Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Någon som kan hjälpa mig identifiera bildelar?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    50

    Någon som kan hjälpa mig identifiera bildelar?

    Halloj!
    Fick i en låda med SAAB-delar (och en del andra bilmärken)...undrar om det är någon som kan indentifiera delar av prylarna?
    EN del är ju självklart artikelnummer hjälper ju ibland och vissa saker känner man igen från 900´or men inte allt.
    Sen en annan fråga, är det värt besväret att försöka slänga ut det på Tradera tro? Eller?
    Kanske korkade frågor...men jag är tacksam för svar :-)
    Länk till bilderna här:
    http://saabdelar.jesperhammarstrand.se/#4.0

    Såg visst att jag fick med en hondapryl....skäms på mig
    EMS-fälgar som är dåligt lackade i silver är väl inget av intresse för heller kan jag tro! SKulle vara fina originalfälgar i sådana fall!
    OBS! Detta är ingen annonse....jag vill bara ha hjälp med identifiering!!!!!
    www.jesperhammarstrand.se Om du vill se några av mina bilar jag haft genom åren o min nostalgisamling med 70 o 80-talsleksaker. :-)

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937

    Re: Någon som kan hjälpa mig identifiera bildelar?

    Det är og900-prylar alltihop vad jag kan se:

    Bild 1: Styrtrycksventil i mitten
    Bild 2: koppling (tryckplatta + lamell)
    Bild 3, 19-20: Stråkastare såklart (är dock lite osäker på den svarta pryler som sticker ut, känner nite igen den)... ;-)
    Bild 5: Hasplåt till höger
    Bild 6: Torkarmotor+länkage nertill
    Bild 8-11: Turbo
    Bild 12-13: Stora vingen
    Bild 14-15: Intercooler
    Bild 16-17: Del av aero/airflow-paketet (höger fram tror jag)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    50

    Re: Någon som kan hjälpa mig identifiera bildelar?

    Tackar!
    Jag vill ha den svarta prylen på strålkastaren till en nivåreglering...men har OG 900´an haft det någon gång?
    www.jesperhammarstrand.se Om du vill se några av mina bilar jag haft genom åren o min nostalgisamling med 70 o 80-talsleksaker. :-)

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8453

    Re: Någon som kan hjälpa mig identifiera bildelar?

    Kan bidra med :
    Bild 1: överst till vänster ser ut som termostathus från 900:a
    Bild 3: bakre länkarm med tillhörande stag
    Bild 4: läskig hondadel med backspegel i bakgrunden
    Bild 7: rör tillhörande intercooler tror jag

    Rätta mig om ni ser något galet!
    Då:900S -91 (Röd) 9000 A50 -97 (Scarabégrön) 9-5 Aero Turbo6 XWD -10 (Diamond silver)
    Nu: 900 turboS cab -93 (Novablack) 9-5 Aero SC -07 (Jetblack)

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 468
    Medlem#
    11937

    Re: Någon som kan hjälpa mig identifiera bildelar?

    Citat Ursprungligen postat av eh00jhd
    Tackar!
    Jag vill ha den svarta prylen på strålkastaren till en nivåreglering...men har OG 900´an haft det någon gång?
    Det är precis det jag också funderar på, är osäker på om og900 någonsin har haft det.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8453

    Re: Någon som kan hjälpa mig identifiera bildelar?

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Citat Ursprungligen postat av eh00jhd
    Tackar!
    Jag vill ha den svarta prylen på strålkastaren till en nivåreglering...men har OG 900´an haft det någon gång?
    Det är precis det jag också funderar på, är osäker på om og900 någonsin har haft det.
    Jodå, det fanns justerbara strålkastare på og900. Dock verkar det vara mycket vanligare i UK och USA, har inte sett några i verkligheten men vet att krånglande justering diskuteras till och från på engelskspråkiga forum. Har för mig att kablaget är fördraget (som vanligt med gammal saab-el) på våra svenska 900:or så någon kanske har det här också?
    Då:900S -91 (Röd) 9000 A50 -97 (Scarabégrön) 9-5 Aero Turbo6 XWD -10 (Diamond silver)
    Nu: 900 turboS cab -93 (Novablack) 9-5 Aero SC -07 (Jetblack)

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    50

    Re: Någon som kan hjälpa mig identifiera bildelar?

    Man lär så länge man lever angående justerbara strålkastare :-)
    Angående bakspoilern. Är det den stora? Den ser liten ut (även om den lilla är gummi egentligen)...eller är den yttre delen delen löstagbar och saknas på min?
    www.jesperhammarstrand.se Om du vill se några av mina bilar jag haft genom åren o min nostalgisamling med 70 o 80-talsleksaker. :-)

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Någon som kan hjälpa mig identifiera bildelar?

    Vingen är inte original, nån eftermarknad/hemmabygge. Gummidelen är alldeles för liten, undersidan inte alls original.

    Intercoolern är väl 99T/900B-motor? Med vattenkylning? Extremt ovanlig, frågan är om den är komplett isåfall. Rören och turbon där verkar ju också gammalt, till tidiga bilar. Jag vet inte om den såldes ut nånsin, kan vara nån sport/rally grej från Saab, eller eftermarknad. Saabklubbens killar vet råd om detta ifall du vill fråga där också.

    Nivåreglering är mkt riktigt ovanligt, jag har det på min Aerocab 1991 av någon märklig anledning.

    Aerodelen är mkt riktigt Aeroplast höger fram, mellan framhjul och främre kofångare.
    MEDLEM 7032.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    98
    Medlem#
    8453

    Re: Någon som kan hjälpa mig identifiera bildelar?

    Bra Turbocab, jag satt och funderade över den där intercoolern.. Ser ju inte ut som den "vanliga" så jag fick inte alls ihop det.
    Då:900S -91 (Röd) 9000 A50 -97 (Scarabégrön) 9-5 Aero Turbo6 XWD -10 (Diamond silver)
    Nu: 900 turboS cab -93 (Novablack) 9-5 Aero SC -07 (Jetblack)

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    50

    Re: Någon som kan hjälpa mig identifiera bildelar?

    Fick inte heller ihop intercoolern...kunde inte minnas att den såg så ut...ej heller när jag googlade på lite bilder stämde det. På andra sidan av rören står det på den korta biten "Turbo Intercooler (med den vanliga turbologgan inte "Skandiavarianten") på det långa enbart intercooler. Den är tillverkad 11/77 för övrigt.
    Angående bakspoilern funderar jag över vem som sitter o knåpar ihop en i glasfiber (sååå tung är väl inte originalet) och dessutom märker upp den med vad som ser ut som någon form av artikelnummer! :-)

    Vilka killar på SAAB-klubben bör jag kontakta för övrigt :-)

    Väldigt tacksam för alla hjälp.....kanske ska leta upp en 900 Turbo 79-80 (Kryllar ju verkligen av dem....) istället o montera prylarna på.
    www.jesperhammarstrand.se Om du vill se några av mina bilar jag haft genom åren o min nostalgisamling med 70 o 80-talsleksaker. :-)

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Någon som kan hjälpa mig identifiera bildelar?

    1977 ja, det är bara för B-motor då. Undrar om inte den kunde betinga bra med pengar om du lägger upp den på Saabklubben, skulle gissa det!

    Det finns rätt mkt vingar ute, kopior. Den var nog rätt dyr då det begav sig, så folk som hade tid och material backade inte för att göra sin egen!
    MEDLEM 7032.

Liknande ämnen

  1. Någon med WIS / EPC som kan hjälpa?
    Av Falo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-28, 16:30
  2. Kan någon hjälpa mig med telefon?
    Av Glader9991 i forum Off Topic
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-05-20, 20:21
  3. nagon som har WIS(9-5 -00) som kan hjälpa mig?
    Av SaabTurbo95 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 21:23
  4. KAn någon hjälpa mig med!?[Olja 2.3T ? ]
    Av Turbogreger i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-10, 09:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •