Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 159

Ämne: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Det är framförallt renoveringsobjekten som "förlorar" på dom nya reglerna.
    Fredrik J

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 422

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Men lite pengar cash måste man väl ändå kunna ordna fram om man har bra inkomster?

    Att man inte bara trollar fram 500 000kr är jag med på, tog mig själv 4 år att få ihop denna summan, men 100-200 borde man väl ändå kunna spara ihop, rör ju sig max om nått års sparande om man har bra lön?
    Ingen dålig lön om man sparar ihop 100-200.000kr på ett år...
    Framförallt är det svårt om man vill kombinera detta med att leva någorlunda vanligt.
    Vad är din syn på "bra inkomster"?
    Eller räknar du med massor med svartjobb och ÖT?

    Jag håller dock med om att det är värt att försöka spara ihop till 15% innan man köper hus.

    Att köpa hus utan att ha något sparat kanske inte är den bästa idéen man kan ha.
    Hus är dyrt, man ska avbetala, renovera, betala uppvärmning på vintern mm.
    Bor man i hus bör man dessutom ha en sudd liggande för oförutsedda händelser.

    Har man byggt sin livsstil på svartjobb och övertid och köper hus i samband med barn kan det sluta illa då ens tid plötsligt minskas drastiskt...
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  3. #23
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Men lite pengar cash måste man väl ändå kunna ordna fram om man har bra inkomster?

    Att man inte bara trollar fram 500 000kr är jag med på, tog mig själv 4 år att få ihop denna summan, men 100-200 borde man väl ändå kunna spara ihop, rör ju sig max om nått års sparande om man har bra lön?
    Ingen dålig lön om man sparar ihop 100-200.000kr på ett år...
    Framförallt är det svårt om man vill kombinera detta med att leva någorlunda vanligt.
    Vad är din syn på "bra inkomster"?
    Om du ska köpa en villa för 2-3 mille så är ju räntekostnaden i dagsläget ungefär som 100 000kr, så kan du inte spara det på ett år så har du ju inte råd med lånet heller?

    Vanligtvis är man ju 2 personer som köper ett hus, ska du spara ihop 100 000kr på ett år så är det 4200kr per person och månad, det tycker ju iaf jag inte är direkt farligt att spara varje månad, inte om man har bra inkomster.

    Att man får anpassa sina utgifter så att man har möjlighet att spara till det man önskar sig är väl inget konstigt med?
    Du kommer ju ändå få dra in på saker när du köpt huset eftersom kostnaderna för boende kommer öka.

    Jag pratar för övrigt inte om en massa övertid osv, jag har inte ens betald övertid så det tjänar inte mycket till att göra en massa utav.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #24
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Det man kan göra som ett "test" är att man lägger undan den enas lön på ett sparkonto,
    leverpå den andras.
    Ungefär så kommer det bli sedan när man bor i hus.
    Kännar man att, ja det funkar att leva på en lön så då kan man ju ut och leta hus.
    Samtidigt så har man kunnat spara 15-20 000 kr/månad under den tiden testet pågår.

    Detta sparande kan man ha som en kontantinsats.

    Nu amorterar väldigt få på 40 år men det är väl där man "bör" ligga.
    Hus 2 Mkr
    Ränta 5%
    Månadsutgift: 12 500 kr (4200 kr i amortering/8300 kr i ränta)

    Hus 3 Mkr
    Ränta 5 %
    Månadsutgift: 18 750 kr (6250 kr i amortering/12500 i ränta)

    Nu har jag inte ränkat med att man kan jämka räntan (30 % upp till 100 000 kr/år och 20 % på det över).

    Sedan tillkommer andra kostander som:
    *Underhåll, räkna med 1-2 % av köpeskillingen/år
    *Uppvärmning, El, olja, fjärrvärme, berg/luft/sjövärme. 100 kr/kvm men det varierar väldigt.
    *Vatten/sophämning

    Amorteringen kan man oftast förlänga, speciellt under vissa tider (tex barn/gravidperioder).
    Har man en hög lön så är banken inte intresserad av en snabb amortering eftersom det är bla på
    räntan dom tjänar pengar.
    Till mitt garage: Garaget

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    773

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Om du ska köpa en villa för 2-3 mille så är ju räntekostnaden i dagsläget ungefär som 100 000kr, så kan du inte spara det på ett år så har du ju inte råd med lånet heller?
    Jämförelsen haltar. Som det är nu har TS förmodligen en Hyra varje månad. Allt han sparar idag läggs på den kostnaden. Köper man ett hus får man även de pengar som tidigare använts för hyra att använda till ränta och amortering. Vet vet, TS kanske har en flott hyresrätt som betingar en månadshyra på 12k/månad som gör att han har svårt att få ihop till kontantinsats inom rimlig tid. Köper TS istället ett hus har han ju 12k at lägga på ränta/amortering + drift och underhåll?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Vanligtvis är man ju 2 personer som köper ett hus, ska du spara ihop 100 000kr på ett år så är det 4200kr per person och månad, det tycker ju iaf jag inte är direkt farligt att spara varje månad, inte om man har bra inkomster.
    4200kr tror jag är mycket pengar för de flesta att spara varje månad. Tjänar man 30k, får ut 21k efter skatt i månaden så är det 20% av inkomsten. Sedan sparar man förmodligen i andra former också. Pensionsförsäkring, framtida service till bil m.m.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 057
    Medlem#
    4097

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Dom som sparar 10000 tillsammans i månaden har inga problem, med just detta, men det är väl inte dom personerna som denna tråd avhandlar?

    Problemet kvar står.
    förstagångsköpare utan arv eller lotto vinst har svårt att plocka fram 500.000 kontant om man inte vill försaka sitt liv och gneta 10 år av sin ungdom. istället för att ha kul och resa och leva mens man kan.

    /Per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    150

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    ...har svårt att plocka fram 500.000 kontant om man inte vill försaka sitt liv och gneta 10 år av sin ungdom. /Per
    Vilket väldigt många gjort, och fortfarande gör...
    Detta är inget annat än ett matematiskt problem.
    85% i lån och sen resterande 15% till nån % högre ränta.
    Frågorna är ju: Är jag villig att betala detta? Har jag råd med detta..Vill jag sitta i en lägenhet med stinkande trapphus och festande grannar ( inte att förglömma våra vpk-grannar vi hade ovanpå under 80-talet som brukade flytta möbler på nätterna och gillade att gå med träskor inomhus....)
    Det är inte en mänsklig rättighet att få ha allt!
    Man får anpassa sig efter sin ekonomi och var man bor.
    De 15%"-en just för att folk inte ska förköpa sig. "Bo" är INTE gratis, inte ens i hus.
    Med en eventuell s-regering i vardande lär dessutom fastighetskatten återkomma, villaägare tillhör ju "de rika" och energipriserna lär aldrig minska (tack för det alla politiker med "skatt" i blick..)
    På vissa ödeorter i sö Sverige så kan man få ett nyrenoverat hus för 600K, på andra orter räcker detta inte ens till en ske-en lgh-tvåa.
    Thats life!
    Bara att sätta sig och räkna, se min inläggsrad 1.
    Sign "Loffe" har ju ett bra inlägg, läs och addera, sen bör man ju ha en buffert också om t ex taket läcker eller v-pumpen kraschar....

  8. #28
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 057
    Medlem#
    4097

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Faktum kvarstår man KAN gott och väl ha råd att köpa / äga /drifta ett hus men inte sitta inne med kontantinsatsen. Fören efter 10 år.
    Under den tiden har kanske priset på huset stigit mer än man sparat och man har fått ett sämre liv. Men detta betyder inte att alla har det utan man måste göra en seriös kalkyl med allt extra som man inte tänker på. Vad man dock behöver är 100.000 på banken extra till små saker, man kan inte springa till banken sen hela tiden när det händer grejor. Så har man kontanter så bör man ha dom som buffert, men detta förutsätter att man har en sund kalkyl som visar att man löpande har pengar till alla sina utgifter.

    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kållered
    Inlägg
    206
    Medlem#
    7034

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Glöm inte att staten dessutom ska ha sitt i form av avgift på pantbrev och lagfart. I vårt fall gick det på 65 lakan och vid flertalet äldre objekt vi kollade på hade det gått på en sval hundring i bara avgifter vid ett köp.
    9-3 SC 2,0t Vector A60 -07

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    773

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Faktum kvarstår man KAN gott och väl ha råd att köpa / äga /drifta ett hus men inte sitta inne med kontantinsatsen. Fören efter 10 år.
    Under den tiden har kanske priset på huset stigit mer än man sparat och man har fått ett sämre liv. Men detta betyder inte att alla har det utan man måste göra en seriös kalkyl med allt extra som man inte tänker på. Vad man dock behöver är 100.000 på banken extra till små saker, man kan inte springa till banken sen hela tiden när det händer grejor. Så har man kontanter så bör man ha dom som buffert, men detta förutsätter att man har en sund kalkyl som visar att man löpande har pengar till alla sina utgifter.

    /per
    Vilka "små saker" är det som kostar 100k? Visst ska man ha pengar för oförutsätt men samtidigt får ju summan stå i relation till det objekt man är intresserad av. Ett 5år gammalt hus utan riskkonstruktioner och med kommunalt vatten och avlopp borde inte betinga spontana utgifter på 100k. Däremot ett gammalt 70-tals hus med ett antal riskkonstruktioner.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 057
    Medlem#
    4097

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Ja köper du ett nytt hus så lär du ju inte behöva 100k till reprationer men kanske till materialbyte m.m under byggandet...

    Du behöver ju inte göra av med allt på en gång, men alla verktyg och gräsklippare och annan bröte man behöver samt kanske en liten altan och lite persienner och markiser
    samt växter och träd och lite stenläggning samt en braskamin och lite stegar. utemöbler gungor och trapetser,och tapeter och några nya vitvaror och så gick pannjävelen sönder och där försvann det lite till, sen vill frun måla om ena muren. och så ville grannen ha staket för dina barn sparkar över bollar så då får du betala hälften för att ni inte skall hamna på fel fot redan nu.
    Sen vore det bra med carport också.

    100k är inte mycket när man köpt ett hus som man tyckte var färdigt...

    100k kanske kan ses som mycket men under 40k skall man inte ligga med nytt hus då är man nära blodpuddingen 5 dar i veckan om det händer lite.

    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  12. #32
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    vart söker ni hus?
    Sälja bilen och skaffa en billigare så har du kanske 100kkr där att lägga in. Spara som tusan nu i några månader kanske ni får ihop ytterligare 30kkr som ni kan ha till lagfart osv.

    Skaffar ni hus med så mkt i lån så räkna med att alla pengarna går dit och på mat.
    Resor, bilar, kläder får man dra in på.
    uppvärmning och hushålls el kostar massssor

    hoppas iaf ni löser det och kan skaffa er ett hus

    Säg till om du söker hus söder om gbg...har ett fint tillsalu
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  13. #33
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Buffert är väl inte heller enbart till för huset och tillbehör till det.

    Det kan ju även vara förändringar i familjen tex;
    *Långvarig sjukdom med lägre lön.
    *Arbetslöshet
    *Fastighetsskatten återinförs
    *Vattenskada (eller annan skada) där man inte får 100 % ersättning utan det är åldersavdrag som gör att
    ersättningen blir betydligt mindre.
    *Ränteavdragen försvinner
    *Kraftigt ökade räntor

    Nu ska man ju inte måla faan på väggen men en större buffert är ju bättre än en mindre.
    Men det är ju långt ifrån alla som har en stor buffert.

    Har för mig att jag har läst att en riktmärke kan vara att man har tre månadslöner på sparkonto.

    Lite väljer man inte bara en bostad utan man väljer även vilket liv man vill leva (uttal: har råd att leva).
    Stort hus med stora lån och stora underhållskostnader kan medföra att man måste göra avkall på utlandssemestrar,
    om man nu vill resa.
    Till mitt garage: Garaget

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    773

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Ja köper du ett nytt hus så lär du ju inte behöva 100k till reprationer men kanske till materialbyte m.m under byggandet...

    Du behöver ju inte göra av med allt på en gång, men alla verktyg och gräsklippare och annan bröte man behöver samt kanske en liten altan och lite persienner och markiser
    samt växter och träd och lite stenläggning samt en braskamin och lite stegar. utemöbler gungor och trapetser,och tapeter och några nya vitvaror och så gick pannjävelen sönder och där försvann det lite till, sen vill frun måla om ena muren. och så ville grannen ha staket för dina barn sparkar över bollar så då får du betala hälften för att ni inte skall hamna på fel fot redan nu.
    Sen vore det bra med carport också.

    100k är inte mycket när man köpt ett hus som man tyckte var färdigt...

    100k kanske kan ses som mycket men under 40k skall man inte ligga med nytt hus då är man nära blodpuddingen 5 dar i veckan om det händer lite.

    /per
    Samtidigt som jag förstår hur du tänker så är mycket av det du räknar upp inte något oförutsätt. Altan, persienner, markiser, braskamin, carport, utemöbler, träd m.m. är ju till 99% investeringar som man kan planera för och även välja bort om man värdesätter något annat. Pajar kylen behöver man ju inte heller dra till elgiganten och köpa värstingmodellen för 15k. Finns för bra för 1500-2000:- på blocket som bara har några år på nacken.

    Men det är kanon att ha 100k undanlagt om man kan, men jag tror det är väldigt få som har det. Bufferten är nog mer som de 40k du nämner och jag kan hålla med om att det får ses som det är något slags miminum beroende på vad för sorts hus man har.

    Vi skriver(förmodligen) på kontrakt på ett parhus nästa vecka. Kontantinsats har vi valt/haft möjlighet att låna av föräldrar. Vi har delvis pengar till den själva men väljer att betala lagfart för dem, samt att kunna ha en buffert. Bra eller anus? Hur vi än räknar på det (även med upp emot 6-7% ränta) så får vi en billigare boendekostnad, inkl. beräknad driftkostnad, än vad vi ger för hyra och drift för det hus vi hyr idag. Dessutom kommer det nya läget innebära möjlighet att åka mer buss och spara in vänsentligt på bilkostnader.

    Med detta vill jag ha sagt att det inte går att säga några absoluta specifika summor man bör ha, eller om man bör låna till kontantinsats eller inte generellt. Man får sätta sig ner och räkna, reflektera över vad man kan behöva offra och vilka risker man kan tänka sig att ta.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    vart söker ni hus?
    Sälja bilen och skaffa en billigare så har du kanske 100kkr där att lägga in. Spara som tusan nu i några månader kanske ni får ihop ytterligare 30kkr som ni kan ha till lagfart osv.

    Skaffar ni hus med så mkt i lån så räkna med att alla pengarna går dit och på mat.
    Resor, bilar, kläder får man dra in på.
    uppvärmning och hushålls el kostar massssor

    hoppas iaf ni löser det och kan skaffa er ett hus

    Säg till om du söker hus söder om gbg...har ett fint tillsalu
    Sälja bilen kommer det troligtvis bli detta eller nästa år men inte för att den är dyr utan pga att den är liten. Det är den billigaste bilen jag haft, drar 0.72, årsskatt 2200 kr, 5000 kr i försäkring per år och jag har inget lån på den. Skit billigt tycker jag

    Nytt hus verkar bäst med tanke på fördelen med fastighetsskatten samt att nya hus är mer energisnälla.

    "Söker hus" i GBG med omnejd men får väl se vad bankerna säger först. Har du rea på huset

    Går allt åt skogen så får jag väl bränna pengar hos maptun istället, full fart in i väggen

    Det löser sig alltid, lite störande regel bara

  16. #36
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Inca betalar fastighetsskatt nu.
    Gäller ej enbart nya hus (fem + fem år).
    Fastighetsavgiften är på drygt 6000 kr.
    Till mitt garage: Garaget

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Om man kallar det för fastighetsskatt eller fastighetsavgift har ju liten betydelse. Som jag ser det har fastighetsskatten bara halverats, inte avskaffats...
    Fredrik J

  18. #38
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Om jag minns rätt va skatten tidigare 1 % av taxeringsvärdet.
    I mitt fall en stor förändring.

    Lite ot men skatten byggde på vad grannarna har sålt för och vilken standard huset hade. Tex tilläggsisolerade(böt till energiglas, skaffavärmepump etc) man för att sänka sin miljöpåverkan och då samtidigt sin elräkning så fick man högre skatt. Känns inte hel motiverat.
    Till mitt garage: Garaget

  19. #39
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Fastighetsavgiften bygger även den på taxeringsvärdet men med ett maxbelopp.
    Upp till taxeringsvärden på ca 600000 är det ingen skillnad idag jämfört med hur det var innan.

    Du ser vad byte av termologi betyder. Kalla det för avgift istället för det lite laddade ordet skatt.
    Kanske vill man fasa ut ordet helt? Inkomstavgift. Vägavgift. Mervärdesavgift.
    Fredrik J

  20. #40
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129

    Re: Kan man idag köpa hus utan kontantinsats på något sätt?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Fastighetsavgiften bygger även den på taxeringsvärdet men med ett maxbelopp.
    Upp till taxeringsvärden på ca 600000 är det ingen skillnad idag jämfört med hur det var innan.

    Du ser vad byte av termologi betyder. Kalla det för avgift istället för det lite laddade ordet skatt.
    Kanske vill man fasa ut ordet helt? Inkomstavgift. Vägavgift. Mervärdesavgift.
    Nu är vi OT men det heter avgift och då kan man ju även benämna den en avgift.

    Man behöver ju inte veta i detalj hur den fungerar men som ägare av sin bostad så kan det vara bra att veta
    att den avgiften har sett annorlunda ut tidigare och det är inte helt omöjligt att något liknande införs i framtiden.
    Saker som en buffert kan vara med och parera.

    Skatt och fördelninspolitk tror jag inte är något egentligt större problem för oss i Sverige.
    Till mitt garage: Garaget

Liknande ämnen

  1. Något lätt sätt att se vilken koppling som sitter i bilen
    Av MicEE i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-12-16, 14:10
  2. Fixa fram servicebok på något sätt?
    Av KenZo i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-05-21, 17:58
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 17:20
  4. ska en koppling (lamell) köras in på något sätt
    Av Kristoffer T / 1653 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 18:07
  5. Turbohaveri! Finns det något sätt få SAAB att ta ansvaret?
    Av TBiC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 09:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •