Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 159

Ämne: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Eller är det helkört om man inte har 15 %

  2. #2
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    278

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Det är inte kört....vi fick låna till insats och lagfart/pantbrev......det blir ett "privatlån" ovanpå allt....om du/ni har ekonomi till det förståss!!!
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Att låna 100% med huset som säkerhet ska tydligen inte vara möjligt längre men visst kan du fortfarande låna pengar men med annan säkerhet och annan ränta.
    Fredrik J

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Citat Ursprungligen postat av BalooBear
    Det är inte kört....vi fick låna till insats och lagfart/pantbrev......det blir ett "privatlån" ovanpå allt....om du/ni har ekonomi till det förståss!!!
    Det har vi mer än väl. Men vem erbjuder det? Jag har pratat med handelsbanken men dom lånar inte ut kontantinsatsen "blankolån".

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Att låna 100% med huset som säkerhet ska tydligen inte vara möjligt längre men visst kan du fortfarande låna pengar men med annan säkerhet och annan ränta.
    Precis, det krävs idag 15 % i insats.

    Frågan är om man verkligen kan ta ett lån hos en annan aktör för att betala bankens kontantinsatsen (15 % på ett "standardhus" i GBG blir ganska många kr)

    Anses det lånet då verkligen som en säkerhet, känns mer som det skulle sänka kreditvärdigheten.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Var dina 15% kommer ifrån struntar banken i såvida det faktum att du lånat dom någon annanstans sänker din kreditvärdighet.
    Fredrik J

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    11937

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Som de andra säger, det är blancolån på de sista 15% som gäller. Räkna med 10% ränta på dessa stålar och ganska tuffa amorteringskrav (helt avbetalt på 10 år eller så).

    Tänker vi oss ett 3 miljonerkronorshus så blir det ju 450tkr blancolån alltså ca 4000/mån i ränta och ytterligare 4000/mån i amortering... Sedan tillkommer det vanliga bottenlånet.

    Sedan brukar det ju finnas begränsningar i hur stort ett blancolån får vara, även om ni tjänar bra brukar det vara svårt att låna mer än ett par hundra tusen.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    517

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Som de andra säger, det är blancolån på de sista 15% som gäller. Räkna med 10% ränta på dessa stålar och ganska tuffa amorteringskrav (helt avbetalt på 10 år eller så).

    Tänker vi oss ett 3 miljonerkronorshus så blir det ju 450tkr blancolån alltså ca 4000/mån i ränta och ytterligare 4000/mån i amortering... Sedan tillkommer det vanliga bottenlånet.

    Sedan brukar det ju finnas begränsningar i hur stort ett blancolån får vara, även om ni tjänar bra brukar det vara svårt att låna mer än ett par hundra tusen.
    Eh..nu vet jag iofs inte hur ni har det i hufvudstaden, men i Lund-Malmö-regionen är det då inga 10% ränta på överskjutande blancolån. Möjligtvis hos Lendo och liknande, men inte hos de riktiga bankerna här nere. Sen hade jag tänkt efter väldigt länge innan jag lånade mer än typ 200 000 i ett blancolån. Att låna 5-8% av husets värde som blancolån tycker jag är ok, men att låna 15% är enligt mig inget man bör göra. Då är det bättre att spara något/några år först..
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Man kan låna överblivna (återköpta) pantbrev från en annan fastighet för de sista 15% men det förutsätter såklart att det finns någon som är villig att pantsätta sin fastighet i ert nya hus.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Vissa hus leverantörer lånar ut resterande del. Men då gäller det nytt hus...
    Vilket inte är kul i alla lägen.
    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Vissa hus leverantörer lånar ut resterande del. Men då gäller det nytt hus...
    Vilket inte är kul i alla lägen.
    /per
    Vet du exempel på leverantörer som gör detta?

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Var ett reportage på tv i veckan eller förra veckan, någon stor husleverantör som hade fått en nergång på husförsäljningen isamband med det högre kravet på insatts.
    Dom sa att dom nu lånade ut resterande del till köpare.
    Skall kolla om jag kan hitta inslaget.
    Men det var en av dom stora svenska som bygger inomhus i moduler.
    /per

    Edit Älvsbyhus
    http://svt.se/2.22620/1.2766476/drastis ... sbranschen

    "Oron i Europa, högre räntor och så bolånetaket menar vd Kent Johansson är en av orsakerna till tappet.

    -Vi kommer att börja erbjuda kunder att kunna låna genom oss för att slippa kraven kring bolånetaket, säger han."
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Jag väljer att ställa en motfråga:

    Om man inte har råd att antingen skrapa fram dom 15% eller inte har möjlighet att få lån till detta, har man verkligen råd att bo i ett hus då? Det kostar ju inte direkt gratis...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Ja det har man.

    Problemet är att förstagångsköpare skall plocka fram 500 000 kontant
    och man vill inte ta skitlån.

    Under tiden du spara ihop till 500000 kontant så har huset stigit mer i värde så du förlorar på att spara...(gäller ju inte dom sista åren ) Jag har kompisar som är av den försiktiga modellen dom har sparat och sparat men hus priserna springer snabbare än dom sparat.
    så det är bara att kasta sig in i marknaden, att spara ihop 200000 tusen medans priserna gick upp 600000 är inte det roligaste.

    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    101

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Det går att lösa på ett fult sätt.

    Du lånar till handpenning och huslån samma dag på olika banker.

    Varför? det tar ett dygn innan kreditupplysningar uppdateras.
    Saab 9-3 TTID Aero automat 2008 SÅLD
    Volvo V70 Bifuel Addition -05

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Jag väljer att ställa en motfråga:

    Om man inte har råd att antingen skrapa fram dom 15% eller inte har möjlighet att få lån till detta, har man verkligen råd att bo i ett hus då? Det kostar ju inte direkt gratis...
    I många fall är det säkert så. Å andra sidan utbildar många sig länge innan arbetslivets början och går direkt in på en lite högre lön. Man har inte sällan ganska hög inkomst men dåligt med kapital.

    Det är dessa kunder hustillverkarna vill låna ut pengar till. Förhållandevis låg riks skulle jag säga.
    Fredrik J

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Men lite pengar cash måste man väl ändå kunna ordna fram om man har bra inkomster?

    Att man inte bara trollar fram 500 000kr är jag med på, tog mig själv 4 år att få ihop denna summan, men 100-200 borde man väl ändå kunna spara ihop, rör ju sig max om nått års sparande om man har bra lön?
    Kan du visa banken en viss kontantinsats så blir det säkerligen enklare.

    Enklaste är väl egentligen att boka ett möte med några utvalda banker förklara läget och se vad de säger om saken, sen väljer man den banken som är mest villig att ordna det hela.

    Sen att jag personligen inte skulle sätta mig i den sitsen med 100% belåning är ju en annan 5a, gäller ju att ammortera rätt bra de första åren där.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Beror på vad man ska köpa också. Har man speciella krav och ett sällsynt objekt plötsligt är till salu...
    Fredrik J

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Beror på vad man ska köpa också. Har man speciella krav och ett sällsynt objekt plötsligt är till salu...
    Jo men rent generellt så är det väl så att man går och kollar efter boende, det är ju kanske inte allt för vanligt att man bara snubblar över något om man inte går i tankarna att byta bostad.

    Ett sätt finns ju med om det är beg hus, man köper det, renoverar det och gör en ny värdering och kan ofta därmed få ett bättre låneläge.

    Inte för att det är just specifikt husköp men någon form av sparande bör man ju ha i vilket fall som, det kan ju bli ett hårt fall om man tex blir av med jobbet, men inte riktigt samma grej.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Tycker denna regel är helt galen. Stänger ju ute en hel generation från att kunna köpa sitt boende. Vet inte hur det är med er men jag känner ingen i min ålder (25) som har ett par hundra tusen sparade.
    Tittar på hus nu och försöker komma på hur jag ska lösa detta med kontantinsats. Blacolån verkar ju tyvärr vara ända chansen.
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

Liknande ämnen

  1. Något lätt sätt att se vilken koppling som sitter i bilen
    Av MicEE i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-12-16, 14:10
  2. Fixa fram servicebok på något sätt?
    Av KenZo i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-05-21, 17:58
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 17:20
  4. ska en koppling (lamell) köras in på något sätt
    Av Kristoffer T / 1653 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 18:07
  5. Turbohaveri! Finns det något sätt få SAAB att ta ansvaret?
    Av TBiC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 09:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •