Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Check coolant, VW Golf 2006

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Check coolant, VW Golf 2006

    Hej,

    Chansar att någon har lite bra input här, då folk allmänt verkar kunniga vad gäller bilar.

    Bilen: VM Golf 2.0 (gas/bensin) 2006, cirka 7500 mil (osäker, jag är i Saudi, bilen i Sverige)

    Fel: Helt plötsligt stiger temperaturen, meddelandet "check coolant" visas och det börjar lukta bränt. Bilen stängs av direkt.

    Jag får frågan från flickvännen vad det kan vara. Svårt att säga såklart och vi ska ta bilen till en verkstad, men låter vattenpumpen som en rimlig felkälla? Risk att det blir riktigt dyrt? Andra tänkabara felkällor?

    Alla tankar är välkomna, utom de som säger "Allt annat än Saab är skit".

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tavelsjö
    Inlägg
    870

    Re: Check coolant, VW Golf 2006

    En dum fråga kanske, men finns det kylvätska i bilen??
    Utan Saab nu tyvärr.
    Glider runt i en Ford Mondeo V6

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Check coolant, VW Golf 2006

    Frågan är inte alls dum, men svar ja, det finns.

    Fick tips om att det kanske är enklare än jag trodde, att det är termostaten som gett upp. Hoppas kan man ju får det är ju snäppet billigare än att byta vattenpump...

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    11937

    Re: Check coolant, VW Golf 2006

    Felet är ju att bilen tycker att motorn går varm. Det finns mängder med tänkbara förklaringar till det - fel på tempgivaren (motorn inte alls är överhettad egentligen), stopp i kylsystemet, läckage i kylsystemet (det borde du dock märka på att vätska försvinner), kass termostat, kass vattenpump, ...

    Nu vet jag inte hur motorrummet ser ut på en golf men om du kommer åt kylaren, känn på den med handen (på flera ställen) efter att du varmkört bilen - är den jämnvarm överallt?

    Är kylaren kall så betyder det att vätskan inte cirkulerar som den ska - alltså termostat eller vattenpump.

  5. #5
    Grundladd Andromedas avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    194

    Re: Check coolant, VW Golf 2006

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Felet är ju att bilen tycker att motorn går varm. Det finns mängder med tänkbara förklaringar till det - fel på tempgivaren (motorn inte alls är överhettad egentligen), stopp i kylsystemet, läckage i kylsystemet (det borde du dock märka på att vätska försvinner), kass termostat, kass vattenpump, ...

    Nu vet jag inte hur motorrummet ser ut på en golf men om du kommer åt kylaren, känn på den med handen (på flera ställen) efter att du varmkört bilen - är den jämnvarm överallt?

    Är kylaren kall så betyder det att vätskan inte cirkulerar som den ska - alltså termostat eller vattenpump.
    Nja, börjar det lukta bränt blir det nog faktiskt för varmt i verkligheten också.
    Gamla bilar: og900i -88, Audi 100 C4 2,3E, 9-3 Aero -02, 9000 cse 2,3i -95, 2 st 900 2,3i -95, 9000 cse 2,3T -95, 9-5 2,3T 220 -04 Steg 0,5 (Aeroprogram 250/350) 9-3 2,0T Griffin Hirsch Biopower 260/400 MY12
    Kör nu: Hyundai ix35 2,0 CRDi 4WD 184 hk

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Check coolant, VW Golf 2006

    Nu har verkstaden lämnat besked. De återkom med information om att det var tempgivare som felande och bytte den för 1600 kronor. Sen visade det sig att termostaten var trasig också och den vill de ha 1800 kronor för att byta. Låter väldigt dyrt tycker jag. Själva termostaten hittade jag på Mekonomen för 344 kronor. 1500 spänn för bytet låter häftig?!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Check coolant, VW Golf 2006

    Fick för en stund sen besked att Mekonomen tar 725 kronor för byte av termostat, inklusive material! Får se om tjejen lyckas avstyra verkstaden som nu har bilen från att byta för 1800 kronor...

    Byte av tempgivare för 1600 kronor känns också dyrt, men det är redan gjort.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tavelsjö
    Inlägg
    870

    Re: Check coolant, VW Golf 2006

    Ja verkstan ni lämnat till har då vett att ta betalt. Tempgivaren byter man juh på en nysning nästan...
    Hoppas ni lyckas avstyra verkstan ifrån att byta den, så ni inte behöver betala
    mer än nödvändigt för den
    Utan Saab nu tyvärr.
    Glider runt i en Ford Mondeo V6

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541

    Re: Check coolant, VW Golf 2006

    Vi lyckades avstyra bytet av termostaten iallafall. Om jag inte minns fel ville de ha runt 400 kronor för termostat, 800 kronor för jobb och 300 för glykol. Och så moms på det...

    När vi hämtade bilen visade det sig att de missat att kolla en sak vi bett om. Det blir en massa strul pga av det så tjejen lyckades pruta på slutnotan från 4700 till till 3600 ungefär. Då hade de bytt bromsolja och lite andra saker också, så det var inte bara tempgivaren för den slanten.

Liknande ämnen

  1. Våldsam oljeförbrukning Golf 1.6 (2006)
    Av MaMa i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-14, 12:25
  2. Någon som provat Evans waterless coolant.
    Av Nurmi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-20, 02:45
  3. Ny nyckel till VW Golf 2006
    Av Fairlane i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-14, 16:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •