Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 76

Ämne: Saab 9-3, tillsats eller dieselvärmare?

  1. #1

    Saab 9-3, tillsats eller dieselvärmare?

    Hej!*

    Jag köpte i fredags en Saab 9-3 SC 1.9 TiD, 2007 års modell.*
    Men får inte hem den förrän nästa vecka. Då dom ska serva den och väntar på att kunna byta bromsglaset.*

    Men sagt, enligt säljaren ska det sitta en tillsatsvärmare, som startar automatiskt när temp är mindre än 8 plus samt någon temp när det gäller motorn också. Men inte en man kan ställa in själv.*

    Men då till min fråga, kan det sitta en sån värmare, utan att det är en dieselvärmare, som går att starta med tidur? Eller tror ni jag har både och?*

    Om det skulle bara vara en tillsats, går det då att "uppgradera" den till en dieselvärmare med tidur?*

    Kan inte vända mig mer till säljaren, då han inte verkar veta. För han visste inte ens om att det var en tillsatsvärmare i bilen förrän han hadeO provkört den själv och lampan börjat lysa.*
    Och jag orkar inte vänta tills jag får bilen heller *

    Så jag är tacksam för all hjälp jag kan få! *

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Re: Saab 9-3, tillsats eller dieselvärmare?

    Eftersom säljaren verkar ha taskigt med kunskap så kan det vara så att du ändå kan ställa in den med tidur.
    Kolla när du får bilen om det finns någon inställning för det i SID.

    Jag har visserligen en TTID, men där har jag tidursinställningar för tillsatsvärmaren i SID'en.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 589

    Re: Saab 9-3, tillsats eller dieselvärmare?

    Citat Ursprungligen postat av Hampols
    Hej!*

    Jag köpte i fredags en Saab 9-3 SC 1.9 TiD, 2007 års modell.*
    Men får inte hem den förrän nästa vecka. Då dom ska serva den och väntar på att kunna byta bromsglaset.*

    Men sagt, enligt säljaren ska det sitta en tillsatsvärmare, som startar automatiskt när temp är mindre än 8 plus samt någon temp när det gäller motorn också. Men inte en man kan ställa in själv.*

    Men då till min fråga, kan det sitta en sån värmare, utan att det är en dieselvärmare, som går att starta med tidur? Eller tror ni jag har både och?*

    Om det skulle bara vara en tillsats, går det då att "uppgradera" den till en dieselvärmare med tidur?*

    Kan inte vända mig mer till säljaren, då han inte verkar veta. För han visste inte ens om att det var en tillsatsvärmare i bilen förrän han hadeO provkört den själv och lampan börjat lysa.*
    Och jag orkar inte vänta tills jag får bilen heller *

    Så jag är tacksam för all hjälp jag kan få! *
    Alla svensksålda dieslar har värmare som man kan ställa in i SIDen.

    Tändning avstängd tryck på upp ner knapp i ratten, en meny skall komma fram som man ställer in tiden i.

    Ofta är det dock fel på värmaren på ett eller annat sätt som gör att den inte startar. (dyrt)
    Hinner inte med allt.....

  4. #4

    Re: Saab 9-3, tillsats eller dieselvärmare?

    Tack så mycket för era snabba svar!

    Ja, jag får väl helt enkelt vänta och se för att vara helt säker. Snacka om att det kliar i fingrarna nu!

    Den är svensksåld och då borde den alltså ha så att man kan ställa in den själv, vilket låter jätteskönt! Mindre bra låter det om det är vanligt med problem.

    Men om tillsatsvärmaren går igång automatiskt, då borde väl den manuella också fungera?
    Eller det är inte samma sak?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Re: Saab 9-3, tillsats eller dieselvärmare?

    Citat Ursprungligen postat av Hampols

    Men om tillsatsvärmaren går igång automatiskt, då borde väl den manuella också fungera?
    Eller det är inte samma sak?

    Ja, det känns logiskt.

    Jag har dock inte hört så mycket angående problem med dieselvärmaren.
    Det enda jag har stött på är att jag tycker att den krämar på för lite vintertid.
    Men det finns tydligen lite omprogrammeringsmöjligheter gällande den saken om man kan komma åt en Tech2:a.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  6. #6

    Re: Saab 9-3, tillsats eller dieselvärmare?

    Ja, precis. Får hoppas att det är så och att jag har en med tidursinställning till att börja med.
    Innan man börjar spekulera fel på den kanske

    Får helt enkelt hålla mig och vänta tills jag får hämta ut bilen!

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 627

    Saab 9-3, tillsats eller dieselvärmare?

    Men om lampan inte slocknade när han körde så skall den funka utan problem

  8. #8

    Re: Saab 9-3, tillsats eller dieselvärmare?

    Okej, det kan jag tyvärr inte svara på. Men har en ond aning om att han sa att när han skulle provköra bilen själv, för att känna på vad det är han ska sälja. Då tändes den här lampan och att den slocknade sen. Kan inte svära på att han sa så, men känns som att han gjorde det och nollad som jag är så tänkte inte jag mer på det.

    Men om den då har slocknat under färden, då fungerar den inte som den ska eller?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Saab 9-3, tillsats eller dieselvärmare?

    Om jag utgår från min bil:
    När jag startar bilen och utetemperaturen är låg samt att motorn är kall så lyser lampan konstant tills jag stänger av bilen även om jag kör 40 mil i sträck. Dock tänds den inte igen om jag startar bilen kort efter avstängning då den värmaren då anser att motorn är tillräckligt varm & inte behöver värmas. Det konstiga med detta är att det är ju knappast så att värmaren har gått konstant dessa 40 mil, lampan släcks bara inte. Och det bara är så har jag fått förklarat för mig.

    Det är en liten vetenskap det där med hur värmaren arbetar. Men den följer ändå ett visst grundmönster.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  10. #10

    Re: Saab 9-3, tillsats eller dieselvärmare?

    Ja, jag förstår då. Försökte kontakta säljaren för att höra om den fungerade som den skulle. Eller om han i alla fall kunde svara på om lampan lös under hela resan han gjorde med bilen. Men han var så klart på utbildning hela denna veckan, så gick inte att få tag i honom. Men det är ju jag som skulle kollat upp sånt här innan jag köpte bilen så klart.
    Kan inte göra annat än att vänta tills jag kan hämta ut bilen och hoppas att den fungerar.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 627

    Saab 9-3, tillsats eller dieselvärmare?

    Ja har värmaren gått så lyser den hela resan, den visar att den har gått och är redo att gå in igen om det behövs. Har denna vinter renoverat min värmare så har fått lära mig lite om den, inte kul om den inte funkar då motorn får svårt att komma upp i temp vid kall väderlek

  12. #12
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 000

    Re: Saab 9-3, tillsats eller dieselvärmare?

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Det enda jag har stött på är att jag tycker att den krämar på för lite vintertid.
    Men det finns tydligen lite omprogrammeringsmöjligheter gällande den saken om man kan komma åt en Tech2:a.
    Låter man den kräma på kupéfläkten för mycket kan det bli så här istället å då är det inte säkert man blir så glad än då när det är -15 ute..


    Tur att man har fler bilar i vagnsparken å ta till.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Saab 9-3, tillsats eller dieselvärmare?

    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Det enda jag har stött på är att jag tycker att den krämar på för lite vintertid.
    Men det finns tydligen lite omprogrammeringsmöjligheter gällande den saken om man kan komma åt en Tech2:a.
    Låter man den kräma på kupéfläkten för mycket kan det bli så här istället å då är det inte säkert man blir så glad än då när det är -15 ute..


    Tur att man har fler bilar i vagnsparken å ta till.

    Mvh TD04
    Kan tyvärr inte se bilden!
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Re: Saab 9-3, tillsats eller dieselvärmare?

    Nu ser jag bilden när jag satt mig vid en dator.

    Ja, men hur länge hade du kört den där egentligen? Batteriet kan ju knappast haft bra laddning
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  15. #15

    Re: Saab 9-3, tillsats eller dieselvärmare?

    Har nu fått hem bilen! och visst går det att ställa in på tid!

    Men jag får dock inte inte riktigt kläm på inställningarna. Försökte starta nu precis, så att den skulle gå igång klockan tolv i morgon, men den startade bara direkt varje gång istället.

    Och när jag startade den manuellt nu direkt, så stängdes den av efter kanske 30-60 sekunder, det efter att jag kört bilen och stannat den. Men det är kanske för att den nått maxvärmen då och stannar därför?

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 589

    Re: Saab 9-3, tillsats eller dieselvärmare?

    Citat Ursprungligen postat av Hampols
    Har nu fått hem bilen! och visst går det att ställa in på tid!

    Men jag får dock inte inte riktigt kläm på inställningarna. Försökte starta nu precis, så att den skulle gå igång klockan tolv i morgon, men den startade bara direkt varje gång istället.

    Och när jag startade den manuellt nu direkt, så stängdes den av efter kanske 30-60 sekunder, det efter att jag kört bilen och stannat den. Men det är kanske för att den nått maxvärmen då och stannar därför?
    Nu får du ta och läsa den minst lästa boken som medföljer bilen
    Hinner inte med allt.....

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Saab 9-3, tillsats eller dieselvärmare?

    Ja alltså, det där tog lite tid för mig att få kläm på också. Det löser du!
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Saab 9-3, tillsats eller dieselvärmare?

    Bor du i Sthlmsområdet så kan jag hjälpa dig om det skulle behövas
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  19. #19

    Re: Saab 9-3, tillsats eller dieselvärmare?

    TAck så jättemycket för erbjudandet! Bor dock nere i skåne.

    Får det fan inte till att fungera asså.

    När jag ska starta den direkt så gör jag såhär, Inställningar-Parkeringsvärmare- Manuellstart-Set, PÅ, då startar den direkt. Och går en liten, liten, stund. Antar att det har emd att göra att den är så varm redan.

    När jag ska ställa in tid, ska det avslutas med att det står att den är PÅ då? Eller det bekräftas aldrig att den är inställd?

    Inne på parkeringsvärmare gör jag såhär - Manuell start, trycker NER, - TIMER A- set - tid -
    set- (Då kommer detta upp) >START -set (Då kommer detta upp) >AV - trycker set igen, så kommer man till typ startmenyn för parkeringsvärmare.

    Inte det lättaste, men rent spontant. Någon som har en aning om vad jag kan göra för fel?

  20. #20
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 000

    Re: Saab 9-3, tillsats eller dieselvärmare?

    Citat Ursprungligen postat av slipztream

    Ja, men hur länge hade du kört den där egentligen? Batteriet kan ju knappast haft bra laddning
    Skall sanningen fram var det inte bara värmarens fel då bilen efter hela 6-700mil varit inne på spjällhusbyte och troligen hade det slarvats med laddning av batteriet när de stått å pillat på verkstaden, dessutom hade strålkastaren höger fram pajat å bara lös rätt ner..

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

Liknande ämnen

  1. Dieselvärmare fungerar ej OG9-5 1,9TiD
    Av Qua1ity i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2020-11-26, 22:35
  2. Dieselvärmare - Kupé eller motorvärme vid tidur användning?
    Av Bergström i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-12-30, 23:53
  3. Dieselvärmare på Saab 2,2 -03
    Av Nypan i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 18:03
  4. Motor flush (tillsats)
    Av JohanW i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-22, 01:49
  5. Finns det någon olje tillsats som stoppar läckage?
    Av Tomassjolin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-17, 00:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •