Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Byta krockkudde - SRS-lampan?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Byta krockkudde - SRS-lampan?

    Om man har en 9000 som varit med om en mindre kollision så kudden poppat upp, så antar jag att en verkstad måste släcka SRS-lampan efter kuddbyte, eller? Frågan är i så fall, eftersom jag inte har lust att lägga uppåt 10.000 kr (eller vad en ny kan kosta) så tänkte jag själv montera en begagnad. Kommer verkstäderna då vägra att släcka lampan med motiveringen att det är förbjudet för icke auktoriserade att byta Airbag?

    Eller kan man skaffa sladdar/kontakter och mjukvara för att släcka den själv med sin lap top? T5Suite kanske?

    Tyvärr är det ju nytt för i år att SRS inte får lysa på besiktningen, annars hade jag satt i en gammal 80-tals ratt.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Byta krockkudde - SRS-lampan?

    Att släcka få en verkstad och släcka SRS-lampan kan ju inte vara något problem tycker jag, det är ganska känsligt vad som tänder lampan. T ex så har jag minne av att om "fel" säkring går och man vrider på tändningen så finns det risk att SRS-lampan tänder sig. Borde nog kunna bli samma sak om man vrider på tändningen utan att ha kopplat in intstrumenthuset eller någon av sensorerna ordentligt, eller om det vanligaste har hänt att själva rattkransen har gått sönder så det blir kabelbrott mellan rattstång och airbag.

    Men så som jag har fattat det så är det tyvärr bara Tech2 som gäller för att släcka SRS, i alla fall på bilar utan OBD2-uttag.

    MVH

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Byta krockkudde - SRS-lampan?

    Har inte de reglerna ABS/SRS en smula med årsmodellen att göra??
    Har en avställd 9000 med lysande SRS (alltid gjort..) 1996 med OBD
    Rullande objektet har lysande ABS, 1995. utan OBD.


    Ska ta ett snack öga-mot-öga med SBP, då jag ska disk lite mc reg bes också...

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Byta krockkudde - SRS-lampan?

    Citat Ursprungligen postat av Stig45
    Har inte de reglerna ABS/SRS en smula med årsmodellen att göra??
    Har en avställd 9000 med lysande SRS (alltid gjort..) 1996 med OBD
    Rullande objektet har lysande ABS, 1995. utan OBD.
    Nej, har inte med årsmodell att göra. Finns en SRS-lampa skall den tändas vid tändning på, för att sedan slockna. Finns en ABS-lampa, likadant.

    Nya regler som trädde i kraft i år. Lysande ABS-lampa skall man inte ha fått igenom med de gamla reglerna heller.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Byta krockkudde - SRS-lampan?

    Ja, tyvärr har de ju ändrat reglerna i år (vilket nog kommer leda till problem för fler än mig, då jag sett en del bilar på garaget där de fått för sig att montera en "snygg" sportratt utan kudde). Jag började på så smått att laga upp gällande bil för två år sedan, och nu är den i princip klar. Då, när jag började, var det ju helt okej med lysande SRS, så det såg jag ju inte som ett problem. Så när man riktat, svetsat och skruvat klart så kommer nya regler om SRS . Det man KAN göra, enligt SBP, är att söka intyg från tillverkaren att bilen uppfyller säkerhetskraven utan denna utrustning, men det skulle i allmänhet vara svårt att få tillverkaren att skriva sådana intyg. Blir ju inte lättare av att Saab mer eller mindre är nedlagt heller snyft i dubbel bemärkelse . Vad som talar till min fördel dock (gissar jag) om Saab skulle ha ngn snubbe som fortfarande jobbar kvar med sådant här (eller anställs om Saab får nytt liv igen), är att bilen ju inte är helbilsgodkänd (96:a) och att 9000 de första 9 åren fanns utan Airbag.

    Men annars måste jag ju alltså släcka lampan. Frågan är bara om det är skillnad på felkoder ifall lampan tänts pga fel i strömkretsen eller om kudden lösts ut så att en kollission eventuellt har registrerats i styreneheten?
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Byta krockkudde - SRS-lampan?

    Varifrån har du fått att det är förbjudet för icke auktoriserade att byta airbag? Verkstaden har inte att göra med som har bytt airbag och kommer inte att fråga vem som gjort det heller.

    Jag har mekat friskt med SRS-systemet i flera bilar och min verkstad säger inget om det. 375kr har det kostat att släcka lampan (senast "högt motstånd i tändkrets" till sidoairbag). Det var dock inte en saab-verkstad utan verkstad auktoriserad för bl.a. MB, men samma (icke-) regler borde gälla.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Byta krockkudde - SRS-lampan?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Citat Ursprungligen postat av Stig45
    Har inte de reglerna ABS/SRS en smula med årsmodellen att göra??
    Har en avställd 9000 med lysande SRS (alltid gjort..) 1996 med OBD
    Rullande objektet har lysande ABS, 1995. utan OBD.
    Nej, har inte med årsmodell att göra. Finns en SRS-lampa skall den tändas vid tändning på, för att sedan slockna. Finns en ABS-lampa, likadant.

    Nya regler som trädde i kraft i år. Lysande ABS-lampa skall man inte ha fått igenom med de gamla reglerna heller.
    Om du säger så, så...
    ABS-en brukar inte vara nåt problem där slocknar ju lampan när allt är OK, men SRS kräver ju "qualified technichian with relevant equipment" dvs verkstad med Tech2 inkl ingrepp i min plånbok.
    Får väl rita/bygga ihop en elektronisk delay till SRS-lampan.
    Den lär dom knappast kunna hitta...

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Byta krockkudde - SRS-lampan?

    Citat Ursprungligen postat av Stig45
    Citat Ursprungligen postat av torake
    Nya regler som trädde i kraft i år. Lysande ABS-lampa skall man inte ha fått igenom med de gamla reglerna heller.
    Om du säger så, så...
    ABS-en brukar inte vara nåt problem där slocknar ju lampan när allt är OK, men SRS kräver ju "qualified technichian with relevant equipment" dvs verkstad med Tech2 inkl ingrepp i min plånbok.
    Får väl rita/bygga ihop en elektronisk delay till SRS-lampan.
    Den lär dom knappast kunna hitta...
    Håll inte på och rackla, utan laga SRS:en istället, det är inte raketforskning. Ring runt till du hittar en verkstad som inte vill ha en arm och ett ben för att läsa ut felkoden åt dig, och sedan byter du ut den del som är trasig eller sätter i ett 2Ohms motstånd i den felande kretsen, så fungerar åtminstone resten av systemet som avsett, och sedan gör du ytterligare ett besök hos någon med tech2, och så är det lagat "på riktigt".

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Byta krockkudde - SRS-lampan?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Håll inte på och rackla, utan laga SRS:en istället, det är inte raketforskning. Ring runt till du hittar en verkstad som inte vill ha en arm och ett ben för att läsa ut felkoden åt dig, och sedan byter du ut den del som är trasig eller sätter i ett 2Ohms motstånd i den felande kretsen, så fungerar åtminstone resten av systemet som avsett, och sedan gör du ytterligare ett besök hos någon med tech2, och så är det lagat "på riktigt".
    Du har i princip rätt.. men på en bil jag vill avyttra billigt (ca 1K) till nån som vill ta/ha reservdelar? (finns en hel del nytt på den för nån händig..)
    Bruksbilen med ABS-felet, det fixar vi samtidigt som koll av bromsarna/skivor innan bes..
    I Staden har de blivit väldigt kitsliga på skivorna.
    Lika och tillräckligt hö-vä är inte nog, ser skivorna dåliga ut - så "välkommen åter"..
    Vi får se vad jag gör

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Byta krockkudde - SRS-lampan?

    Citat Ursprungligen postat av Stig45
    Citat Ursprungligen postat av torake
    Håll inte på och rackla, utan laga SRS:en istället, det är inte raketforskning. Ring runt till du hittar en verkstad som inte vill ha en arm och ett ben för att läsa ut felkoden åt dig, och sedan byter du ut den del som är trasig eller sätter i ett 2Ohms motstånd i den felande kretsen, så fungerar åtminstone resten av systemet som avsett, och sedan gör du ytterligare ett besök hos någon med tech2, och så är det lagat "på riktigt".
    Du har i princip rätt.. men på en bil jag vill avyttra billigt (ca 1K) till nån som vill ta/ha reservdelar? (finns en hel del nytt på den för nån händig..)
    Bruksbilen med ABS-felet, det fixar vi samtidigt som koll av bromsarna/skivor innan bes..
    I Staden har de blivit väldigt kitsliga på skivorna.
    Lika och tillräckligt hö-vä är inte nog, ser skivorna dåliga ut - så "välkommen åter"..
    Vi får se vad jag gör
    Okej, men det jag inte förstår här, är varför du ska trixa med SRS-lampan på en bil som du tänkt sälja som reservdelsbil? Eller har du tänkt dig en fuling och sälja en "felfri" bil med fel? Jag har inga problem med att köpa en bil som inte funkar 100%, men jag ser hemskt gärna att säljaren är uppriktig om bristerna han/hon vet om, så jag kan ta ställning till om det är fel jag kan fixa själv eller i vissa fall leva med.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Byta krockkudde - SRS-lampan?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Varifrån har du fått att det är förbjudet för icke auktoriserade att byta airbag? Verkstaden har inte att göra med som har bytt airbag och kommer inte att fråga vem som gjort det heller.

    Jag har mekat friskt med SRS-systemet i flera bilar och min verkstad säger inget om det. 375kr har det kostat att släcka lampan (senast "högt motstånd i tändkrets" till sidoairbag). Det var dock inte en saab-verkstad utan verkstad auktoriserad för bl.a. MB, men samma (icke-) regler borde gälla.
    I förbuds-Sverige så bara utgår jag instinktivt från att man inte får pula med det, och det faktum att när kuddarna börja komma på 90-talet så sades det uttryckligen från myndighetshåll - sedan dess har jag inte funderat så mkt på det då jag inte haft anledning att byta några SRS-komponenter. Monterat bort rattkudden har jag gjort för att laga tutan som är kablad parallellt med airbag-sladden, men då tänds ju inte SRS-lampan eftersom strömmen är bortkopplad under hela ingreppet. Vet inte om jag är överförsiktig, underförsikig eller lagom försiktig, men de försiktighetsåtgärder jag vidtar är att koppla bort batteriet helt i flera timmar innan, sedan bär jag bort kudden och lägger den där den inte kan få i sig statisk elektricitet medan jag jobbar med resten.

    Och apropå glapp till airbag eller tutan, så behöver man nog oftast inte lägga ut pengar på att köpa ny kabelrulle som sitter bakom ratten. Åtminstone inte för tutan som inte är så Ohm-känslig (vet inte hur det är med ledningen till kudden, men kan inte se att det skulle vara några problem heller). I kontakten där rullen kopplas in i bilen (ungefär vid startnyckeln på 9000) sitter ett par ärg-känsliga bleck. Kontakten går att öppna och löda en liten brygga av kabeltrådar där inne. Man bör dock vara van och stadig på hand och gärna använda extra fluss. Att sladdarna inne i rullen skulle gå sönder ser jag som ganska osannolikt när de är ingjutna i ett plastband.

    Men angående den utlösta kudden då, så sätter jag dit en från skroten och åker till en verkstad, och vill de inte av ngn anledning utföra släckningen så åker jag bara till nästa verkstad.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Byta krockkudde - SRS-lampan?

    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    [...] Vet inte om jag är överförsiktig, underförsikig eller lagom försiktig, men de försiktighetsåtgärder jag vidtar är att koppla bort batteriet helt i flera timmar innan, sedan bär jag bort kudden och lägger den där den inte kan få i sig statisk elektricitet medan jag jobbar med resten.
    [...]
    Men angående den utlösta kudden då, så sätter jag dit en från skroten och åker till en verkstad, och vill de inte av ngn anledning utföra släckningen så åker jag bara till nästa verkstad.
    Du är överförsiktig. Man skall ha respekt för grejerna, men så känsliga är de inte, skulle inte gå att ha i en bil då, där det finns massor av statisk elektricitet, stötar och vibrationer.
    På en av mina bilar skall man under inga omständigheter koppla från batteriet (en komponent för c:a 5 tusen kr kan paja då), så instruktionerna säger typ "ta ur nyckeln och förvara den avskilt från fordonet" sen är det bara att meka på. När tändningen är av är systemet deaktiverat, och så är det även på SAAB. Men det skadar inte att koppla ur batteriet och vänta några minuter, för då minskar risken att lampan tänds av misstag om man får hjärnsläpp och råkar slå på tändningen med systemet isärtaget (då tänder den som bekant varningslampan, lite onödigt).

    När det gäller skrotarna så går du däremot på pumpen, de får INTE sälja begagnade airbags och bältesförsträckare, de samlas ihop och destrueras. Du får hitta någon privatperson som håller på och skrotar en bil för att få tag i en kudde.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Byta krockkudde - SRS-lampan?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    [...] Vet inte om jag är överförsiktig, underförsikig eller lagom försiktig, men de försiktighetsåtgärder jag vidtar är att koppla bort batteriet helt i flera timmar innan, sedan bär jag bort kudden och lägger den där den inte kan få i sig statisk elektricitet medan jag jobbar med resten.
    [...]
    Men angående den utlösta kudden då, så sätter jag dit en från skroten och åker till en verkstad, och vill de inte av ngn anledning utföra släckningen så åker jag bara till nästa verkstad.
    Du är överförsiktig. Man skall ha respekt för grejerna, men så känsliga är de inte, skulle inte gå att ha i en bil då, där det finns massor av statisk elektricitet, stötar och vibrationer.
    På en av mina bilar skall man under inga omständigheter koppla från batteriet (en komponent för c:a 5 tusen kr kan paja då), så instruktionerna säger typ "ta ur nyckeln och förvara den avskilt från fordonet" sen är det bara att meka på. När tändningen är av är systemet deaktiverat, och så är det även på SAAB. Men det skadar inte att koppla ur batteriet och vänta några minuter, för då minskar risken att lampan tänds av misstag om man får hjärnsläpp och råkar slå på tändningen med systemet isärtaget (då tänder den som bekant varningslampan, lite onödigt).

    När det gäller skrotarna så går du däremot på pumpen, de får INTE sälja begagnade airbags och bältesförsträckare, de samlas ihop och destrueras. Du får hitta någon privatperson som håller på och skrotar en bil för att få tag i en kudde.
    Jag nämner inga namn , men den skrothandlare jag brukar handla hos, vi kommer väldigt bra överens, så det ska nog ordna sig med både pryl och pris...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Byta krockkudde - SRS-lampan?

    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Okej, men det jag inte förstår här, är varför du ska trixa med SRS-lampan på en bil som du tänkt sälja som reservdelsbil? Eller har du tänkt dig en fuling och sälja en "felfri" bil med fel? Jag har inga problem med att köpa en bil som inte funkar 100%, men jag ser hemskt gärna att säljaren är uppriktig om bristerna han/hon vet om, så jag kan ta ställning till om det är fel jag kan fixa själv eller i vissa fall leva med.
    Jag har ännu inte sålt nån bil som jag inte uppgivit alla (kända) fel på...
    Och tänker inte göra det heller. Å andra sidan har jag inte heller blivit rik på det..
    Men så sover jag gott också..
    Av "vissa orsaker" är jag inte i fysisk topptrim, elektronik kan jag meka med, men arbetskrävande pyssel får vara - eller ta den tid det tar...

Liknande ämnen

  1. Byta lampan till dimljusknappen?
    Av Fear43 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-12-18, 00:08
  2. Byta lampan till FASTEN BELT och ACC
    Av Gabriel i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 18:39
  3. Hur byta lampan t cigguttaget på 9000?
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-01-18, 10:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •