Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Samma parkeringsensorer på volvo som saab?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368

    Samma parkeringsensorer på volvo som saab?

    Efter lite letande tycker jag mig finna ett samband mellan sensorer till 9-5 2000-2006 och en hel hög med volvos. Någon som kan bekräfta?
    Med tanke på begagnatpriset på volvodelarna (337kr) och fördelen att det går att hitta nästan nya (2010) gör det ju attraktivt att titta på volvos motsvarighet.

    https://www.allabildelar.se/lagernummer/AS249881 (Till saab 9-5)

    http://www.bildelsbasen.se/?link=list&s ... y=30765108 (Till Volvo V50 osv)

    http://www.tradera.com/backsensor-s60-v ... _153627624 (Privatbild på volvo parkerignssensor)

    Med tanke på att bilarna inte är byggda så långt ifrån varandra är det ju inte helt omöjligt att det är exakt samma. Och det gör det ju intressant att också veta nypriset på dessa...

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 638

    Samma parkeringsensorer på volvo som saab?

    Kan säkert vara samma, stor risk att det är Bosch eller liknande som tillverkar

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Samma parkeringsensorer på volvo som saab?

    Bytte inte Saab modell av sensor till 2006? Sensorn till tidiagre modeller var iaf för ett par år sedan billig, kostade inte många hundringar, medan den till 2006=> var betydligt dyrare.
    /Johan

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368

    Re: Samma parkeringsensorer på volvo som saab?

    Saab tar 1302kr (art, nr:5266523), Volvo tar 680kr (art, nr:3076510

    Men det är nog som föregående skrev att det kom en ny bättre variant 2006, antagligen vattentät ;-)

    Kollar man på sensorn så är de två första raderna varumärke och eget nr, men under det verkar det stå tillverkarens nr. Det börjar på 607. på båda, bättre bild har jag ej funnit.

    Undrar om det är möjligt att göra sensorn vattentät, lr om det finns en anledning till att den är "öppen"

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    14

    Re: Samma parkeringsensorer på volvo som saab?

    Hej

    På min 9-5 2000 har jag en sensor från Volvo V70 2006. Funkar och är samma kontakt. Tror att Saaben fick andra sensorer 2002 men att de gamla återkom 2006, men det senare är jag inte säker på.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: Samma parkeringsensorer på volvo som saab?

    Jag bytte på en 9-5 -03a som jag hade och det var INTE samma som Volvo, det var olika tillverkarnummer.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  7. #7

    Re: Samma parkeringsensorer på volvo som saab?

    På gamla 95 är det Bosch som tillverkar och på 93 är det Valeo, Om det kan vara till någon hjälp.

    //mansson

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368

    Re: Samma parkeringsensorer på volvo som saab?

    Efter mycket letande verkar det som att det finns en uppsjö av till utseendet lika parkeringssensorer från SWF, dock oklart om det är nödvändigt att få tag på en med samma nummer som den "trasiga" då jag på två ställen läst kommentarer om att det funkat fint med en som endast till utseendet är samma.
    Det är väl inte helt otänkbart att även tillverkaren har att vinna på att göra EN modell men att stansa den med lite olika nummer för olika bilmärken. Eftersom att priserna varierar friskt så är det inte heller otänkbart att det är just SWF tillverkaren som lyckats förhandla fram dessa priser och då ser det extra dåligt ut om nån väldigt enkelt kan lista ut att det är samma sensor som säljs till annat bilmärke för halva priset. Exempel är på liknande är ju den extrema uppsjö av TV apparater det finns, ofta omöjligt att jämföra de olika varuhuskedjornas priser eftersom de inte har exakt samma tv, bara nästan samma...

    Föregående kommentar tror jag ska vara tvärt om, alltså följande:
    Till 9-3 2006-> Är det med största sannolikhet BOSCH sensorer.
    Till 9-5 1998-2010 Verkar det vara samma till form, men olika nummer SWF (Valeo sammarbete?)

    Tanken var att själv köpa en "opassande volvodel" för att se om det fungerade då min parkeringshjälp lagt av, men detta visade sig bero på kontaktfel.

Liknande ämnen

  1. Saab 2,3t i Volvo 242
    Av saavo i forum Projekt
    Svar: 557
    Senaste inlägg: 2020-04-23, 09:27
  2. Kan man eftermontera parkeringsensorer till en 9-5 -08
    Av acces i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-05-25, 01:45
  3. Volvo T5, Saab T7?
    Av Outlaw84 i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-23, 18:47
  4. SAAB > Volvo i UK!
    Av turbo4ever i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-09, 17:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •