Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Någon som bytt lager i AC-kompressor 9-5 99a?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    45

    Någon som bytt lager i AC-kompressor 9-5 99a?

    Hej,
    Min 9-5 gnisslade väldigt och jag trodde vattenpumpen var på gång, Bytte den.
    Men gnisslet kvarstår,
    Jag har nu lokaliserat ljudet till AC kompressorn, Lossade multiremmen
    och konstaterar att remskivan glappar ett par millimeter radialt,
    Det går alltså att "vicka" lite på den,

    Eftersom remskiva på axel tydligen dras isär från kompressorn med nån form av magnetgrej när man kör ACn i ECON läge funderar jag på om det går att
    byta lagret till remskivan utan att behöva tömma ACsystemet genom att
    demontera hela ACn?

    Är det någon kunnig människa här som försökt sig på detta?
    Vore underbart att veta vilken typ av lager och dimensioner innan man börjar skruva,
    Och hur man bär sig åt, Om det nu ens är möjligt,

    Jag antar att skiten skär så småningom och jag får byta AC iaf, Men eftersom
    sommaren nalkas, Den roligare T7 boxen ska i, Nya Zito 17x8 fetfälgar ska på snart,
    Då vill man ju fan inte glida runt och låta som nån sliten gammal 240
    Ifrån Karlstad
    SAAB 9-5 2.0T 1999
    JR filter, 3" DP utan Kat, Hirsch steg 1.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    14

    Re: Någon som bytt lager i AC-kompressor 9-5 99a?

    Finns en tråd om att byta lager på og 9-3. Proceduren på 9-5 är liknande. Lagret är dock annorlunda. På min 9-5 2000 hade lagret dimensionerna:
    Innerdiameter 35 mm
    Ytterdiameter 52 mm
    Bredd 22 mm
    Garanterar inte att alla har samma lager. Går relativt snabbt att få ner remskivan och mäta så det rekommenderas innan du köper lagret.

  3. #3

    Re: Någon som bytt lager i AC-kompressor 9-5 99a?

    Hej! exo skrev rätt, kompressorn på din 9-5 är en Denso (Nippondenso) 7SBU16C och clutchlagret är 35x52x22.

    Dom flesta Denso kompressor har ett gummiring i hubben och de kan bli förstörd om den har blivit varmt. Om det ser ut som DIN har smältat, då är det bättre om du börja leta efter en annan beg kompressor eller clutchen i alla fall. Magneten kan också bli förstörd av värmen, har du en multimeter kan du kolla värdet mellan jord och kabeln till magneten. Det ska vara nånstans mellan 2,8 och 4,4 ohms. Är det noll eller mycket högre så är den skrot.

    För att demontera clutchen, ta bort bulten som håller fast hubben, bäst om du har ett mutterdragare (och plats till det) eller om inte kan du ta nånting som kan förhindre att hubben snurrar runt medans du tar bort bulten. En oljefilterdragare borde fungera, jag tror att mittdelen av hubben är ca 82mm i diameter.

    När du har tagit bort bulten, så borde du kunna dra bort hubben med handen, om den verkar sitta fast kan du ta en M6 bult och skruva in så trycks ut hubben. Monteringsbulten är M5 men hubben är gängad M6.

    Det finns distansbrickor som sitter i hubben,se till att du inte tappar dom.

    För att ta bort remskivan, ta bort låsringen i mitten sen borde du kunna ta bort remskivan med lagret med dina händer.

    Lagret är pressad på plats från baksidan av remskivan, du ser att fabriken har har knackt in metalen på flera punkter runt om lagret. Det "går att" driva ut lagret från framsidan med en hammare, men då är risken stor att du missar med hammaren och förstöra remskivan då är det bäst om du kan låna/köpa/stjälja en verkstadspress.

    När du har fått ut lagret kan du pressa fast din nya från baksidan av remskivan tills den sitter på samma plats som din gamla, använd din gamla för att montera den nya.

    Här finns 2st video på youtube, kompressorn är en annan denso men clutchen är nästan likadant. Den första video är intressant för att det visar hur man demonterar, den andra video är hur man pressar ut lagret. Tänk bara att andra videon visar en annan kompressormodell där lagret monteras från FRAMSIDAN, det är motsatt på DIN. Funkar finfin med låsningsmedel som han gör på andra videon annars kan du låsa fast lagret som fabriken gjorde. (lätt att missa och förstöra lagret)

    Har du ingen hydrauliskt press så ta det försikting när du slår med en hammare att du inte missar eller böja remskivan. Lagret sitter inte jättejätte hårt, du kanske lyckas även med en större skruvstad.

    http://www.youtube.com/watch?v=xrB3pMVD4Cg

    http://www.youtube.com/watch?v=Zn9N5sypuME

    Har jobbat med AC i Texas under 20 år..

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    262

    Re: Någon som bytt lager i AC-kompressor 9-5 99a?

    FAQ!
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

Liknande ämnen

  1. Någon som bytt AC-kompressor 9-3 ss?
    Av Pebben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 23:51
  2. Lager AC-Kompressor
    Av dragzter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 15:54
  3. Trasigt lager i AC-kompressor og9-3
    Av SAABFredrik i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 11:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •