Sidan 8 av 8 FörstaFörsta ... 678
Resultat 141 till 159 av 159

Ämne: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

  1. #141
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Citat Ursprungligen postat av TurboVulc
    Fyfan vad man garvar åt vissa i den här tråden.
    Bankerna har satt regeln av en anledning. Har man inte ens 15% SKALL man inte köpa nånting.
    Sen om räntorna går upp och en förlorar jobbet, skall det till att sälja då det blir för dyrt, då har priset fallit och tjommen får ett fint lån kvar som han förmodligen inte vill betala heller.
    Har man inga pengar skall man inte köpa dyra saker.
    Har go lust att skicka lyxfällan på er.
    Behöver inte ens vara att man förlorar jobbet, räcker med att dårarna som styr finanserna i landet kan få för sig att införa amorteringskrav på hela lånet eller delen över en viss procent, det kan knäcka en vinglig ekonomi.

    En sak gällande nybygge och lån, som jag tyvärr fortfarande inte fått klarhet i, är hur huset värderas m.a.p reavinst vid en eventuell försäljning? Jag har ju lagt ned pengar successivt under flera års tid, gjorde t.ex. klart övervåningen 3 år efter själva huset var klart, och garaget byggde jag ju 6 månader efter huset. Toaletten på övervåningen är inte ens påbörjad. Värderingen vid omläggning av lån är ingen konst, har haft hit mäklare som värderat, men det har ju inget med produktionskostnaden att göra.
    Kommer bli en mardröm att gå igenom alla kvittona om och när jag skall sälja huset... samtidigt finns det ju en regel om att kvitton äldre än 5 år "inte räknas", skulle ju vara en ganska hård smäll om jag får reavinstbeskattning på hela värdet på garaget och övervåningen t.ex....

  2. #142
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Behöver inte ens vara att man förlorar jobbet, räcker med att dårarna som styr finanserna i landet kan få för sig att införa amorteringskrav på hela lånet eller delen över en viss procent, det kan knäcka en vinglig ekonomi.
    Ja man börjar ju undra detta med att de stramar åt reglerna hela tiden, man vill skydda de som lånar genom att skapa regler, men samtidigt gör ju reglerna precis det som man är rädd för, att värdet sjunker.
    Gör man för mycket regler så blir det ju så att bubblan brister och priserna sjunker mycket så att folk sitter överbelånade, vilket var precis det man ville undvika.
    Så man får ju hoppas att dem som tar besluten verkligen har tänkt igenom innan.
    tycker nog att detta med 15% kontantinsats lugnat ner marknaden rätt bra.

    Vi har god marginal i vår kalkyl samtidigt som vi får en "ganska" låg belåningsgrad på ca 65-70%.
    Vi går ju in med nästan en halv miljon i kontanta pengar nu när vi sålt lägenheten, sen blir värdet på huset högre än produktionskostnaden när vi gör så mycket själva.

    Det övriga du pratar om vore ju intressant att få veta, vi bygger ju med oinredd övervåning, dock bara i halva huset, och sen ska vi bygga garage vid ett senare tillfälle när allt lugnat ner sig så att säga, vill inte bygga hus, göra trädgård och garage samtidigt.
    Styr inte lagfarten detta delvis?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #143
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av torake
    Behöver inte ens vara att man förlorar jobbet, räcker med att dårarna som styr finanserna i landet kan få för sig att införa amorteringskrav på hela lånet eller delen över en viss procent, det kan knäcka en vinglig ekonomi.
    Ja man börjar ju undra detta med att de stramar åt reglerna hela tiden, man vill skydda de som lånar genom att skapa regler, men samtidigt gör ju reglerna precis det som man är rädd för, att värdet sjunker.
    Gör man för mycket regler så blir det ju så att bubblan brister och priserna sjunker mycket så att folk sitter överbelånade, vilket var precis det man ville undvika.
    De enda som tjänar på kraftigt stigande bostadspriser är de som säljer sin bostad och därefter hyr sin nästa bostad - alla andra förlorar då de faktiska lånebeloppen ökar trots lägre procentuell belåning.

    Och angående kravet på 15 % kontantinsats - Om någon har köpt en bostad till ett pris som är baserat på att de "klarar" kostnaden för det amorteringsfria lånet med 3% rörlig ränta och dessutom på 100% av bostadens värde så tar de otroligt stora risker.

    Dagens höga bostadspriser är väldigt starkt kopplade till den stora tillgången på gratis pengar. För hade inte folk kunnat gå till banken för att låna 6 ggr sin årsinkomst till låg ränta för att köpa en lägenhet hade vi aldrig haft den här bostadsbubblan som vi har idag.

    Om ni tvekar över om vi har en bostadsbubbla eller ej, fundera över följande;
    - hösten 2008 drevs den korta räntan upp mot 6% och det som hände var att det blev i princip omöjligt att sälja en bostadsrätt eller villa till de tidigare priserna
    - Ett lån på 3 miljoner kostar idag 6125 kr/månad till 3,5 % ränta. Om räntan stiger till 7 % (inte omöjligt, vi var nästan där 200 kostar det 12250 kr/månad. Även om ni har räknat på att ni klarar den höjda räntan så kommer de ökade räntekostnaderna att dämpa viljan och möjligheten att låna pengar för att köpare vid en eventuell framtida försäljning.
    - 1998 när jag köpte min första lägenhet var räntorna omkring 10 %. Ingen kunde då föreställa sig att vi ett par år senare skulle ha räntor ned mot 2 %. Idag kan ingen föreställa sig räntor på 10 %.


    Politikerna är oroade över att skuldsättningen i hushållen ökar så pass kraftigt utan att hushållens inkomster ökar i samma takt. Att begränsa hushållens möjlighet att låna till 100 % av bostadens värde tar bort en del av risken. Jag skulle inte heller bli förvånad om det snart börjar pratas om amorteringskrav på delar av lånen. Allt handlar om att hantera de skulder som hushållen åtar sig.

  4. #144
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Ja man börjar ju undra detta med att de stramar åt reglerna hela tiden, man vill skydda de som lånar genom att skapa regler, men samtidigt gör ju reglerna precis det som man är rädd för, att värdet sjunker.
    Gör man för mycket regler så blir det ju så att bubblan brister och priserna sjunker mycket så att folk sitter överbelånade, vilket var precis det man ville undvika.
    De enda som tjänar på kraftigt stigande bostadspriser är de som säljer sin bostad och därefter hyr sin nästa bostad - alla andra förlorar då de faktiska lånebeloppen ökar trots lägre procentuell belåning.

    Och angående kravet på 15 % kontantinsats - Om någon har köpt en bostad till ett pris som är baserat på att de "klarar" kostnaden för det amorteringsfria lånet med 3% rörlig ränta och dessutom på 100% av bostadens värde så tar de otroligt stora risker.

    Dagens höga bostadspriser är väldigt starkt kopplade till den stora tillgången på gratis pengar. För hade inte folk kunnat gå till banken för att låna 6 ggr sin årsinkomst till låg ränta för att köpa en lägenhet hade vi aldrig haft den här bostadsbubblan som vi har idag.

    Om ni tvekar över om vi har en bostadsbubbla eller ej, fundera över följande;
    - hösten 2008 drevs den korta räntan upp mot 6% och det som hände var att det blev i princip omöjligt att sälja en bostadsrätt eller villa till de tidigare priserna
    - Ett lån på 3 miljoner kostar idag 6125 kr/månad till 3,5 % ränta. Om räntan stiger till 7 % (inte omöjligt, vi var nästan där 200 kostar det 12250 kr/månad. Även om ni har räknat på att ni klarar den höjda räntan så kommer de ökade räntekostnaderna att dämpa viljan och möjligheten att låna pengar för att köpare vid en eventuell framtida försäljning.
    - 1998 när jag köpte min första lägenhet var räntorna omkring 10 %. Ingen kunde då föreställa sig att vi ett par år senare skulle ha räntor ned mot 2 %. Idag kan ingen föreställa sig räntor på 10 %.


    Politikerna är oroade över att skuldsättningen i hushållen ökar så pass kraftigt utan att hushållens inkomster ökar i samma takt. Att begränsa hushållens möjlighet att låna till 100 % av bostadens värde tar bort en del av risken. Jag skulle inte heller bli förvånad om det snart börjar pratas om amorteringskrav på delar av lånen. Allt handlar om att hantera de skulder som hushållen åtar sig.

    Jo visst finns det bra tankar bakom det.

    Men om man hastigt inför en massa "motmedel" så blir det ju just den effekten som man vill undvika, att folk är belånade mer än värdet på huset.

    Säg att man går in och kräver amortering på hela lånet och man tar bort räntebidraget, 2 sånna grejer kort efter varandra skulle ju helt klart sänka priserna på bomarknaden markant, samtidigt som det skulle kyla av ekonomin nått oehört om hushållens pengar enbart gick till att betala lån, hela ekonomin bygger ju till stor del att folk köper grejer.

    Så jag tror fortfarande att man kommer göra små och försiktiga åtgärder, stora drastiska saker kan slå väldigt hårt på ekonomin, framförallt nu när läget är som det är i många länder.

    Men jag är självklart med på att man ska låna mindre, här i stan är det dock i stor utsträckning bristen på bostäder som driver priserna, därav att beg hus är så pass dyra.
    Finns mycket hus med blåbetong/radonproblem ute, så gillar man att chansa så visst går det att köpa nått billigt, men det blir ju då även problem den dagen man själv vill sälja det.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #145
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    vi köpte hus för 2,5år sedan. Idag vill vi flytta. Det är inte kul att sälja hus. Vårat hus e på 210m2, carport, en liten stuga på 20m2. Elförbrukning 1200kWh med en badtunna med cirkulation på åretrunt, ute belysning osv. Besiktningen hitta inga problem. Behövs färg på 1x1m på fasaden där det varit lite dåligt. Huset är från 2004. Stora ytor, golvvärme, stort badrum, balkong som är stor, altan på 70m2 som har sol från uppgång till nergång. Plana gräsytor, ingen insyn från grannar, nära skola,vårdcentral,matbutik osv. Ligger dock nära en mindre väg. Men priset e ju satt efter det också.
    Inte en enda bud på 4visningar. Alla älskar huset, men är osäkra på att ta klivet. Priserna ligger en bit över 3mkr.

    En vän har också sitt ute. Äldre hus, delvis renoverat, ligger bra i ett villa område
    samma sak där, 4 visning inga bud.

    Kommer inte skaffa hus förräns jag verkligen vet att jag vill leva här resten av mitt liv. Vi tänkte d e la bara att sälja om vi tröttnar.
    Är hantverkare så inget e jobbigt med huset, bara saknar att bo centralt och slippa "måsten".

    Att bygga nytt var våra plan från början med. Men så himla många som haft problem med det och ingen tillverkare kunde visa innan vilka som skulle utföra jobbet. Då jag inte litar på så många byggföretag

    Men bygga efter e enligt mig rätt väg om man e beredd att greja själv. Du får ju det som du vill ha det

    Lycka till Pumba! Kommer bli kanon!
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  6. #146
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Jag hoppas verkligen att tidsplan och slutpris stämmer så bra som du hoppas.

    Vi byggde också nytt hus och har nu bott här i sex år och jag kan beskriva lite som vi råkade ut för under gången.

    Det som kom som oväntade utgifter var att det behövdes bytas ut 500 kubik material som fick köpas från lokal grusgrop (kostnad runt 75.000 plus drygt 100.000 i maskinkostnader).

    Sedan sprack tidsplanen ganska rejält, vi köpte stomrest och byggde resten själva och tidsplanen sprack med ganska precis ett år och då var vi ändå på plats och byggde i stort sett varje kväll/helg och ledig stund samt de sista månaderna innan inflytt även halva nätterna.

    Nu byggde vi iofs ett ganska stort 1-planshus på 195 kvm + garage 55 kvm + carport 50 kvm och uterum på 25 kvm. Om ni ska bygga 1½ plan och bara behöver göra färdigt på nedervåningen så sparar ni mycket tid.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  7. #147
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Text.
    Vi har ju valt leverantör efter tidigare erfarenheter, vi är väl medvetna om att det finns en massa fallgropar, det enda som vi nu så här långt vet är att vi tagit i lite för lite på sprängningsbiten, vi har budgeterat 70 +moms, vilket vi tror inte riktigt håller.

    Men som sagt husfirman har vi byggt med tidigare så vi vet hur det funkar hos dem och det var tämligen lite problem sist, lite småskit egentligen.

    Övervåningen kommer vi inte göra nått med under överskådlig framtid, det enda vi gjort där är att välja andra takstolar som möjliggör att man kan inreda om man önskar detta i framtiden, men det gör bara 25 kvadrat, huset byggs som ett T och det är bara i - delen vi kan ha övervåning, resten av huset är öppet hela vägen upp.

    Vi har köpt stomrest + 50% byggklart, garage har vi inte gått vidare med för tillfället utan det blir ett senare problem, men där sågar vi virket själva till det.

    Vårt hus är dock bara 145 kvadrat boyta, 161kvadrat byggyta, därav att vi väljer att möjliggöra för 25 kvadrat till på en våning upp, ifall man skulle känna för det några år senare.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #148
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    text
    Ja vi var väldigt oroliga för att få lägenheten såld, vi hade ute den i hela 12 dagar då kom det en kille och tog den direkt efter visningen, prutade inte en krona på priset vi satt.

    Kändes som ett magsår som försvann på 2 minuter när mäklaren ringde och berättade att den nu var såld.
    Vi har letat hus i snart 2 års tid utan att hitta nått vi känt var bra, visst finns det fins hus om vi lånar 3-4 miljoner, men vi får dem ändå inte som vi önskar och det blir mycket dyrare.

    Huset vi bygger har firman redan byggt en gång tidigare, det är alltså ett färdigt hus firman har men vi har ändrat planlösningen invändigt, så firman hade ju de exakta summorna från när de byggde det andra för 1 år sedan, så när vi gjorde en kostnadskalkyl med husfirman så har vi lagt på mellan 5-10% på priserna det kostade då.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #149
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    text
    Ja vi var väldigt oroliga för att få lägenheten såld, vi hade ute den i hela 12 dagar då kom det en kille och tog den direkt efter visningen, prutade inte en krona på priset vi satt.

    Kändes som ett magsår som försvann på 2 minuter när mäklaren ringde och berättade att den nu var såld.
    Vi har letat hus i snart 2 års tid utan att hitta nått vi känt var bra, visst finns det fins hus om vi lånar 3-4 miljoner, men vi får dem ändå inte som vi önskar och det blir mycket dyrare.

    Huset vi bygger har firman redan byggt en gång tidigare, det är alltså ett färdigt hus firman har men vi har ändrat planlösningen invändigt, så firman hade ju de exakta summorna från när de byggde det andra för 1 år sedan, så när vi gjorde en kostnadskalkyl med husfirman så har vi lagt på mellan 5-10% på priserna det kostade då.
    Ja, det verkar som ni har gott med erfarenheter och räknat ordentligt på detta projekt, så jag tvivlar inte på att ni kommer hålla hyfsad budget. Svårt för oss andra innan du förklarat allt detta att veta. Antagligen har dina arbetskamrater fått ingående information, och då kan jag ju förstå om du blir trött när de säger att du ska räkna med det dubbla. Dock vidhåller jag rent generellt, att det är inte "snack" när folk brukar säga att, särskilt ett lösvirkeshus, brukar kosta mkt mer i slutänden än man trodde. Om ngn annan berättar för dig att de tänkt bygga hus och fått en offert, och de inte har samma förutsättningar som du, så tycker jag du också ska "snacka" med dem att förbereda sig på att det KAN bli mkt dyrare än man tror.

    Min bror byggde en 2-plansvilla på drygt 200 kvm för ett par år sedan. Har för mig att det skulle kosta 3,0 allt som allt med 2.800 kvm tomt och bergvärme samt en del andra tillval. Det drog över ca 10%, varav nästan hälften kom sig av att myndigheterna ändrade sig om bygglovet var på tomten de fick placera villan. Lite byråkrattjafs gjorde att de fick flytta placeringen några meter som betydde den mest sluttande delen av tomten och en massa fyllnadssand. Men på det hela taget blev det ju ingen extrem offertmiss. Mkt att göra för oss blev det i alla fall, då det inte köptes nyckelfärdigt.

    Nu håller han på att bygga ett garage med samma företag och snickare. Tror offerten låg på 350-400 tusen, men kommer sluta på runt 600 tusen, för de hade inte räknat in allt som de lovat att räkna in. Så kan det också bli ibland. Men då är det ju inte heller ett standardgarage, så det kan ju bli lite svårare att räkna på det.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  10. #150
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Ja vi var väldigt oroliga för att få lägenheten såld, vi hade ute den i hela 12 dagar då kom det en kille och tog den direkt efter visningen, prutade inte en krona på priset vi satt.

    Kändes som ett magsår som försvann på 2 minuter när mäklaren ringde och berättade att den nu var såld.
    Vi har letat hus i snart 2 års tid utan att hitta nått vi känt var bra, visst finns det fins hus om vi lånar 3-4 miljoner, men vi får dem ändå inte som vi önskar och det blir mycket dyrare.

    Huset vi bygger har firman redan byggt en gång tidigare, det är alltså ett färdigt hus firman har men vi har ändrat planlösningen invändigt, så firman hade ju de exakta summorna från när de byggde det andra för 1 år sedan, så när vi gjorde en kostnadskalkyl med husfirman så har vi lagt på mellan 5-10% på priserna det kostade då.
    Ja, det verkar som ni har gott med erfarenheter och räknat ordentligt på detta projekt, så jag tvivlar inte på att ni kommer hålla hyfsad budget. Svårt för oss andra innan du förklarat allt detta att veta. Antagligen har dina arbetskamrater fått ingående information, och då kan jag ju förstå om du blir trött när de säger att du ska räkna med det dubbla. Dock vidhåller jag rent generellt, att det är inte "snack" när folk brukar säga att, särskilt ett lösvirkeshus, brukar kosta mkt mer i slutänden än man trodde. Om ngn annan berättar för dig att de tänkt bygga hus och fått en offert, och de inte har samma förutsättningar som du, så tycker jag du också ska "snacka" med dem att förbereda sig på att det KAN bli mkt dyrare än man tror.
    De som gnäller på jobbet är dem som har 60-70tals villor och har renoverat under en längre tid, det är som jag nämnde tidigare ganska dyrt med beg hus i just Värnamo pga bristen på objekt, vilket trissat upp priserna, man hittar helt enkelt inte ett normalt hus som kostar under 2 miljoner med renovering.

    Jag tror nog inte jag hade hållt på att varna massa folk om sånt jag inte visste, de som pratar med mig har inte en susning om vad de snackar om, så jag tror nog man gör bättre i att inte säga något än att briljera med nått som man faktiskt inte har några som hellst erfarenheter av, om jag inte hade en aning om hur det är att bygga nytt hus hade jag nog varken sagt bu eller bä.

    Det är även till viss del som detta prat har sporrat mig till att bygga, eller framförallt till att lägga ner så mycket arbete på att kolla upp det hela.
    Har väl iaf lagt 1 månads fritid bara på att kolla upp olika saker, men det är ju även allt detta som gör att mitt hus kommer kännas mer specielt än att köpa nått som någon annan har bestämt över.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #151
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    426

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    I den här delen av landet får man en tomt för 2 miljoner

    3 miljoner ger dig ett murrigt 70-talshus som måste ha avfuktning av grunden, nytt tak, två nya badrum, ny trossbotten i nedervåningen, nytt kök, nytt ventilationssystem, ny fjärrvärmeväxlare, ny tvättstuga, massa ny färg samt en åtgärd mot höga radonhalter.

  12. #152
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B
    I den här delen av landet får man en tomt för 2 miljoner

    3 miljoner ger dig ett murrigt 70-talshus som måste ha avfuktning av grunden, nytt tak, två nya badrum, ny trossbotten i nedervåningen, nytt kök, nytt ventilationssystem, ny fjärrvärmeväxlare, ny tvättstuga, massa ny färg samt en åtgärd mot höga radonhalter.
    Måste du bo i den där delen av landet då? Varför inte köpa denna villa?
    http://w4.objektdata.se/pregen/004/OBJ1 ... hemnet.htm

    Ligger ju dessutom centralt enligt beskrivningen (hela centrum kan överblickas på 5:e bilden )
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  13. #153
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar
    Citat Ursprungligen postat av Patrik_B
    I den här delen av landet får man en tomt för 2 miljoner

    3 miljoner ger dig ett murrigt 70-talshus som måste ha avfuktning av grunden, nytt tak, två nya badrum, ny trossbotten i nedervåningen, nytt kök, nytt ventilationssystem, ny fjärrvärmeväxlare, ny tvättstuga, massa ny färg samt en åtgärd mot höga radonhalter.
    Måste du bo i den där delen av landet då? Varför inte köpa denna villa?
    http://w4.objektdata.se/pregen/004/OBJ1 ... hemnet.htm

    Ligger ju dessutom centralt enligt beskrivningen (hela centrum kan överblickas på 5:e bilden )

    Haha, tror nog faktiskt att jag varit på liknande objekt.

    Häftigast var dem som byggt en toalett på övervåningen med 2st gamla fönster som dörrar, så man kunde sitta på skithusstolen, se rakt ner i trappan och ut på gatan genom dörrfönstret, det huset gick för 1,1 miljoner och var byggt i ren blåbetong, nästan så man slipper lampor när det är mörkt...

    Men vi har sånna i mina ögon helt märkliga priser här i stan, kollegor på jobbet pratar om sina renoveringar där de värsta plöjt ner över 1 miljon på att renovera gamla 60 och 70 tals kåkar, och då med de priser vi har här så landar ju slutnotan på ett sånt hus en bit över 2,5 miljoner, samma arbete hade man kunnat bygga nått nytt för den pengen och då även få välja precis hur man vill ha det.
    Det är en av de grejer jag gillar, man kan bygga det precis som man önskar, och man slipper sliskiga mäklare som ska sälja fuktskadade ruckel...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #154
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Väcker denna tråd till liv igen.
    Är snart bara veckor kvar tills vi flyttar in i vårt nya hus.

    Kalkylen har hållt väldigt bra, slutar på lite drygt 2,3 miljoner mot beräknade 2,2, mestadels är det extra arbetskostnader och några "förbättringar".
    Inga direkt överraskningar.
    Värderingen landar på strax under 3 miljoner så vi har en belåning på ca 65% av värdet.

    Det viktigaste som jag sett för att hålla budget är helt klart att göra klart vilken nivå man ska ligga på från början, vilka material man ska ha och vilket arbete man tänkt göra själv.
    Har man svårt med det så är det ju så klart att det kan tendera att dra iväg.

    Och ja man kan nog få till lån lite hur som, det beror helt på vad man har för kontakt på banken, grannen som bygger ett tämligen lika hus som mig men inte slår i en endaste spik själv lånar mer till sitt hus än vad jag fått mitt värderat till, och de har bara kaffepengar till kontantinsatts, det täckte väl istortsätt all sprängning han fick göra...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #155
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    771

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Väcker denna tråd till liv igen.
    Är snart bara veckor kvar tills vi flyttar in i vårt nya hus.

    Kalkylen har hållt väldigt bra, slutar på lite drygt 2,3 miljoner mot beräknade 2,2, mestadels är det extra arbetskostnader och några "förbättringar".
    Inga direkt överraskningar.
    Värderingen landar på strax under 3 miljoner så vi har en belåning på ca 65% av värdet.

    Det viktigaste som jag sett för att hålla budget är helt klart att göra klart vilken nivå man ska ligga på från början, vilka material man ska ha och vilket arbete man tänkt göra själv.
    Har man svårt med det så är det ju så klart att det kan tendera att dra iväg.

    Och ja man kan nog få till lån lite hur som, det beror helt på vad man har för kontakt på banken, grannen som bygger ett tämligen lika hus som mig men inte slår i en endaste spik själv lånar mer till sitt hus än vad jag fått mitt värderat till, och de har bara kaffepengar till kontantinsatts, det täckte väl istortsätt all sprängning han fick göra...
    Får hoppa in som den första att gratulera. Hoppas ni kommer trivas bra i erat nya hus. Själv har vi som sagt precis flyttat in i vårat parhus från -91 men drömmen om att bygga nytt finns naturligtvis. Tanken var att amortera av så mycket vi bara kan där vi bor nu för att kunna göra lite vinst och få pengar till ett nybygge om kanske 5-10år. Dock har jag börjat fundera på om det kanske inte är bättre att spara än att amortera. Man vet ju inte riktigt hur bostadsmarknaden är om några år och cash är ju fortfarande cash...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  16. #156
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Tror du att ditt sparande kan få högre ränta än huslånet så är det bara att köra. Det borde gå men kräver lite mer aktivitet i sparandet.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  17. #157
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Fördelen med sparandet är att du kan använda dem som handpenning till nytt boende utan att behöva sälja nuvarande boende (förutsatt att man får ha dubbla lån ett tag).
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  18. #158
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Dock har jag börjat fundera på om det kanske inte är bättre att spara än att amortera. Man vet ju inte riktigt hur bostadsmarknaden är om några år och cash är ju fortfarande cash...
    Nu förstår jag inte: Amortering är ju sparande! När det är dags att köpa något annat eller bygga nytt så kollar ju banken på värderingen på ditt nuvarande hus, hur mycket du har i lån och hur mycket du har cash. Att med ett hus värderat till 3 miljoner ha ett lån på 1,5 miljoner men ingen cash måste vara samma sak som att ha ett lån på 2 miljoner och 0,5miljoner i cash? Skillnaden är väl bara hur mycket ränta man betalar?

    Däremot ska man självklart alltid ha en liten cashbuffert för att klara oförutsedda utgifter och dubbla boendekostnader i samband med flytt så att man inte behöver ta nya lån till sådant.

    För övrigt kan man idag hitta sparkonton med insättningsgaranti som ger högre (!) ränta än bolåneräntan. Det är ju ett alternativ också om man inte vill amortera. Men då gäller det att ha disciplinen att inte nalla på dessa pengar till konsumtion:

    http://finans.pricerunner.se/pr/spara/jamfor.php#fs

  19. #159
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Citat Ursprungligen postat av murmurer
    Fördelen med sparandet är att du kan använda dem som handpenning till nytt boende utan att behöva sälja nuvarande boende (förutsatt att man får ha dubbla lån ett tag).

    Detta fick jag ju erfara, hade ju amorterat bort nästan hela lägenhetslånet, i kalkylen hade vi kunnat driva både lägenhetslån och bygglånet om vi hade haft cash på kontot istället.

    Kändes dock ganska bra att bli av med lägenheten i ett tidigt skede så man slapp att stå med flera saker samtidigt sen, det är tillräckligt att göra med huset då vi till största del byggt själva.

    En fördel med att bygga själv är att man går ner i vikt som fasen, har gått ner närmre 20% i vikt sedan september...
    men usch vad många sena kvällar det blivit.
    Värst var väl alla spån och gipsskivor, ca 100st spånskivor och 180 gipsskivor, 14 000st gipsskruv har jag dragit i med, gjort slut på 2st batterier till min dewalt dragare..
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Något lätt sätt att se vilken koppling som sitter i bilen
    Av MicEE i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-12-16, 14:10
  2. Fixa fram servicebok på något sätt?
    Av KenZo i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-05-21, 17:58
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 17:20
  4. ska en koppling (lamell) köras in på något sätt
    Av Kristoffer T / 1653 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 18:07
  5. Turbohaveri! Finns det något sätt få SAAB att ta ansvaret?
    Av TBiC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 09:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •