Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ljud i 900ng

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    839

    Ljud i 900ng

    Hej

    Vill försöka få bättre ljud på enklaste möjliga sätt. Har idag helt original AS3 system (6 högtalare med storfrontsradio och Clarion växlare i skuffen).
    Tänkte behålla 6.5" basarna i framdörrarna.
    Hur blir det om man:
    * Byter diskanterna i instrumentpanelen samt de 6*9" i hatthyllan.
    * Drar om kablarna till dessa mot bättre
    Vad tror ni om detta ?

    Vad blir bäst utan slutsteg, menar... vad ska man välja o sätta bak hatthyllan; 2-vägs eller 3 vägs ?

    Fungerar det med o sätta 4" i instr. panelen istället för som nu 3.5" rakt av eller måste man modifiera ?

    Mvh
    Martin
    Saab 900 SE Turbo -96 (19600mil 2008-10-10)

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Svårt att säga "hur det blir", men sämre blir det knappast.

    Tycker att jag fick ut mest av att byta högtalarna fram. De är kassa original tycker jag. Men visst är det en klar förbättring att även byta 6x9orna bak.

    Tycker inte att du behöver byta kablarna. Gör du det så tycker jag att det är åt det mer tok-seriösa hållet och då är en utbytes stereo och slutsteg nästan ett måste samtidigt för att det inte ska vara helt i onödan.


    Vad du väljer att sätta bak (gällande 2 eller 3 vägs) spelar egentligen ingen roll. Räkna med att originalstereon inte kommer att orka spela någon enorm bas direkt. Men funkar gör det nog...


    Du måste modifiera en del för att få plats med 4" i instumentpanelen. Tycker att skillnaden mellan 3.5" och 4" oftast är högst försumbar, så frågar du mig så tycker jag inte att de 0.5"en är värd att skära i bilen för. Men med lite modifikation får 4" plats.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Ger det alltså mycket att enbart byta ut 3,5" originalhögtalarna mot ett par bättre 3.5"? Tycker att originalljudet har vass diskant fram.

    Vilka högtalare rekomenderas som passar direkt och går bra att driva på originalstereon?
    SÅLD: http://www.garaget.org/show.php?car=3876
    NU: 9-5 2.3t 2003 Vector

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 658
    hur är det med högtalarna bak?, behöver man byta ut dessa?

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Tror det borde gå att byta ut framsystemet mot ett annat...

    Det enda som skulle hindra i så fall är att jag har hört att originalhögtalarna kör på annan impedans än vad de flesta eftermarknadshögtalare har.

    Det skulle alltså eventuellt kunna bli strul om stereon visar sig inte kunna klara ohm-talet på de nya högtalarna. Vet inte alls om det är såhär, men nån vet säkert bättre än mig.

    Tror inte att det blir några som helst problem men man vet ju alldrig.

    Men rent monteringsmässigt så är det absolut inga problem med att sätta in eftermarknads 3.5". De flesta ryms djupmässigt och många tillverkare har 3.5" i och med att fler och fler bilar envisas med att köra på 3.5".

    Jag har själv Infinity Ref 3002cf och är grymt nöjd. (Dock tyckte jag att ljudet original var alldeles för luddigt och det kan hända att folk som tycker originalsystemet har för vass diskant även tycker att dessa har för vass diskant.... Men jag tycker de låter kanon).

    För säkerhets skull så kan ni väl kila in på närmsta bilstereobutik och lyssna på lite olika så kommer ni säkert fram till vilken som låter bäst.


    Angående hurvida man BEHÖVER byta ut högtalarna bak är rätt omöjligt att säga.... Självklart finns det många eftermarknadshögtalare som låter bättre än original, men ljudet bak är ju mest som bakgrundsfyllnad, och kanske inte påverkar ljudupplevelsen lika mycket som högtalarna fram. Men visst, skillnad gör det. Den enda som kan säga hurvida det bör bytas ut är bilägaren själv. Låter det bra? Ja, skit i att byta. Låter det fördjävligt? Byt...

    Själv hade man turen att högtalarna bak redan var utbytta till ett par skapliga när man köpte bilen. Men fram var det original-skräp.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    287
    skulle jag f¨välja... så hade jag satt dit ett 3-vägs framsystem... typ "DLS UP36 " sen köpt ett par "billigare" 6x9... typ DLS 960 Classic då har du ett sgstem som låter bra.. men du kan med fördel sätta dit ett slutsteg då rockar de fett!!

Liknande ämnen

  1. Uppgradering av ljud i 900ng 1997
    Av schnauzernissen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-22, 09:58
  2. Ljud i 900ng CAB
    Av Silversurfaren i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-27, 11:15
  3. Ljud installation 900ng?
    Av Turbo Tompa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-12, 22:55
  4. Ljud i 900ng
    Av eleganten i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-07-12, 23:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •