Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hur byta oljetråg 9000 kortmotor?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Hur byta oljetråg 9000 kortmotor?

    Måste byta oljetråg på en -98. Många skruvar är lätta att komma åt, men de 5 på bakre långsidan är gömda bakom mellanaxel och dess lagringsstöd (övergång mellanaxel till yttre axel). Hur går man till väga för att blotta dessa bakre skruvar? Har tillgång till motorlyft. Har också Haynes-bok, vad man nu ska med den boken till (svårighetsgrad 2 av 5 anger den, men många saker med 4 av 5 i svårighetsgrad har gått att fixa genom åren, bara man inte följer Haynes till punkt och pricka)...

    Uppallad och höger innerskärm redan borttagen.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    407

    Re: Hur byta oljetråg 9000 kortmotor?

    Ta bort drivaxeln och motorfästen, så kommer du åt skruvarna bra sen
    Im As Confused As A Hungry Baby In A Topless Bar
    9000Aero @ Garaget
    Projekttråd @ STCS
    9-3ss Aero @ STCS

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Hur byta oljetråg 9000 kortmotor?

    Citat Ursprungligen postat av Plutonius
    Ta bort drivaxeln och motorfästen, så kommer du åt skruvarna bra sen
    Menar du yttre höger axel och/eller mellanaxeln samt dess lagerstöd som sitter på blocket?
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Hur byta oljetråg 9000 kortmotor?

    Var ett tag sedan jag bytte tråget nu, men tänkte att ifall ngn i framtiden söker info och finner denna tråd så kan jag dela med mig av erfarenheten.

    Det är möjligt att det kan gå att trixa på annat vis, men jag såg ingen annan lösning än att vika ned hela högra motorramen (2/3 av hela ramen). Detta för att oljekanalen för balansaxlarna går tvärs genom tråget från baksidan till framsidan under vevaxeln, och den ligger i ett spår i bakkanten av tråget som låser fast den (visst kan man rycka bort röret vid bormonteringen, men skiten ska ju tillbaks igen innan nya tråget monteras).

    Så, bra uppallning av bilen i fram, sedan motorlyft/bom för att hålla motorn på högersidan (gärna lyfta den lite lagom över normalläge, övre motorfästeskruv måste väck). Skruva bort framröret bak till katalysatorn. Skruva bort de två motorfäste-skruvarna (16 mm). Bort med skruvarna till styrservot, det vertikala mässingsstagets undre skruv och övriga högra ramfästen, lossa lite på båda "gångjärnsbultarna" samt höger krängningshämmare och spindelleden som håller fjäderbenet på A-armen. Lite plastkåp-skruvar måste också bort. Det hela tar faktiskt inte så lång tid ifall man är två.

    En domkraft för att trycka ned motorramen från karossbalken i högra framhörnet så får man ned ramen tillräckligt för att kunna få loss tråget som annars kilar fast sig på nedvägen. Alla trågskruvarna går att komma åt fast det är trångt, om man kör med en smidig lednyckel på några av dem. I värsta fall kan man lossa lite på de tre skruvar som håller stödlagringen för övergången mellanaxel/yttre höger axel. Ingen drivaxel behöver dock demonteras.

    Ngn vanlig packning sitter inte på tråget, utan rätt sorts "packningsklet" på tub används efter att båda ytorna gjorts ren och helst skrapats med ett skavstål.

    Eftersom det fortfarande var lite tajt att få dit nya tråget pga drivaxelstödet så slipade jag av en aning av kanten på nya tråget, då ytan verkade vara bred nog för att täta (man vill ju att det ska gå smidigt när man väl krämat på packningen). Det man främst bör tänka på vid återmonteringen av motorramen är att se till att kylarnas piggar hittar rätt i gummihålen.

    En fördel med att vika ned hela högra motorramen är att man kan passa på att lätt byta båda motorkuddarna. Den främre var i detta fall helslut, och nu känns motorn mkt stadigare vid lastväxling mellan gas och motorbroms.

    Som alltid när man skruvar bort staget mellan krängningshämmare och A-arm, är det bra att ha ett nytt stag i reserv, för 9 av 10 ggr (om det suttit länge där) så skuvas det av, enligt mina erfarenheter (trots att man provar att stålborsta och spraya i god tid på muttern).

    Ja, detta är i alla fall ett sätt att göra det på, ifall ngn skullle undra ngn gång och använda sökfunktionen på forumet.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. Byte av oljetråg 9000 med kortmotor.
    Av Andreas Plars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 10:56
  2. Byta oljetråg 9-5
    Av Rogersaab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 00:30
  3. Oljetråg kortmotor
    Av PmAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-02, 10:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •