Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: kopplingsproblem 9-3 ss xwd

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    20

    kopplingsproblem 9-3 ss xwd

    Hej,

    Har bytt koppling till sachs performance tryckplatta och lamel!
    Ja har problem att när bilen är kall så ligger kopplingen på och ja får starna bilen med växel i och bromsa för att inte rulla framåt, och sen när bilen blir varm så släpper de och blir "hyffsat" bra så de går och köra och stanna och lägga i växel när motorn är igång!! Ska tilläga att bilen bara gick 60mil föra året!
    Men iår hade ja den ute i lördags och körde lite och de va samma problem från början men efter ett tag typ 20 min körning så började kopplingen och sluta fungera och den drev hela tiden så när ja bromsade in med kopplingen nere så dog den! Hoppades att de vart nån luftbubbla i kopplingen men lufta den igår och de blev inte direkt bättre, ja kunde starta den med växel i och bromsa första gången ja prova men handra gången ja starta den igen så vart de samma att kopplingen nöp åt för mycket!! men 3 gången gick de igen...
    ja blir inte klok på de!
    Vad kan de vara för problem!??

    Tacksam för all hjälp ja kan få, annars så funderara ja på och ta ur motorn på söndag och ta isär allt och se om ja kan se nått som kan va problemet!!
    RS Racing
    Saab 9-3 SS -12 XWD 2,1T
    http://www.garaget.org/Captain

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    20

    Re: kopplingsproblem 9-3 ss xwd

    Är det inte någon på forumet som kan ha nån anning om vad problemet kan vara!?
    Ja funderar om de kan vara huvudcylindern till koppling som är för klen och inte kan få upp tillräckligt tryck med tanke på att ja har performance tryckplattan och den är hårdare!?
    RS Racing
    Saab 9-3 SS -12 XWD 2,1T
    http://www.garaget.org/Captain

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    241

    Re: kopplingsproblem 9-3 ss xwd

    Hej !

    Ett vanligt problem om man inte ser upp !!

    1. Är svänghjulet plant eller nersänkt.
    2. Vad ska din nya tryckplatta ha för mått på nersänkningen.
    3. Om du nu har problem måste du lägga under schims på tryckplattan
    4. Vi talar om tiondelar och du kanske ska lägga under 0,6 mm ??

    MRX
    Snart 500 Hk

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    20

    Re: kopplingsproblem 9-3 ss xwd

    Citat Ursprungligen postat av MRX
    Hej !

    Ett vanligt problem om man inte ser upp !!

    1. Är svänghjulet plant eller nersänkt.
    2. Vad ska din nya tryckplatta ha för mått på nersänkningen.
    3. Om du nu har problem måste du lägga under schims på tryckplattan
    4. Vi talar om tiondelar och du kanske ska lägga under 0,6 mm ??

    MRX
    Okej, ja kan alltså utesluta huvudcylindern lr!? Att den inte klara av att ge tillräckligt med tryck till slavcylindern (urtrampningslagret) till att frigöra lamelen för att tryckplattan är för hård!?
    Svänghjulet är org, tryckplatta och lamell är modellanpassat från sachs performance!
    Då återstår de alltså bara och ta ner de och testa och schimsa ut de 0,6mm och se om de funkar lr inte!?
    RS Racing
    Saab 9-3 SS -12 XWD 2,1T
    http://www.garaget.org/Captain

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    241

    Re: kopplingsproblem 9-3 ss xwd

    Hej !

    Du måste veta hur mycket du ska schimsa.
    Om det är original Sachs ska det fungera men det verkar som att lamellen
    är lite för tjock.
    Om du tar bort svänghjulet och monterar dit kopplingen och lägger upp
    hela paketet i en press , så kan du pressa ner försiktigt så ser du exakt när
    lamellen släpper.

    Ta sedan originalkopplingen och gör samma sak så ser du om det är någon skillnad.

    Prova sedan att schimsa 0,6 mm och jämför.
    Blir det inte bra får prova dig fram.

    Lycka till
    Snart 500 Hk

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    20

    Re: kopplingsproblem 9-3 ss xwd

    Citat Ursprungligen postat av MRX
    Hej !

    Du måste veta hur mycket du ska schimsa.
    Om det är original Sachs ska det fungera men det verkar som att lamellen
    är lite för tjock.
    Om du tar bort svänghjulet och monterar dit kopplingen och lägger upp
    hela paketet i en press , så kan du pressa ner försiktigt så ser du exakt när
    lamellen släpper.

    Ta sedan originalkopplingen och gör samma sak så ser du om det är någon skillnad.

    Prova sedan att schimsa 0,6 mm och jämför.
    Blir det inte bra får prova dig fram.

    Lycka till
    Okej, ja får testa de så får vi se!!
    Tack för hjälpen iaf!
    RS Racing
    Saab 9-3 SS -12 XWD 2,1T
    http://www.garaget.org/Captain

  7. #7
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 074

    kopplingsproblem 9-3 ss xwd

    Kolla absolut upp infästning pedal-huvudcylinder innan du vidtar några drastiska åtgärder. Den är klen på ng9-3 och hanterar inte särskill starka tryckplattor. Går att modifiera om det är dät problemet sitter. Vilken tryckplatta har du?
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    20

    Re: kopplingsproblem 9-3 ss xwd

    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Kolla absolut upp infästning pedal-huvudcylinder innan du vidtar några drastiska åtgärder. Den är klen på ng9-3 och hanterar inte särskill starka tryckplattor. Går att modifiera om det är dät problemet sitter. Vilken tryckplatta har du?
    Staget som sitter i pedalen och går till huvudcylindern gick av för mig föra helgen! :/ så fick sätta ditt en ny men kopplingen blev ju inte bättre!
    Men finns de nån utbytes huvudcylinder till 9-3 SS som är kraftigare och kanske trycker lite mer volym så urtrampningslagret går längre ut och frigör lamelen ordentligt!
    Tryckplattan är av den modellen som ni har på hemsidan som ska klara 750Nm!
    För antar att du jobbar på racestuff, de står i ditt inlägg iaf!
    RS Racing
    Saab 9-3 SS -12 XWD 2,1T
    http://www.garaget.org/Captain

  9. #9
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 074

    Re: kopplingsproblem 9-3 ss xwd

    Finns ingen utbytescylinder vad jag vet, ev. att det går att använda från andra modeller. Men den tryckplattan fungerar bra om man får ordning på/förstärker pedalstället. Problemet som du troligtvis upplever är att pedalstället/infästningen flexar vilket gör att hela huvudcylindern inte utnyttjas. Om du tittar på infästning pedal/huvudcylinder samtidigt som pedalen trycks ner så ser du antagligen var det flexar och var du behöver förstärka. Jag har själv aldrig monterat en sådan koppling så jag vet inte exakt var det behöver förstärkas, men jag vet att det går att göra.

    Jag jobbar inte på Racestuff numera.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

Liknande ämnen

  1. Kopplingsproblem
    Av Martini i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-27, 21:59
  2. Kopplingsproblem..
    Av brandcore i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 01:53
  3. Kopplingsproblem
    Av LO_R1 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-20, 01:27
  4. 99 -83'a kopplingsproblem
    Av 900hasse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-18, 20:48
  5. Kopplingsproblem 900 OG
    Av mattso i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 16:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •