 aero -04 problem! bensinpump?

    Den sitter väl i tanken!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    jönköping
    Inlägg
    56

    Re: 9-3 aero -04 problem! bensinpump?

    Hur kommer ja åt den då om ja fråga så?

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458

    Re: 9-3 aero -04 problem! bensinpump?

    Ska man byta den så tar man ner hela tanken oxch tar sedan ur tankarmaturen uppifrån. Knacka på den vet jag inte om man kommer åt att göra...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    458

    Re: 9-3 aero -04 problem! bensinpump?

    Börja med att först utesluta tändkassetten genom att spraya startgas in i spjället, ta loss tryckröret om de turbo o blås in o kolla om den startar på startgasen. Gör den det då kan du utesluta den i alla fall o börja med.... Så gjorde jag när samma hände för mig, sen kollade jag bränslepumsrelät och tog bort det o byglade kontakterna och matade ström direkt till bensin pumpen så då vet man snart nog det oxå.

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458

    Re: 9-3 aero -04 problem! bensinpump?

    Det handlar om en ng9-3, så det finns ingen tändkassett.

    Men givetvis skall tändningen uteslutas först ändå.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    jönköping
    Inlägg
    56

    Re: 9-3 aero -04 problem! bensinpump?

    Lämnat in skiten till mekonomen för felsökning så se vad dom kommer fram till sen bli de sälja skiten! Fan reparationer för 12000 på 10 månader. Lite för mkt enligt mig så saab ägandet ä väl snart över.

  9. #9
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3 aero -04 problem! bensinpump?

    Citat Ursprungligen postat av mazter
    Lämnat in skiten till mekonomen för felsökning så se vad dom kommer fram till sen bli de sälja skiten! Fan reparationer för 12000 på 10 månader. Lite för mkt enligt mig så saab ägandet ä väl snart över.
    Själv upplever jag 9-3ng som sjukt driftsäkra bruksbilar. Betydligt mer felfria än andra saabar och bättre än många konkurrenter. (gäller såklart inte vid trimning då det kan dyka upp saker)

    När jag lägger mycket pengar på en bil så tänker jag att jag måste ha kvar och använda den under en viss tid, för att få valuta för investeringen i nya delar. Skum inställning att punga ut pengar som man inte får tillbaka vid försäljning.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458

    Re: 9-3 aero -04 problem! bensinpump?

    Jag förstår att det kan kännas jobbigt när man får mycket reparationer på en bil som man nyss köpt för en massa pengar. Och om det då visar sig vara en bilmodell som har en massa negativa egenskaper och dessutom brukar ha mycket fel, så kan det kanske vara en bra ide att göra sig av med den.

    Men å andra sidan så skulle man ju behöva bruka den en bra tid för att kunna slå ut reparationskostnaderna på ett rimligt antal mil. Och när det sedan är en bil som
    är känd för att vara pålitlig, så finns ingen anledning att stressa iväg och sälja den.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: 9-3 aero -04 problem! bensinpump?

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    ...Och om det då visar sig vara en bilmodell som har en massa negativa egenskaper och dessutom brukar ha mycket fel, så kan det kanske vara en bra ide att göra sig av med den...
    Det kan såklart finnas måndagsexemplar eller bilar som är allmänt missskötta av tidigare ägare osv. Det ska man inte dömma ut en hel bilmodell för tycker jag. Däremot vet man precis vad man ska kolla på nästa bil man köper av samma modell

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Men å andra sidan så skulle man ju behöva bruka den en bra tid för att kunna slå ut reparationskostnaderna på ett rimligt antal mil. Och när det sedan är en bil som
    är känd för att vara pålitlig, så finns ingen anledning att stressa iväg och sälja den.
    Precis! TS får nog använda bilen lite så blir han förhoppnings påmind om alla fina egenskaper som gjorde att han köpte bilen från första början.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    jönköping
    Inlägg
    56

    Re: 9-3 aero -04 problem! bensinpump?

    ma ä väl bara trött på skiten nu men visst, en dyr sak till så bli ja verkliken åless på skiten så hoppas den håller då. Sitte vänta på att dom ska ringa med domen vad det är som gått sönder. Haft 2 st 9-3 ss innan denna och dom funkat klockrent utan större ingrepp så köper ja denna å bli fel hela tiden känns de som.Så kanske dåliga ägare innan mig.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    458

    Re: 9-3 aero -04 problem! bensinpump?

    Citat Ursprungligen postat av mazter
    ma ä väl bara trött på skiten nu men visst, en dyr sak till så bli ja verkliken åless på skiten så hoppas den håller då. Sitte vänta på att dom ska ringa med domen vad det är som gått sönder. Haft 2 st 9-3 ss innan denna och dom funkat klockrent utan större ingrepp så köper ja denna å bli fel hela tiden känns de som.Så kanske dåliga ägare innan mig.
    Jag förstår hur det känns helt klart, sånt har man vart med om o jag dras med nåt konstigt problem jag oxå som jag ingen aning har men får fundra på men håll hakan oppe så håller jag tummarna för dig....

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    jönköping
    Inlägg
    56

    Re: 9-3 aero -04 problem! bensinpump?

    Hittat felet!! Det är visst vanligt på "äldre" 9-3 ss att i kabelstammen mellan reläet och bensinpumpen att den gå av elle nåt händer. Så de ä bara för dom å öppna upp kabelstammen å leta upp vart/ elle dra ny sladd. så de bli lite billigare än pump+ byte iaf

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    jönköping
    Inlägg
    56

    Re: 9-3 aero -04 problem! bensinpump?

    Citat Ursprungligen postat av mazter
    Hittat felet!! Det är visst vanligt på "äldre" 9-3 ss att i kabelstammen mellan reläet och bensinpumpen att den gå av elle nåt händer. Så de ä bara för dom å öppna upp kabelstammen å leta upp vart/ elle dra ny sladd. så de bli lite billigare än pump+ byte iaf

    Alltså bara sladden där imellan å inte hela stammen

Liknande ämnen

  1. Bensinpump
    Av knet63 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-27, 23:31
  2. Åter problem med bensinpump m.m.m
    Av BamZe84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-26, 13:03
  3. Akut hjälp bensinpump problem
    Av Aerokorven i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 09:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •