Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Konstigt motorproblem 9-3 Aero -01

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    201

    Konstigt motorproblem 9-3 Aero -01

    Hej!

    Hjälpte för ett tag min systerson att köpa en bil. På min inrådan köpte han en 9-3 Aero MY01.

    När bilen köptes var den obesiktigad, bromsarna var dåliga. Skivor byttes, nya belägg och handbromsen justerades.

    Jag kommer inte ihåg, men sannolikt läste vi felkoder då det konstaterades att spjällhuset inte mådde bra. Hur som helst, byttes spjällhuset, men efter en genomgång monterades det gamla spjällhuset tillbaka.

    Bilen går bra några veckor.

    Sen blir bilen till och från omöjlig att starta när den är varm. Felkoder läses igen. Nu indikerar den att luftmassemätaren är kass och att katalysatorn inte mår bra (420).

    VI byter luftmassemätaren, bilen startar inte, byter till en annan som vi lånar från en bil som råkar finnas tillgänglig, startar ej, tändkassetten byts, startar inte, tändkassett byts tillbaka och ursprunglig luftmassemätare monteras, helt plötsligt startar bilen.

    Idag stannar bilen under färd. Går ej återstarta. Efter en kort stund startar den, svart rök, högt varvtal, bilen körs till närmaste parkering. Jag kommer till platsen, inga felkoder, och när jag försöker starta så går bilen helt normalt.

    Det enda permanenta problemet är att turbomätaren inte vill gå upp över mitten av grönt, har aldrig gjort i vår ägo och att den kanske inte går fullt ut som en Aero. Bilen går bra i när den väl fungerar, men det är många år sen jag körde en sån sist, så min upplevelse är att den går ungefär som en 185-hästare, typ.

    Sammanfattning: VIll ibland inte starta när den är varm, sätter inga felkoder. Har nu även stannat under färd. Laddar troligen inte fullt ut och turbomätaren går som bäst upp på halva gröna fältet.

  2. #2
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 049

    Konstigt motorproblem 9-3 Aero -01

    vevaxelgivaren har troligtvis gett upp. Sök på vevaxelgivare för mer info om vanliga symptom.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

Liknande ämnen

  1. '03 9-5 Aero motorproblem
    Av JockeH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-08-22, 21:51
  2. Motorproblem 93 Aero -01
    Av Jimi666 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 15:02
  3. Motorproblem 9-3 Aero -01
    Av KAP_HPR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 09:33
  4. Motorproblem 9-5 Aero -03?
    Av Jisstus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 21:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •