Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Byta backsensor 9-5 sportcombi 2006~

  1. #1

    Byta backsensor 9-5 sportcombi 2006~

    Hej,
    Nybliven saab 9-5 sportcombi vector ägare (övningskörde dock i morsans saab og900)
    Bilen är en 07a.

    En av sensorerna är trasiga kom verkstaden fram till när bilen var inne på service.
    Har sökt men inte hittat info om hur man byter på 06 och uppåt.

    Jag hittade den här posten på ett amerikanskt forum.
    Han trycker in sensorn. sedan kommer man åt att pilla ut hållaren och sedan lossar man sensorn ur kontaktstycket.

    http://www.saabcentral.com/forums/showp ... ostcount=4

    Verkstaden sade också att dom inte behöver ta ner kofångaren för att byta sensor.

    på bilderna ser hållaren och infästningen på sensorn likadan ut som på de sensorer jag har kollat på nätet när jag har letat upp bilder på laga och bildelsbasen.

    tacksam om någon kan bringa lite klarhet.

  2. #2

    Re: Byta backsensor 9-5 sportcombi 2006~

    Inte ett ända svar.
    Får prova om det går att trycka in sensorn när jag köpt en ny då.

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Byta backsensor 9-5 sportcombi 2006~

    Meddela gärna hur det går.

    Är också intresserad.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129

    Re: Byta backsensor 9-5 sportcombi 2006~

    Citat Ursprungligen postat av Johan S
    Hej,

    Du lossar listen på kofångaren bak så kommer du åt sensorerna.
    Intermetenta fel brukar vara första tecknet på att givaren så snart slutar fungera helt, byt istället för att joxa.

    Mvh
    Johan
    Från den här tråden: viewtopic.php?f=6&t=321890&p=2182100&hilit=backsen sor#p2182100

    EDIT: En annan tråd:
    viewtopic.php?f=6&t=313913&hilit=backsensor
    Till mitt garage: Garaget

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    82

    Re: Byta backsensor 9-5 sportcombi 2006~

    Hej!

    Jag bytte två backsensorer på min 9-5:a -07 i förra veckan. Var inte speciellt svårt faktiskt. Enligt WIS så ska man plocka ner kofångaren och pilla ut sensorerna bakifrån.

    Jag gjorde så här:
    1 - Det sitter 2st skruvar i skärmkanten på vardera sidan i hjulhuset, de ska bort.
    2 - Sen drar man försiktigt kofångarhöljet utåt så clipsen lossnar. Dessa är bara att trycka tillbaka sedan.
    3 - Lyft upp förvaringsfacken i bakluckan, som sitter på kanterna, 2st.
    4 - Lyft försiktigt upp frigolit-kuddarna, 4st totalt. Dessa ska enlig WIS bytas om de plockas ur, varför vet jag inte...
    5 - I bakkant sitter muttrar, 2st eller 4st, beroende på om man har dragkrok eller ej. Här behövs ett spärrskaft med förlängare, och hylsa storlek 15 och 17. (Använd inte billigaste spärrskaftet på Jula, jag drog sönder 2st av deras sopiga spärrskaft, och la ner 3 timmar extra på svordomar och bilresor, mest svordomar faktiskt...).
    6 - Efter att ha lossat muttrarna så drar man av kofångaren bakåt, för mig gick det rätt trögt och man fick lirka en liten stund. Se till att ha nåt mjukt att lägga kofångaren på för att undvika repor. Se upp med sladden i vänsterkant som går till sensorerna.
    7 - Plocka ur cellplasen ur kofångarhöjet.
    8 - Lirka ut sensorn eller sensorerna och byt dem. KLART!
    9 - Omvänd ordning för att montera ihop så klart.

    Hade jag haft alla verktyg tillgängliga så hade det varit fixat på cirka 60 minuter, och jag är en riktig amatör-mekaniker.

    Hoppas det hjälper dig lite på vägen!
    Saab 9-5 Vector 2,3T -07.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 612

    Re: Byta backsensor 9-5 sportcombi 2006~

    Citat Ursprungligen postat av diggdagg
    Hej!

    Jag bytte två backsensorer på min 9-5:a -07 i förra veckan. Var inte speciellt svårt faktiskt. Enligt WIS så ska man plocka ner kofångaren och pilla ut sensorerna bakifrån.

    Jag gjorde så här:
    1 - Det sitter 2st skruvar i skärmkanten på vardera sidan i hjulhuset, de ska bort.
    2 - Sen drar man försiktigt kofångarhöljet utåt så clipsen lossnar. Dessa är bara att trycka tillbaka sedan.
    3 - Lyft upp förvaringsfacken i bakluckan, som sitter på kanterna, 2st.
    4 - Lyft försiktigt upp frigolit-kuddarna, 4st totalt. Dessa ska enlig WIS bytas om de plockas ur, varför vet jag inte...
    5 - I bakkant sitter muttrar, 2st eller 4st, beroende på om man har dragkrok eller ej. Här behövs ett spärrskaft med förlängare, och hylsa storlek 15 och 17. (Använd inte billigaste spärrskaftet på Jula, jag drog sönder 2st av deras sopiga spärrskaft, och la ner 3 timmar extra på svordomar och bilresor, mest svordomar faktiskt...).
    6 - Efter att ha lossat muttrarna så drar man av kofångaren bakåt, för mig gick det rätt trögt och man fick lirka en liten stund. Se till att ha nåt mjukt att lägga kofångaren på för att undvika repor. Se upp med sladden i vänsterkant som går till sensorerna.
    7 - Plocka ur cellplasen ur kofångarhöjet.
    8 - Lirka ut sensorn eller sensorerna och byt dem. KLART!
    9 - Omvänd ordning för att montera ihop så klart.

    Hade jag haft alla verktyg tillgängliga så hade det varit fixat på cirka 60 minuter, och jag är en riktig amatör-mekaniker.

    Hoppas det hjälper dig lite på vägen!

    Annars kan man mosa sönder den givare som är trasig och trycka in den, sen är det bara att ta den lackade ytteringen utåt.
    Hinner inte med allt.....

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    82

    Re: Byta backsensor 9-5 sportcombi 2006~

    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Citat Ursprungligen postat av diggdagg
    Hej!

    Jag bytte två backsensorer på min 9-5:a -07 i förra veckan. Var inte speciellt svårt faktiskt. Enligt WIS så ska man plocka ner kofångaren och pilla ut sensorerna bakifrån.

    Jag gjorde så här:
    1 - Det sitter 2st skruvar i skärmkanten på vardera sidan i hjulhuset, de ska bort.
    2 - Sen drar man försiktigt kofångarhöljet utåt så clipsen lossnar. Dessa är bara att trycka tillbaka sedan.
    3 - Lyft upp förvaringsfacken i bakluckan, som sitter på kanterna, 2st.
    4 - Lyft försiktigt upp frigolit-kuddarna, 4st totalt. Dessa ska enlig WIS bytas om de plockas ur, varför vet jag inte...
    5 - I bakkant sitter muttrar, 2st eller 4st, beroende på om man har dragkrok eller ej. Här behövs ett spärrskaft med förlängare, och hylsa storlek 15 och 17. (Använd inte billigaste spärrskaftet på Jula, jag drog sönder 2st av deras sopiga spärrskaft, och la ner 3 timmar extra på svordomar och bilresor, mest svordomar faktiskt...).
    6 - Efter att ha lossat muttrarna så drar man av kofångaren bakåt, för mig gick det rätt trögt och man fick lirka en liten stund. Se till att ha nåt mjukt att lägga kofångaren på för att undvika repor. Se upp med sladden i vänsterkant som går till sensorerna.
    7 - Plocka ur cellplasen ur kofångarhöjet.
    8 - Lirka ut sensorn eller sensorerna och byt dem. KLART!
    9 - Omvänd ordning för att montera ihop så klart.

    Hade jag haft alla verktyg tillgängliga så hade det varit fixat på cirka 60 minuter, och jag är en riktig amatör-mekaniker.

    Hoppas det hjälper dig lite på vägen!

    Annars kan man mosa sönder den givare som är trasig och trycka in den, sen är det bara att ta den lackade ytteringen utåt.

    Klart man kan göra så, men det är ju inte rätt...

    Men nästa gång så kommer jag att göra så med faktiskt, med lite lätt våld så går dem ju att lirka ut utan att plocka av kofångaren.
    Saab 9-5 Vector 2,3T -07.

  8. #8

    Re: Byta backsensor 9-5 sportcombi 2006~

    Hej !

    Jag har även samma problem med larmar hela tiden. Har fixat mitt kontakt stycke men nu när det är fuktigt ute så fungerar dom inte.
    Har ni köpt nya eller begagnade?
    Kan man lacka dessa skälva?

    Rickard
    Rickard Lundgren.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    82

    Re: Byta backsensor 9-5 sportcombi 2006~

    Citat Ursprungligen postat av Rickard Lundgren
    Hej !

    Jag har även samma problem med larmar hela tiden. Har fixat mitt kontakt stycke men nu när det är fuktigt ute så fungerar dom inte.
    Har ni köpt nya eller begagnade?
    Kan man lacka dessa skälva?

    Rickard

    Mina sensorer levde sitt eget liv i några månader, mest då det regnat ute eller efter att jag tvättat bilen. Så det var fukten som tog en av mina sensorer. Den andra var det en frukthandlare som tog då han brakade rakt in i min parkerade bil och smet därifrån...
    Jag köpte begagnade från Laga.se för 400kr/st, Saab/SvenskaBil ville ha ca 1600kr/st, så det fick bli begagnade... Jag köpte 2st så det blev 950kr med frakten.
    Jag tänkte stryka på ett tunt tunt lager med ett lackstift på mina bytta sensorer, tror det ska funka men har inte testat det ännu... Men har du tur så hittar du begagnade sensorer med samma färg som din bil.
    Saab 9-5 Vector 2,3T -07.

  10. #10

    Re: Byta backsensor 9-5 sportcombi 2006~

    Hej !

    Jag var ute och titta om man ska plocka av kofångaren måste man även plocka av dragkroken?
    Det konstiga är att om man lägger i backen så fugera det inte men om man vrider av nycklen och försöker igen så fungera backsensorna i bland.

    Rickard
    Rickard Lundgren.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    82

    Re: Byta backsensor 9-5 sportcombi 2006~

    Dragkroken behöver man inte plocka av tror jag. Jag har avtagbar dragkrok så kroken var ju avtagen när jag bytte men själva fästet var ju kvar, men har man fast krok så vet jag tyvärr inte.
    Du kanske skulle åka till en verkstad och kolla vad som är fel med backsensorerna innan du börjar skaffa grejer och meka, kan ju vara fel på 1-4 sensorer, kablage eller styrboxen som sitter i bakluckan. De brukar kunna kolla detta med Tech2.
    Jag bad mekanikern läsa av vad som var fel då jag hade bilen inne på service, fick då beskedet att de två mittre sensorerna var ur funktion, så det var bara att byta dem.
    Saab 9-5 Vector 2,3T -07.

  12. #12

    Re: Byta backsensor 9-5 sportcombi 2006~

    Hej !

    Har i dag kollat vilken givare som är sönder på SAAB. Det var höger mitten. När jag gick ut efter felsökningen och knabba på givare och gick in och starta så fungerar allt.

    Är givaren kass eller är där kontaktfel ? Byte av givare kostar 3110 kr på SAAB.
    Givare skulle vara lätt att byta enligt dom skulle man även kunna trycka in givare på en 2006a.?????

    Brukar det vara glapp i kablen eller givarna ? Kabelstycket är fixat under lampan.
    Jag har trygghansa med som går in och betalar men har en skälvrisk på 1500 kr.

    Rickard
    Rickard Lundgren.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    82

    Re: Byta backsensor 9-5 sportcombi 2006~

    Bra att det funkar igen då. Bara att köra tills det lägger av igen då och byta då, om det kommer tillbaka.

    Känns ju lite sniket av Verkstaden att ta 3110 kr för att byta givaren. Den kostar ju typ 1600 ny (På svenska bil i Segeltorp iallafall) också får du betala 1510 kr för det enligt dem mycket enkla arbetet...
    Jag gissar att de räknar med att de "mosar" givaren och sliter ut den med hållaren, och sedan trycker i en ny. Gör man så så går det ju på ett par minuter bara, men en seriös verkstad tycker man ju borde följa verkstadeshandboken som säjer att man ska montera ner kofångaren m.m.

    Jag skulle ju köpa en begaganad givare för ca 500 kr och byta själv, men det beror ju på om man har lust, ork eller att man tycker att det är värt 3000 kr och lämna bort jobbet...
    Saab 9-5 Vector 2,3T -07.

Liknande ämnen

  1. spiralfjäder av vänsterfram saab 93 2006 sportcombi
    Av fillsing i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-20, 16:50
  2. Vill ha hjälp med att byta termostat på 9-3 sportcombi 2006
    Av 9-3SC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 20:11
  3. Saab 9-3 sportcombi 2006,servicedagarna på sid räknar ej ner
    Av 9-3SC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-17, 17:28
  4. Hur byter man tändstift på saab 9-3 2,0t sportcombi 2006
    Av 9-3SC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-11, 19:31

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •