Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Stereon byter kanal? OG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    152

    Stereon byter kanal? OG9-3

    Hej!

    Long time no see!
    Nu tillbaka med SAAB efter att införskaffat mig en fin og 9-3.

    Ett smärre problem bara, som dock håller på att ge mig hjärnblödning.
    En kollega som åker 9-5 -03 har samma problem...

    När jag slår på originalstereon (AS2) så byter den station till P2 efter några sekunder.
    Oberoende av vilken kanal jag lyssnat på innan jag parkerade bilen.

    Säkert en jättevanlig rookiefråga. Men jag sökte, jag svär...

    Tack på förhand.

  2. #2
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378

    Re: Stereon byter kanal??

    Fungerar minnesplatserna (1-6)?
    Ett vanligt fel är att en krets i radion går sönder så minnena bara funkar så länge radion är på. Man måste vid varje körning programmera in dem igen och radion startar då alltid på samma frekvens.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    500
    Medlem#
    107

    Re: Stereon byter kanal??

    kan vara så enkelt att den står inställd att söka efter en viss sorts sändning. ex: news
    men har för mig att man då tryck på "as" knappen. syns tror jag på skärmen om den är aktiv ...
    mvh
    steffe
    9-3 verII -04 175hk

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    152

    Re: Stereon byter kanal??

    Tack för svar!

    Ala minnesplatser fungerar och radion börjar ju med den kanal man senast lyssnade på.
    Sen efter ca, 5 sekunder byter den till något mer kulturellt.
    (Förutom kollegans 9-5:a som byter till någon ultrablaskig reklamstation)

    Det måste ju som bolin antyder vara någon inställning.
    Instruktionsboken är inte mycket till hjälp. Och en kompis som jobbat som kundmottagare på SAAB i många år har heller aldrig hört talas om fenomenet.

    Om det bara varit min bil hade jag avfärdat det hela....

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Ingen som har någon idé om vad detta kan bero på?
    Min og9-3 från 2000 har nu börjat att göra likadant. Hittills ganska sällan. Kanske någon gång i veckan.
    Radion startar på samma kanal som när jag senast stängde av bilen (tror jag) och byter efter ett tag (kort eller långt tag) till en annan kanal (oftast P1)

    Jag har inte PTY-läget aktiverat på min radio. Med PTY kan man ju få radion att automatiskt byta kanal till en som tex sänder nyheter om man programmerat PTY att göra så.
    Senast redigerat av Per L den 2020-11-24 klockan 11:17.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Fångar upp denna gamla tråd. Jag har liknande som trådskaparen. Radion började söka runt bland kanalerna och kan inte hålla sig på en kanal utan söker vidare. Viss förkärlek till P2 och megapol. Minnena är dock kvar som förut både på U1 och U2. Jag lät byta till aero-ratt för någon vecka sedan och då flyttades ju rattknappar över. Kan det ha stört på något vis eller är problemet i radioenheten? Bilen är og 9-3 cab från 2000 med AS3. Jag bytte med framgång ut förarsidans dörrhögtalare då den gamla släppt. Tog från en 9-5 på skroten och fungerade perfekt. Störigt att radion ska spela Allan nu bara ������. Någon som har någon input? Tycker jag har tryckt på de flesta knapparna. Emellanåt svarar den inte på knapptryck på ratt och på radion också för att i nästa stund göra det.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Jag har råkat ut för att den bytt kanal någon enstaka gånger, vilket löstes genom att slå av RDS (lång tryckning på RADIO-knappen). Jag slår bara på RDS när jag verkligen känner behov av det (som tidsinställning för SID).

    Om inte det hjälper skulle jag gissa på dåliga knappar, antingen mekaniskt utslitna eller att det kommit läsk/kaffe i någon av dem. Har dock aldrig råkat ut för det på 9-5 originalstereon.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Tackar!! Bra tips, ska testa det också med lång tryckning, letade i instruktionsboken efter hur jag gjorde det. Ta i trä, igår kväll var radion normal igen. Skaffat en enkel fm sändare med bluetooth så kommer använda den en hel del med.

    Verkar torr och fin annars i knapparna. Inbillade mig ljudet blev bättre med Saabs original högtalare i dörren jag plockade från 9-5 2006a på skroten. Stod stämplat pioneer på baksidan. I princip likadan till utseendet som den som satt i från fabriken, men kändes mer kvalitativ när man kollade på den. Får kanske byta på passagerarsidan med så har jag samma på båda sidor. Hade släppt i membranet på förarsidan så därav byte.

Liknande ämnen

  1. Porta WG-kanal, utformning?
    Av Schön i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-03-28, 22:58
  2. Tips : Tv-kanal brusig
    Av Mopack i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-19, 20:47
  3. Finns det något 4 kanal:s slutsteg
    Av Kit i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-17, 14:07
  4. Monster Garage ! Kanal 5.
    Av Sonesson i forum Allmänt
    Svar: 79
    Senaste inlägg: 2005-06-22, 21:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •