Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Adaption 5-stegs automatlåda OG9-5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Adaption 5-stegs automatlåda OG9-5

    Hej!
    Har en 9-5 aero aut 05.
    Just nu är bilen inne på märkesverkstad för 17.000 mila service,
    Jag bad då extra om sköljning och byte av olja i aut låda och även en adaption då lådan har haft svårt att bestämma sej för när den ska växla och vilken växel den ska välja.
    Jag lämnade in bilen för oljebyte i lådan i januari på en lokal mekonomen verkstad, men enligt det kvittot används bara 4L olja?! Alltså inget korrekt oljebyte är oxå tveksam till att rätt olja användes vid detta " byte ".
    Så nu så skulle det bli rätt, men nåt gick fel extremt fel! Just nu så står bilen obrukbar för efter adaptionen då övriga bilen inte vill känna av lådan!
    Det jag fått förklarat för mej är att nåt gick fel vid adaptionen, tror att strömmen försvann i slutskedet, vet inte säkert! Men bilen startades och backen lades i och då small det till ( vet inte om det var i lådan) och efter det så drev inte bilen längre. Sen så kände inte bilen av lådan längre!!!
    Vad kan ha hänt? Kan en ny adaption lösa problemet?

    Ska tilläggas att jag ej har orginal programvara i bilen, utan ett biopower program, och just nu finns 60L e85 i tanken. Så verkstaden kan inte bara lägga i ny programvara i boxen och se om det löser problemet!

    Så om nån som kan automatlådor får väldigt gärna komma med förslag på åtgärd eller trolig orsakt till det som hänt!

    Sen ör min fråga om nu nåt gått sönder vem blir skyldig och får stå för kostnaderna?
    Jag?
    Verkstaden?


    Med vänlig hälsning,
    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: Adaption automatlåda 5steg 9-5, hjäääälp!

    Aj fan!!

    Vet inte vad som kan ha hänt.

    Men skulle det vara något dyrt fel så är det självklart verkstaden som ska stå för kostnaden det är ju dom som har haft sönder det. Någon klåpare på verkstan har gjort fel.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: Adaption automatlåda 5steg 9-5, hjäääälp!

    Du har biopower mjukvara i T7-motorstyret. Inte i TCM-styrdonet (automatlådans styrdon). Att programmera om motorstyrdonet löser inget problem.

    Är det ett elektriskt fel? Vad menar du med att bilen inte känner av lådan längre? Är inte TCM med på bussen? Isf går det nte att programmera om TCM heller.

    Rätt olja för en 5-stegad låda är en Mobil1/JWS 3309 olja. Syna kvittot. Har de använt annan olja än 3309 så har de gjort fel, och detta kan möjligen ha skadat lådan.

    _oxygene_>> Det är inte säkert att verkstaden gjort fel. Och varför skulle det vara deras fel endast om att det är dyrt att åtgärda?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: Adaption automatlåda 5steg 9-5, hjäääälp!

    Fick nyss sms om att en ny adaption gjorde susen så nu trivs motor och låda med varandra igen!
    Då det inte är jag som gör detta och inte har en aning om det här så vet jag inte vad som hände igår vid adaptionen.
    Men jag får nog all info när jag hämtar bilen i em!

    Det är det som är det knepiga, det står inget på kvittot om fabrikat på olja. Står bara olja 4L.
    Kommer inte anlita mekonomen verkstad igen kan ja medela!

    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    619

    Re: Adaption automatlåda 5steg 9-5, hjäääälp!

    Hyvvens
    Det var verkstadens tech 2 som var problemet!
    Idag använde dom en annan tech 2 och då gick allt fint.

    Med vänlig hälsning,
    Mathias
    Saab 9-5 Aero SC (såld)
    http://www.garaget.org/?car=11550 (såld)

Liknande ämnen

  1. Hur byter man olja i 4-stegs automatlåda OG9-5
    Av rgolsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-08-30, 23:22

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •