Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 45

Ämne: Så här lagar man fläkt-styrningen på NG900 och OG9-3!

  1. #21
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Såhär lagar man fläkt-styrningen på NG900 och OG9-3!

    Citat Ursprungligen postat av email.gustafsson
    TUSEN TACK!

    Den döda fläkten lever! Efter 40spänn och en kvälls pyssel. Jag har ingen tidigare löderfarenhet men med bra guide och lite youtubande funkade det.

    Så tack tack!
    jamen sedär

    kul att det kom till användning för dig

    det är såna här svar som gör det lönt att dela med sig

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    2

    Re: Såhär lagar man fläkt-styrningen på NG900 och OG9-3!

    Riktigt bra guide! Har precis klickat hem en beställning från Elfa så ska ge det ett försök. Är ju värt att försöka gentemot att köpa ett nytt motstånd för 7-800.

    Kan återkomma med resultat om så önskas!

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Hofors
    Inlägg
    2

    Re: Såhär lagar man fläkt-styrningen på NG900 och OG9-3!

    Efter att ha bytt MOSFET så började även min fläkt fungera som den skulle.

    Återigen tusen tack för en riktigt bra guide! Har under en längre tid åkt utan fläkt just för att jag inte känt för att lägga ut pengarna på ett nytt motstånd men ca 40 kr och lite lödning senare så har jag en fläkt som fungerar igen.

  4. #24
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Såhär lagar man fläkt-styrningen på NG900 och OG9-3!

    Citat Ursprungligen postat av parand
    Efter att ha bytt MOSFET så började även min fläkt fungera som den skulle.

    Återigen tusen tack för en riktigt bra guide! Har under en längre tid åkt utan fläkt just för att jag inte känt för att lägga ut pengarna på ett nytt motstånd men ca 40 kr och lite lödning senare så har jag en fläkt som fungerar igen.
    kul å höra att det är till användning

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Skinnskatteberg
    Inlägg
    17

    Re: Såhär lagar man fläkt-styrningen på NG900 och OG9-3!

    Hej! Är helt färsk på SAAB,så detta var en bra guide.Fick tag på en begagnad på skroten för 375:- Har en 900 2.3i 1994 och också en med samma nummer som den som visas i guiden.Men ni har skrivit att det är mellan 96-98 bara.Så det stämmer inte riktigt eller har dom efter monterat min ACC??

  6. #26
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Såhär lagar man fläkt-styrningen på NG900 och OG9-3!

    Citat Ursprungligen postat av Rickard Widén
    Hej! Är helt färsk på SAAB,så detta var en bra guide.Fick tag på en begagnad på skroten för 375:- Har en 900 2.3i 1994 och också en med samma nummer som den som visas i guiden.Men ni har skrivit att det är mellan 96-98 bara.Så det stämmer inte riktigt eller har dom efter monterat min ACC??
    det är mycket möjligt att de två sorterna är kompatibla med varandra

    och att någon redan bytt din nån gång.

    jag gick bara efter den informationen som jag kunde hitta på nätet

    och då hittade jag två olika sorter som skulle sitta i de årsmodellerna jag nämner, de ser ut att vara likadana men nummrena skiljer, det är möjligt att de två ser olika ut på insidan så är det någon som har den andra modellen hade det varit intressant om denna duiden stämmer på den med

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Tyvärr hjälpte ej detta mig Fläktarna fungerar knappt alls, varken innan eller efter. De börjar spinna jättelångsamt i knappt en sekund när man startar bilen, annars är det ganska dött. Någon som vet vad som skulle kunna vara problemet om det inte var motståndet?

  8. #28
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Skulle kunna vara ACC-panelen, har du testat med en annan? upplever du något annat konstigt beteende med acc-anläggningen?

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Jaså? Jag ska testa själva kupéfläkten så snart jag har tid, panelen visste jag inte att det kunde vara fel på. Allt fungerar bra annars, det kommer kall luft och finns inga felkoder, går att kalibrera AC'n. Det är bara det att fläkten ej snurrar.

  10. #30
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689
    Har sett massor av olika konstiga problem på ACC-enheten, så de kan definitivt lägga av.

    De jag har sett har dock betett sig underligt på massor av sätt. så att den fungerar normalt i övrigt får mig att misstänka den lite mindre.

    Är annars superlätt att prova med en annan om du har tillgång till en.

    Att testa coupéfläkten låter även som en lämplig koll

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    Har sett massor av olika konstiga problem på ACC-enheten, så de kan definitivt lägga av.

    De jag har sett har dock betett sig underligt på massor av sätt. så att den fungerar normalt i övrigt får mig att misstänka den lite mindre.

    Är annars superlätt att prova med en annan om du har tillgång till en.

    Att testa coupéfläkten låter även som en lämplig koll
    Har tyvärr ej möjlighet att testa någon annan panel tyvärr

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Kan tillägga till guiden att på min 9-3:a jag hade så var problemet att fläkten inte funkade alls, eller iallfall väldigt sällan och då långsamt. Problemet låg i fläktmodulen (det vissa kallar motstånd) men inte i FET:en utan i de inkommande kablarna, där hade lödningen spruckit. Ryck lite i kabeln som går in i modulen samtidigt som du har ställt in ACC:n på högsta flås och kolla om fläkten går när du håller kabeln i nått visst läge. Min lösning var helt enkelt att löda om alla ingående kablar (6 stycken), värm upp och lägg på lite nytt lödtenn bara.

    Tyvärr upptäckte jag problemet efter att jag haft ut kupéfläkten två gånger och bytt kabelskor samt kol på den. Jag hade även haft ut styrmodulen för att kolla FET:en som nämns i guiden men hittade inget fel och tänkte inte då på att kolla kablarnas lödning. Kan även tala om att fläkten är inget man vill plocka ut i onödan, den sitter riktigt dåligt till under kupéfiltret som sitter under plasten vid vindrutetorkarna.

    På bilar med manuella vred finns det ett riktigt fläktmotstånd och det sitter också under kupéfiltret, nr 9 på den här bilden: http://www.justanswer.com/car/1qq71-...ontroller.html Är vanligt att det går sönder med har jag förstått.
    På bilar med automatisk styrning sitter det en kontakt på samma ställe men utan motstånden på undersidan.

  13. #33
    Hej! Jag har samma problem med min OG9-3. Kupéfläkten går efter tändningen är avstängd på maxfart.
    Bilderna funkar inte längre på denna guide är det någon som har dessa sparade och kan lägga upp igen?
    Har suttit och dragit ut/satt in säkringen på bilen men igår glömde jag givetvis det och nu är batteriet helt urladdat så det känns inte som en hållbar situation..
    (OG) 9-3 2.0T -02

  14. #34
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Jag kan se alla bilder i tråden utan problem. Iallafall 11 bilder på första sidan plus länken ovan.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  15. #35
    Oj nu kan jag också se bilderna, insåg inte att man var tvungen att vara inloggad för det. Tack!
    (OG) 9-3 2.0T -02

  16. #36
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 184
    Värt att notera är att bilderna ej syns om man läser via mobilen/TapaTalk
    så inloggad och via browser är det som gäller.

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Hej. Återkopplar denna kanske insomnade tråd.
    Har en gammal 9-3 från 99 vars kupefläkt har betett sig precis som ovan fläktar har gjort dvs helt plötsligt gått till fullt blås för att sedan slutat fungera helt,fläkten hoppar igång mest av egen vilja och mycket sporadiskt för att till slut inte fungera alls.Fick skrapa vind och sidorutan inifrån i vintras,inge kul.
    Det är som sagt en gammal bil med en heldel andra defekter som jag inte vill lägga onödiga pengar på så länge den klarar besiktning.
    Så tack för denna utförliga beskrivning och jag har beställt ny mosfet från Elfa i detta nu.

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #38

  19. #39
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 911
    Medlem#
    12120
    Man kan notera att just den MOSFET'en kan samplas från tillverkaren också.. iaf om man har rymligt samvete.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #40
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2019
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Hoj, fick felet det du beskrev, inhandlade en fetmos, småsignaltransistor, kylpasta samt lite avlödningsfläta.
    Dammsugade av lödstationen. Sedan var det bara att sätta igång.
    Resultat= klockrent.
    Tack för tipset.
    Hälsningar
    Ägare av en gammal Saab 9-3 1998.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Fläkt ng900
    Av Gustaf i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-30, 18:04
  2. Ryker vitt ur motorn samt olja på fläkt/multirem?! NG900
    Av Hedley i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 04:54
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 22:08
  4. Acc fråga om fläkt och relä. ng900
    Av TurboLover i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-13, 22:46

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •