Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ta bort GPS:en i en Saab?

  1. #1

    Ta bort GPS:en i en Saab?

    Tja! Jag ursäktar om jag har lagt detta i fel ämne osv. Första gången jag skriver här i forumet.

    Jag köpte nyligen en Saab 9-5 2,3T Aero -03 med GPS i.. Är inte alls kunnig på bilar och speciellt inte Saab (uppvuxen med en pappa som vill ha stjärna längst fram )
    Dock tycker jag inte att jag behöver en GPS då jag har mobil som täcker de behovet och jag tycker dessutom att GPS:en är rätt så ful (ursäkta alla Saab-fantaster ) både utvändigt och även layouten på radio och cd.. Dessutom har jag en kompis som är spekulant på att köpa min GPS. Tänkte istället slänga in ngn dubbel-DIN "dvdstereotjofräsgrejs". Så min fråga är:
    Är det dumt att ta bort GPS:en? och då menar jag både själva skärmen inne i bilen, även DVDnavigatorn i bagageutrymmet, alla sladdar och dylikt dvs ALLT SOM HAR MED GPS/NAVIGATION ATT GÖRA! Kostar det mycket om man lämnar den till någon som kan göra sånt här? Är det mycket jobb om man ska göra det själv?

    Väldigt tacksam för svar!
    MVH Ernst

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    620

    Re: Ta bort GPS:en i en Saab?

    Hej
    Jag har slängt ut min orginal gps i min 9-5a doch hade jag en denso huvudenhet och jag tror att du har en kenwood huvudenhet och det är skillnad på dessa gpser!
    Men jag tror bollman här på forumet kan berätta mer om skillnaderna.

    Jag monterade en dubbel din från kenwood istället med dvd , gps och bt.
    Bilder på hur det blev finns i min projekttråd nedan.

    Med vänlig hälsning,
    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  3. #3

    Re: Ta bort GPS:en i en Saab?

    Ja, vad jag har förstått av, http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml, så har jag Kenwood/Becker som huvudenhet.
    Men jag tror att det blir "enklare/bättre" om man bara byter ut huvudenheten och behåller resten av GPS-tillbehören dvs dvd:n där bak o allt kablage osv, på så sätt kan man enkelt montera in original GPS:en vid en eventuell försäljning i framtiden

    Tack för hjälpen

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    620

    Re: Ta bort GPS:en i en Saab?

    Om du köper en ny dubbel din tror jag inte att du har så mycket användning för resten av grejerna som tillhör orginal huvudenhet.
    Men som du säger det kan ju va bra att ha kvar till en framtida försäljning, men då ska du nog inte låta din polare köpa huvudenheten.

    Kolla runt lite finns en uppsjö av dubbel din maskiner idag på marknaden.
    Och om du byter ut huvudenheten och fixar ett par schyssta högtalare till brädan och en schysst bas i valfri storlek så kommer du få en mycket grymmare och skönare ljudupplevelse i bilen.

    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  5. #5

    Re: Ta bort GPS:en i en Saab?

    Nä, absolut, han får ju fixa en annan då helt enkelt.

    Ja, jag har kollat på lite olika huvudenheter och tror de blir en Pioneer AVH-1400DVD (inte helt hundra på att den heter de för jag sitter på mobilen här)
    O baslåda o slutsteg har jag redan så de ska nog bli bra sen

    Jag bugar och bockar för hjälpen

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    117

    Re: Ta bort GPS:en i en Saab?

    Tjena har samma navigator som du har. Hur blev det bytte du till en Annan dubbel din maskin?
    Har en fråga om någon vet om man plockar ut naven passar det att sätta i en annan original stereo sen med kassett och cd eller är det fel kontakter?
    SAAB 9-5 Aero -04 med det mesta på.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866

    Re: Ta bort GPS:en i en Saab?

    Jag har rivit ur all detta. Den enda kabeln om är trilskig att få ur är styrkabeln mella skärmen och hideaway enheten i bagaget. Samt signal kontra högnivå till original Harmankardon slutsteget allt annat tar nån timma att plocka ur. Sen är det en hel del trix att få till ljudet i original slutstegat då dess iso samt högtalarledningar finns i bak i bagageutrymmet tillsammans med just signal m.m

    Själv så har jag uppgraderat med externt slutsteg till allt och dragit nya ledningar från bagaget till just nämnda kopplingsplint vid passagerar fötterna


  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    117

    Re: Ta bort GPS:en i en Saab?

    Jag var ju mest inne på om det gick att montera en annan original stereo plug n play?
    Det jag är ute efter är att få till aux ingång då jag är trött på cd växlare och har ingen nytta av navigatorn då jag har det i telefonen.
    SAAB 9-5 Aero -04 med det mesta på.

  9. #9

    Re: Ta bort GPS:en i en Saab?

    Tjo! Jag byta aldrig stereo.. Har lite annat som jag prioriterar högre just nu :P
    Men jag orkade inte heller klödda med CD-växlare ända tills jag skaffade en ny stereo så jag införskaffade mig en FM-sändare.. funkar alldeles utmärkt som tillfällig lösning för mig

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 Ta bort rails
    Av Ohlssonsimon i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-01-09, 22:00
  2. Ta bort takräcket på en Saab 93 sc!
    Av Lerin i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-12-26, 09:34
  3. Ta bort gsm antenn saab 9-3 -00
    Av Tribbe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-05, 12:37
  4. Ta bort emblem saab 9-3 ss
    Av natanoy i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 20:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •