Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Motorvärmare - lurar motorstyrningen?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    57

    Motorvärmare - lurar motorstyrningen?

    Har funderat över bränslebesparingen vid användande av motorvärmare. Motorstyrningen avläser en högre kylvätsketemp och går därför inte lika hårt på upprikningen av bränsle för att komma upp i arbetstemperatur. Men själva motorn, lager osv är ju inte varma motsvarande kylvattnet?

    Är det en korrekt tanke att användande av motorvärme ger bränslebesparing på bekostnad av mer slitage av motorn - att kunde göra ett program som fettar på mindre efter kallstart och åstadkomma mer eller mindre samma resultat.

    Syftar uppfettningen efter kallstart enbart till att uppnå rätt temp eller behövs det även för att få en bra gång i motorn? Säg teoretiskt att man har en gammal bil som inte är värd något och bara kör korta sträckor (1 mil), hur mycket bensin kan man spara på att modifiera insprutningen - med ökat slitage och sämre kupevärme som uppoffring?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Motorvärmare - lurar motorstyrningen?

    Anledningen till att man måste vräka på mer bränsle är att metalldelarna som bränsleluftblandningen passerar förbi är kalla, det gör att bensinen kondenserar på dem istället för att förbli i gasform. Den bensin som inte är i gasform förbränns inte fullständigt, den sugs bara rakt igenom motorn och spottas ut i avgasröret i form av HC (kolväten), där den antingen spottas ut i naturen eller oxideras i katalysatorn så fort den fått upp lite temp.

    Då förstår du varför man inte kan snåla med bränslet i en kall motor, det leder bara till att man inte får ut den effekt man begär med gaspedalen.

    Det andra är att eftersom motorvärmaren värmer vattnet så långsamt så läcker en hel del värme över till metallen och värmer faktiskt nästan hela motorn. Oljan som ligger i tråget brukar vara kall eftersom tråget ofta är exponerat mot kalla marken.

    Så, i sammanfattning, svaret på dina frågor är "Ja" resp "Nej", "Ja" och "inget"

    EDIT:
    som kuriosa kan nämnas att saab försökte lösa detta redan på T5-bilarna i mitten på 90-talet med att sätta elektriska värmeplattor i insuget, så att bränsleluftblandningen blev varmare, vet inte om det hjälpte så mycket eftersom dels förbränningsrummet och kolven inte värms upp, och dels eftersom det går åt effekt till att värma luften också.
    Hade det varit bra hade det funnits kvar på T7-motorerna, så jag antar att det inte var det.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Motorvärmare - lurar motorstyrningen?

    Fördelen med motorvärmare är inte bara att man sparar bränsle utan också att slitaget på motorn minskar. Motorn behöver inte gå lika fett vid kallstart och motorn kommer upp i temperatur snabbare.

    När det gäller värmeplattor så vet jag att dessa använts för att starta bilar som går på ren etanol vid kallt väder utan problem så nytta lär de nog göra. Om det sedan är värt merkostnaden för en vanlig bensinbil är förstås en annan fråga. Huvudsaken är ju att klara utsläppskraven (vilka idag mäts från kallstart) till en så låg kostnad som möjligt. Då är det förmodligen enklare att lösa detta genom väldigt sen tändning tills katalysatorn är varm, eventuellt kombinerat med inblåsning av luft i avgaserna.

  4. #4
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    715

    Re: Motorvärmare - lurar motorstyrningen?

    Luftinblåsning förbi motorn och rätt ner i grenrör fvb katalysatorerna hade jag i min USA-specade 9-5 V6. "Low Emission Vehicle, LEV". En pump gick i någon/några minuter vid kallstart.

    SAAB är/var inte ensamma om detta. Jag har det i min MB CL500, och en bekant som en gång hade en Porsche hade det i sin bil.

    Orsaken skall tydligen vara att få kattarna att "tända" snabbare, eller som bekanten sa; man spär ut avgaserna så att föroreningarna blir mindre.

    Fråga mig inte vilket som är rätt.

    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Motorvärmare - lurar motorstyrningen?

    Citat Ursprungligen postat av Uky
    Luftinblåsning förbi motorn och rätt ner i grenrör fvb katalysatorerna hade jag i min USA-specade 9-5 V6. "Low Emission Vehicle, LEV". En pump gick i någon/några minuter vid kallstart.

    SAAB är/var inte ensamma om detta. Jag har det i min MB CL500, och en bekant som en gång hade en Porsche hade det i sin bil.

    Orsaken skall tydligen vara att få kattarna att "tända" snabbare, eller som bekanten sa; man spär ut avgaserna så att föroreningarna blir mindre.

    Fråga mig inte vilket som är rätt.

    Luftinpumpning hos avgaserna har förekommit sedan 1970-talet så det är inte någon ny lösning. Man kan även använda kamfasningen för att få samma funktion hos motorer som har detta.

    Genom att pumpa in luft i avgaserna så får man oxidering av oförbrända kolväten och koloxid samtidigt som värme frigörs. För att öka avgastemperaturen efter kallstart så använder man huvudsakligen väldigt sen tändning.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Motorvärmare - lurar motorstyrningen?

    Citat Ursprungligen postat av Uky

    Orsaken skall tydligen vara att få kattarna att "tända" snabbare, eller som bekanten sa; man spär ut avgaserna så att föroreningarna blir mindre.

    Fråga mig inte vilket som är rätt.

    Jag tolkar det som att eftersom motorn går kallstartsberikad första tiden efter en kallstart så lönar det sig att blåsa in luft i grenrören för att efterförbränna denna fetare blandning.
    Utan extra luft får man säkert högre HC värden i avgaserna och en katt som tänder senare.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Motorvärmare - lurar motorstyrningen?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av Uky

    Orsaken skall tydligen vara att få kattarna att "tända" snabbare, eller som bekanten sa; man spär ut avgaserna så att föroreningarna blir mindre.

    Fråga mig inte vilket som är rätt.

    Jag tolkar det som att eftersom motorn går kallstartsberikad första tiden efter en kallstart så lönar det sig att blåsa in luft i grenrören för att efterförbränna denna fetare blandning.
    Utan extra luft får man säkert högre HC värden i avgaserna och en katt som tänder senare.
    Trevägskatalysatorn fungerar ju inte så bra om det inte finns syre i form av antingen syrgas (som i luft) eller i NOx som den kan använda för att oxidera HC och CO, och NOx blir det ingen förrän man fått upp lite förbränningstemperatur.
    Fast å andra sidan hade man luftinblåsning långt innan man hade kat, hade en 83:ans volvomotor med pulsair minns jag, så luft i sig bör vara effektivt mot HC och/eller CO

Liknande ämnen

  1. Viloström för motorstyrningen?
    Av tommykn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-07-02, 22:47
  2. Hur man lurar tjejen...
    Av MrTurbo i forum Off Topic
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 22:17
  3. Hur lurar man APC i 9000 -91?
    Av Froborg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-23, 16:17
  4. Motorstyrningen i 9000 och 900..
    Av StRob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 11:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •