Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Motorn går på 3 cylindrar Hittat felet!!!!!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Motorn går på 3 cylindrar Hittat felet!!!!!

    Som ingressen säjer så börjar bilen gå dåligt iform av att den rycker och går på 3 cylindrar/bluddrar när jag trycker på riktigt! bilen går hur bra som helst så länge jag håller mej inom gula fältet till gränsen mot röda på turbomätarn sen börjas det i synnerhet över 4000 varv...
    Bilen har gått kanonbra innan och hela tiden som jag haft den och det aktuella trimsteget i! och det är över 3 år... Alltid kört/kör på Bf.-98!...
    Motorn har gått ca 33-34 000 mil aldrig bytt grenrör ska tilläggas att grenrörspackningen är dålig och läcker... Bränslepump bytt förra julen bränslefiltret bytt denna jul dvs -11.
    Ingen check enginelampa lyser heller oavsett om jag trycker på rejält el ej vet av egen erfarenhet att om det skulle vara MV:n som strular så då lyser iaf min check enginelampa men som jag sa så gör den inte det idetta fall...

    Nu börjar säkert en del sucka och stöna och beklaga sej vilken idiot han e som inte ens kollat stiften,DI:n,LMM, mm men börjar bli så trött av bara tanken att börja felsöka...
    Vet att SAAB kan sätta i datorn i diagnosuttaget och felsöka... men det kostar ju också...


    Ngt bra tips var det kan vara????
    MKT tacksam för svar ärade kollegor!!!!




    / Mvh Per(Ponken)
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    410

    Re: Motorn går på 3 cylindrar/bluddrar när man trycker på...

    Läckte grenrörspackningen innan problemet kom?
    Vid avgasläckage innan lambdan så kan den få fel värden och ge alla möjliga konstiga problem.

    Mvh David
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: Motorn går på 3 cylindrar/bluddrar när man trycker på...

    Det låter som tändstiftsproblem i mina öron. Är nästan villig att sätta en slant på det.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: Motorn går på 3 cylindrar/bluddrar när man trycker på...

    Godkväll och tack så mkt för synpunkterna/tipsen Semb och Rogerleon!
    Har faktiskt inte tänkt på om problemet med ryckningarna uppkom när jag märkte att grenrörspackningen läckte om jag ska vara ärlig.... Visst stiften är de vanliga NGK som vi ska ha i våra turbobilar! men de kommer att monteras loss för att kollas när tid medges imorgon! så mkt annat skit man håller på med förutom bilintresset...och man lär sej ju aldrig heller..suck...

    /Mvh Per
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999

    Re: Motorn går på 3 cylindrar/bluddrar när man trycker på...

    Det är inte alls säkert att du ser att stiften är dåliga, jag utläste att du skulle titta på dom bara. Byta är nog enda sättet att utesluta fel på dom.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: Motorn går på 3 cylindrar/bluddrar när man trycker på...

    Visst det kan nog vara så att man ej ser ngt på dom och för att utesluta det så är det som du säjer bara utbyte av dom som kan utesluta att felet ligger i stiften, och oavsett så är det vad som kommer att göras ovsett inköp och byte till nya -skadar aldrig...
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    43

    Re: Motorn går på 3 cylindrar/bluddrar när man trycker på...

    Hade i princip exakt samma fel som du beskriver, på min 9000 2.0t -97, även den chippad (steg 1 dock). Så fort man fick upp lite ladd så började den misstända som attan. Nya stift löste problemet även i mitt fall

    Har hört någonstans att det blir känsligare med stiften när man kommer upp i högre laddtryck, eftersom trycket helt enkelt kan "släcka" gnistan då.

    EDIT:Stavfel.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: Motorn går på 3 cylindrar Hittat felet!!!!!

    Har nu funnit felet och det var glapp i själva stiftkontakten till anslutningen till DI:n!
    För när man ansluter denna 2-radade stiftkontakten på kortsidan på DI:n så är ju anslutningen som 2 piggar med styrspår i som man liksom trycker på tills de sticker ut på andra sidan kontakdornet och min kontakt var bara intryck på ena sidan så bara ena "piggen" på kontakten var igenom själva kontaktstycket så alltså så var det glapp hela tiden och glappade ännu mera tydligen när motorn börja vibrera och röra sej vid rejäl laddning! för nu går den precis så underbart som den brukar göra!!!!
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    43

    Re: Motorn går på 3 cylindrar Hittat felet!!!!!

    Härligt att det var ett så pass enkelt fel Har själv problem med att bilen rycker vid högre ladd, men det verkar nästan bara inträffa när bilen inte har blivit riktigt varm (arbetstemp ungefär). Ska kolla till min kontakt jag också, alt. byta tändstift.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    541

    Re: Motorn går på 3 cylindrar Hittat felet!!!!!

    Citat Ursprungligen postat av sensan
    Härligt att det var ett så pass enkelt fel Har själv problem med att bilen rycker vid högre ladd, men det verkar nästan bara inträffa när bilen inte har blivit riktigt varm (arbetstemp ungefär). Ska kolla till min kontakt jag också, alt. byta tändstift.
    Ja det var skönt för en gångs skull haha men likt förbaskat irriterande, när det väl infann sej... kan bara kort berätta att när jag som förstabil och 18 år gammal hade en Opel manta E-82:a som vägrade starta hade in bilen på dåvarande Opel/Saab och de felsökte i 1,5 arbetsdag bytte allt bränslepump,styrbox,relän,rubbet men icke... då frågade meken för jag var redan på den tiden en jobbig jävel som prompt skulle vara med så jag såg vad det gjorde för att inte behöva betala mer än vad jag ansåg nödvändigt... frågade vad det var för lös flatstiftskabel.. bara till ngn sladd svarade jag har inte hunnit fixa det bara tyckte jag.. men vad faaaaaaan sa han.. de e ju den som e felet!!!.. satte dit två nya en hona och hane och biljäveln startade direkt och gick som vanligt!!!!!....
    Fd. Svart 9000 Aero -94:a, Maptun Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero kombi -00:a. Nordic Steg 3.
    Fd. Svart 9-5 Aero sedan -00 Manick Power.
    Nu: Svart 9-5 Aero kombi -00 Maptun Steg 1/E85. Än så länge...

Liknande ämnen

  1. går bara på 3 cylindrar, troligaste felet?
    Av mattek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 18:43
  2. Motorn stannar efter 10 sek! [Felet hittat!]
    Av Börne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 21:45
  3. 99 i16 går på tre cylindrar | Felet hittat
    Av Mokko J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-02, 14:55
  4. oljeläckage (hittat felet)
    Av costello i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-03-23, 18:36
  5. växellåds problem!!!!! *hittat felet*
    Av djanders i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-02-03, 21:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •