Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Olja i turbon

  1. #1

    Olja i turbon

    Hej,

    Jag vet att det säkert finns ett flertal trådar som tar upp detta ämne, och jag har försökt kolla runt så mycket jag kan! Jag slänger ändå upp en fråga och hoppas på svar just i mitt fall!

    Bil: Saab 9-3 2.0t 185 hk -00

    Problem: Bilen drar mycket olja i min mening, samt blåpuffar vid start. Avgasröret är svart, och när man gasar på ordentligt på tomgång så kommer det en del svart rök.

    Jag har därför tagit bort luftröret/sugröret och känt på axeln i turbon. Den glappade ej, utan kändes bra. Dock så är det olja i turbon, jag får alltså oljiga fingrar när jag ska känna på axeln. Oljereturen var ej heller igentäppt. Betyder detta att turbon är kass? Hur har detta uppstått? Är ny på turbo-bilar så kunskapsnivån är inte den högsta ska tilläggas...

    Jag har inte haft uppgraderad vevhusventilation innan på bilen, kan detta vara orsaken? Jag har dock bytt till den senaste versionen för ca en vecka sedan.


    För övrigt första inlägget på detta eminenta forum som hjälpt mig många ggr innan!

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220

    Re: Olja i turbon

    Hej!

    Antar att det var från insugs sidan du fick oljiga fingrar, då brukar det vara vevhusventen som trycker ur sig oljan ner i turbon och sen hela vägen genom systemet till förbränning.

    Svart rök brukar inte var olja utan det är ett tecken på att motorn får alldeles för mkt bränsle.

    blå/vit är olje rök, mer åt det blåa man kan även lukta på röken man känner direkt om det är olje rök.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3

    Re: Olja i turbon

    Hej,

    Japp, alltså från luftsidan. Jag tänkte också att det var vevhusventilationen och det var därför jag bytte den. Problemet verkar dock kvarstå. Har turbon tagit skada av detta? För jag antar att den inte lagar sig själv om den en gång tryckt igenom olja?

    Kanske därför det blåpuffar vid start, alltså att den förbränner den olja som samlat på sig i turbon?

  4. #4

    Re: Olja i turbon

    Ingen som har någon tanke??

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973

    Re: Olja i turbon

    Trycker motorn ur sig olja via vhv så är troligen kolvringarna fastkoksade.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6

    Re: Olja i turbon

    Den trycker väl ur sig olja via turbon eftersom det är oljigt när jag känner inuti? Frågan kvarstår, är turbon kass?

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 498
    Medlem#
    6973

    Re: Olja i turbon

    Njae, jag tror precis som _oxygene_ att oljan kommer via vhv och kobran. För visst var väl den sölig invändigt också.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8

    Re: Olja i turbon

    Kobran (sugröret?) var i princip torr om man jämförde med turbon. Men det kanske beror på att luften gör så att oljan rinner ner rätt snabbt i turbon om oljan kommer från vevhusventen?

    Kan turbon inte bli oljig på luftsidan?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Skrävle (karlskrona)
    Inlägg
    256

    Re: Olja i turbon

    Hej! Oftast,har jag märkt,när turbon läcker är det tätningsringen på avgas-sidan som är uppsliten/sönderbränd och i värsta fall är sätet i huset också slitet. Då ser man det inte i kompressorhuset,läcker det där kan det bero på att man kört med dåligt luftfilter.Då får axiallagret stryk. Men som föregående sagt,det lutar nog åt ringarna tyvärr. Bara lite gissningar baserat på tidigare erfarenheter..

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Olja i turbon (Biltematurbo) OG9-5
    Av Heavymental i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-05-29, 09:39
  2. Olja efter turbon
    Av axel___ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 22:31
  3. olja i cobran,turbon låter
    Av Diana i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-26, 16:29
  4. Olja till turbon?
    Av NupPaN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 18:50
  5. Inspektera om turbon får olja...
    Av TriMe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-28, 00:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •