Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Uppgradera ljud NG9-3 SC -08

  1. #1

    Uppgradera ljud NG9-3 SC -08

    Har precis hämtat hem en 9-3 SC MY08. En i övrigt underbar bil men med horribelt ljud. Låter så tråkigt att jag nästan hellre lyssnar på mobilens högtalare :/
    Saknar högtalare i dörrarna och har ingen amp under förarstolen så jag drog snabbt slutsatsen att det är ett premium 70-system som sitter i bilen. Korrekt?

    Nu undrar jag alltså vilka uppgraderingsmöjligheter jag har och vad jag bör sikta på för att få ordentligt ljud utan att spendera en förmögenhet? Eftersom det enda funktionskravet jag har på själva stereon är AUX (vilket finns i bilen) så är jag nöjd med originalet, om den inte prompt behöver bytas av rent ljudmässiga anledningar.

    Det jag tänkt göra är att byta ut sidohögtalarna i instrumentbrädan samt skaffa högtalare till dörrarna och eventuellt komplettera med någon slags baslåda.

    Jag har försökt söka och läsa andra trådar där samma ämne behandlas och jag ser att det ofta rekommenderas att man skaffar ett AMP1 + dörrhögtalare (blir alltså ett premium 150 då?). Först och främst vill jag alltså veta, är det här enda alternativet eller kan jag skaffa ett annat, icke-original steg? Skillnader?

    Tacksam för all hjälp jag kan få!

  2. #2

    Re: Uppgradera ljud 9-3 SC (premium 70)

    Citat Ursprungligen postat av onthefly
    Saknar högtalare i dörrarna och har ingen amp under förarstolen så jag drog snabbt slutsatsen att det är ett premium 70-system som sitter i bilen. Korrekt?
    Att det saknas förstärkare under förarstolen betyder inget. Det är inte där en eventuell förstärkare sitter i en SC MY08. Förstärkaren (förutom 70W-systemet som saknar en sådan) sitter under golvet i bagaget.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3

    Re: Uppgradera ljud 9-3 SC (premium 70)

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av onthefly
    Saknar högtalare i dörrarna och har ingen amp under förarstolen så jag drog snabbt slutsatsen att det är ett premium 70-system som sitter i bilen. Korrekt?
    Att det saknas förstärkare under förarstolen betyder inget. Det är inte där en eventuell förstärkare sitter i en SC MY08. Förstärkaren (förutom 70W-systemet som saknar en sådan) sitter under golvet i bagaget.
    Ah okej, då hade jag missförstått den biten. Fast avsaknaden av dörrhögtalarna tyder väl fortfarande på att det är ett premium 70-system det rör sig om?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Uppgradera ljud 9-3 SC (premium 70)

    Citat Ursprungligen postat av onthefly
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Att det saknas förstärkare under förarstolen betyder inget. Det är inte där en eventuell förstärkare sitter i en SC MY08. Förstärkaren (förutom 70W-systemet som saknar en sådan) sitter under golvet i bagaget.
    Ah okej, då hade jag missförstått den biten. Fast avsaknaden av dörrhögtalarna tyder väl fortfarande på att det är ett premium 70-system det rör sig om?
    Om du inte ens har dörrhögtalare i framdörrarna så är svaret på din fråga: Ja! Då lär det vara 70w.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  5. #5

    Re: Uppgradera ljud 9-3 SC (premium 70)

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Citat Ursprungligen postat av onthefly
    Ah okej, då hade jag missförstått den biten. Fast avsaknaden av dörrhögtalarna tyder väl fortfarande på att det är ett premium 70-system det rör sig om?
    Om du inte ens har dörrhögtalare i framdörrarna så är svaret på din fråga: Ja! Då lär det vara 70w.
    Yup! Frågan är ju då hur det ser ut med möjligheterna att koppla in ett eftermarknadssteg till originalstereon och vad skillnaden mellan detta och ett av saabs egna steg skulle vara?

    Vill minnas att jag läst någonstans att det dels bara finns högnivå ut, och dels att det inte heller går att få ut någon odelad signal från originalstereon. Jag har också för mig att högtalarna i instrumentbrädan är delade vid 120Hz, men gäller det för alla stereons kanaler eller finns det någon som är delad lägre? Någon som kan bekräfta eller rätta mig?

  6. #6

    Re: Uppgradera ljud 9-3 SC (premium 70)

    Citat Ursprungligen postat av onthefly
    Vill minnas att jag läst någonstans att det dels bara finns högnivå ut, och dels att det inte heller går att få ut någon odelad signal från originalstereon.
    Det är bara odelad högnivå (4 x 70W) från huvudenheten. Detta gäller oavsett om bilen har 70W-, 150W- eller 300W-systemet. I 70W-systemet är fyra högtalare anslutna till huvudenheten, de större systemen har förstärkare som driver flera högtalare. Förstärkaren tar högnivå in. Inga konstigheter alls.

    Flera olika förstärkare utspridda i bilen och avsaknad av odelad analog signal (signal till förstärkare var digital via fiberkabel) är typiska för det tidigare ljudsystemet som användes t.o.m. 2006.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7

    Re: Uppgradera ljud 9-3 SC (premium 70)

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av onthefly
    Vill minnas att jag läst någonstans att det dels bara finns högnivå ut, och dels att det inte heller går att få ut någon odelad signal från originalstereon.
    Det är bara odelad högnivå (4 x 70W) från huvudenheten. Detta gäller oavsett om bilen har 70W-, 150W- eller 300W-systemet. I 70W-systemet är fyra högtalare anslutna till huvudenheten, de större systemen har förstärkare som driver flera högtalare. Förstärkaren tar högnivå in. Inga konstigheter alls.

    Flera olika förstärkare utspridda i bilen och avsaknad av odelad analog signal (signal till förstärkare var digital via fiberkabel) är typiska för det tidigare ljudsystemet som användes t.o.m. 2006.
    Aha, men det låter ju kanon! Jag antar att jag, i brist på annat, läst alldeles för mycket om den äldre (03-06) 9-3ans ljudsystem och sedan blandat ihop det med det nyare.

    Men det här betyder alltså att jag egentligen då kan smälla i vilket steg som helst med högnivåingång och sen bara tuta och köra?

  8. #8

    Re: Uppgradera ljud 9-3 SC (premium 70)

    Citat Ursprungligen postat av onthefly
    Men det här betyder alltså att jag egentligen då kan smälla i vilket steg som helst med högnivåingång och sen bara tuta och köra?
    Högnivåingången får inte ha någon av plus-in och minus-in kopplad till jord, men det borde inte vara något problem då de flesta moderna huvudenheter har exakt samma krav.

    Jag gör precis tvärt om i min bil, en eftermarknadsnavigationsenhet driver förstärkaren i det största 300W-systemet (300W Bose) med 4 x 50W.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #9

    Re: Uppgradera ljud 9-3 SC (premium 70)

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av onthefly
    Men det här betyder alltså att jag egentligen då kan smälla i vilket steg som helst med högnivåingång och sen bara tuta och köra?
    Högnivåingången får inte ha någon av plus-in och minus-in kopplad till jord, men det borde inte vara något problem då de flesta moderna huvudenheter har exakt samma krav.

    Jag gör precis tvärt om i min bil, en eftermarknadsnavigationsenhet driver förstärkaren i det största 300W-systemet (300W Bose) med 4 x 50W.
    Lust att utveckla det där med att man inte får koppla plus-in eller minus-in till jord? Är det någonting man normalt brukar göra? Jag hade tänkt att jag skulle skippa högtalarna i bagageluckan helt och koppla in ett steg på de kanalerna, med vilket jag ska driva främre dörrhögtalare + sub. Vad tros om detta?

    Det känns som att du har en lite trevligare lösning, men utgångsläget är ju något bättre med det största systemet. Får se om det blir ett byte av huvudenheten för mig också längre fram, men i nuläget är jag nöjd med att bara få dit ett steg och några vettiga högtalare

  10. #10

    Re: Uppgradera ljud 9-3 SC (premium 70)

    Citat Ursprungligen postat av onthefly
    Lust att utveckla det där med att man inte får koppla plus-in eller minus-in till jord? Är det någonting man normalt brukar göra?
    En gång i tiden var det vanligt att alla högtalares minus-anslutning var kopplad till jord och förstärkaren drev högtalarens plus-anslutning. Järmför hur man kopplar in vanliga förstärkare med phono-kontakter, en signalledare och en skärm för jord. Nackdelen med denna metod är att högtalaren som max (om förstärkaren inte har en spänningsomvandlare) kan drivas med 12V, eller plus/minus 6V. Detta ger inte så stor möjlig effekt.

    Numera drivs högtalarnas minus-anslutning och plus-anslutning separat, dvs ingen av dem är kopplad till jord. I stereon sitter det i två förstärkare för varje högtalare, kopplade i motfas. Nu kan högtalaren drivas med plus/minus 12V, dvs ca fyra gånger högre effekt.

    I ditt fall innebär det att högnivåingången på ditt slutsteg inte får koppla minus-anslutningen till jord då detta kortsluter huvudenhetens förstärkare som driver minus-anslutningen.

    Titta på exemplen på denna länk: http://www.circuitsfinder.com/automotiv ... _1260.html

    Kopplingen till vänster använder två förstärkare till två högtalare.
    Kopplingen till höger har kopplat om de två förstärkarna att driva en högtalare med högre effekt. Notera att ingen ledning till högtalaren är jordad i denna koppling.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  11. #11

    Re: Uppgradera ljud 9-3 SC (premium 70)

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av onthefly
    Lust att utveckla det där med att man inte får koppla plus-in eller minus-in till jord? Är det någonting man normalt brukar göra?
    En gång i tiden var det vanligt att alla högtalares minus-anslutning var kopplad till jord och förstärkaren drev högtalarens plus-anslutning. Järmför hur man kopplar in vanliga förstärkare med phono-kontakter, en signalledare och en skärm för jord. Nackdelen med denna metod är att högtalaren som max (om förstärkaren inte har en spänningsomvandlare) kan drivas med 12V, eller plus/minus 6V. Detta ger inte så stor möjlig effekt.

    Numera drivs högtalarnas minus-anslutning och plus-anslutning separat, dvs ingen av dem är kopplad till jord. I stereon sitter det i två förstärkare för varje högtalare, kopplade i motfas. Nu kan högtalaren drivas med plus/minus 12V, dvs ca fyra gånger högre effekt.

    I ditt fall innebär det att högnivåingången på ditt slutsteg inte får koppla minus-anslutningen till jord då detta kortsluter huvudenhetens förstärkare som driver minus-anslutningen.

    Titta på exemplen på denna länk: http://www.circuitsfinder.com/automotiv ... _1260.html

    Kopplingen till vänster använder två förstärkare till två högtalare.
    Kopplingen till höger har kopplat om de två förstärkarna att driva en högtalare med högre effekt. Notera att ingen ledning till högtalaren är jordad i denna koppling.
    Aha, då förstår jag. Tack!

Liknande ämnen

  1. Uppgradera ljud - Saab 9-3 OG 2.0t
    Av Moseby i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-08-13, 18:00
  2. Uppgradera ljud i en 9-3 SC med Prem 150
    Av Jkswe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-06-26, 20:10
  3. Uppgradera ljud i 9-3 SC -07 Premium 150
    Av Stefan E i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-04-07, 16:19
  4. Uppgradera Ljud 9-3SC -08.
    Av deamhan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-23, 16:51
  5. Uppgradera ljud 9-3 SS
    Av Crisp77 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-30, 22:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •