Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Nybliven Saab-ägare

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    82
    Medlem#
    8728

    Nybliven Saab-ägare

    Sedan i lördags är jag en nybliven Saab-ägare, till en 9-5 2.3t Vector kombi -02. Det är några saker jag ska åtgärda på den och jag har ett par frågor:

    1. Säljaren visste inte om vevhusventilationen är fixad; hur kan jag kolla det och hur ser jag skillnad på v6 och tidigare versioner?

    2. Varningslampan för xenon-ljusen lyser, men allt verkar funka. Vad kan det vara?

    3. Jag funderar på att chippa bilen till etanol-drift och har hittat fyra alternativ:
    a) Nordic - billigast. Ger 235hk 370Nm för 4250:-.
    b) BSR - typgodkänd som miljöbil. Ger marginell effektökning, men ökat vrid till 350Nm för 7900:-.
    c) Maptun - störst valmöjligheter. Ger 235hk / 380Nm för 8174:-.
    d) Maptun med uppgraderade spridare - mer klös. Ger 250hk / 380 Nm för 11318:-.

    Nordics är ju definitivt mest prisvärd. BSR sparar en tusenlapp om året i vägskatt, men är litet tråkig. Maptun är dyrast, men ger möjlighet för uppgradering till steg 2-3 med bibehållen etanoldrift senare, om jag så skulle vilja. Vad rekommenderas?

    Om jag chippar, är det något mer att tänka på, t.ex. att jag borde byta något mer än bara det som är i trimningssatserna eller att något (olja?) borde bytas oftare när man kör på etanol?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    504

    Re: Nybliven Saab-ägare

    ang.
    2. varningslampan. Det enklaste och enda (?) sättet är att läsa ut felkoderna på verkstan och kolla om dom kommer tillbaka.

    3. vilket trim man ska/bör välja är en egen historia. Många som föredrar det ena elle andra. Kolla vilket som ligger nära dig. (enklare vid eventuella problem)
    Och fundera på vad du tycker att du behöver. Alla alternativ är bra alternativ.


    /Krozz
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

Liknande ämnen

  1. nybliven ägare av SAAB 9-3
    Av danz i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-10-20, 11:01
  2. Nybliven Saab ägare.
    Av Alex89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-25, 12:50
  3. Nybliven Saab ägare!
    Av ClaesD i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-12-31, 16:28
  4. Nybliven Saab ägare !
    Av ticcie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-07-14, 23:24
  5. Nybliven Saab Ägare
    Av Pekki i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 11:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •