Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vilken kvalitet kan man förvänta sig av polyurethanbussninga

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Vilken kvalitet kan man förvänta sig av polyurethanbussninga

    Hallå Saabvänner.

    Jag, i likhet med många andra 9-5ägare behöver nya bussningar i bakvagnen. Att Saab original-bussningar till 9-5 anses undermåliga av många anses som undermåliga är inget nytt under solen. Men vad kan man förvänta sig av de konkurrenter som finns på marknaden?
    Många verkar bara köpa polyurethan för att de hört att det ska vara så "jäkla bra", eller luras att tro att de ska vara hårda och stadiga, utan att ha någon fakta om hårdhet vare sig på originalbussningar eller eftermarknadsdelar...

    Så.. finns det någon som kört 10000mil med polyurethanbussningar?
    Vilken kvalitet kan man förvänta sig?
    Jag är beredd att betala mer för att få något som lever upp till förväntningar, även om man ställer låga förväntningar. Detta innebär att jag kan tänka mig att byta allt till originaldelar, bara för att jag vet vad jag kan förvänta mig.
    Men jag kan lika gärna byta till Powerflex eller dyl.... problemet är att jag inte vet vad man kan förvänta sig av kvaliteten på dessa....
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161

    Re: Vilken kvalitet kan man förvänta sig av polyurethanbussn

    Hej

    Jag bytte till Powerflex 2005, stora bussningen bak (10) och de 2 större fram (1+2) och jag ser bara fördelar samt att de känns bra fortfarande och jag skulle gissa att jag haft dem mer än 15kmil.



    Känslan i bilen blev klart mycket bättre efter bytet men man skall då ha i åtanke att man jämför slitet original mot nya Powerflex.
    Bussingarna har dessutom fördelen att vara mer lättmonterade än original som man helst bör ha press får att montera.
    Jag själv kommer att välja dessa igen. Om kitet för subframen är prisvärt vet jag inte men generellt sett så värderar jag min tid mer än att behöva byta oftare än nödvändigt så jag väljer gärna bättre prylar om det finns.

    Medlemmar får rabatt :-)
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... ussningar/
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Vilken kvalitet kan man förvänta sig av polyurethanbussn

    Tack för input. Precis sådan input som jag sökte.
    Jag har tillgång till press, så den delen är inte det stora problemet för mig, utan jag vill övertygas om Powerflex kvalitet.
    Jag kan tänka mig att byta till originalbussningar, även om de får bytas efter 10000mil, just för att jag vet vad man får. Har sett några trådar där personer fått nedslag på besiktningen efter mindre än ett år med polyurethanbussningar för att de glappat. Tyvärr minns jag inte om det framgick vilka fabrikat de använde.

    Men jag gillar tanken att du faktiskt kört rätt långt med dina Powerflex....

    Tack åter igen!


    Någon mer som kan komma med input i ämnet?
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161

    Re: Vilken kvalitet kan man förvänta sig av polyurethanbussn

    Köper du fabrikatet Powerflex tror jag du kan vara lugn istället för att titta efter billiga "polyurethanbussningar" av andra fabrikat som kanske plagierar och inte har kontroll på tillverkningsprocessen, det gäller ju bl.a. att ha rätt hårdhet och säkert många andra parametrar och inte bara att det är gjort i ett "exotiskt" material med porrig färg.

    Lycka till i ditt val.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471

    Vilken kvalitet kan man förvänta sig av polyurethanbussninga

    Har powerflex fram och bak på min. De har hittills rullat över 5000 mil.

    Edit: Kollade upp detta mera exakt då jag har en fil med vad som gjorts på bilen.
    Bak har rullat 7400+ mil, fram 6400+ mil och skicket är inget att anmärka på. Dock åker jag med original PF inte kopior.

    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Vilken kvalitet kan man förvänta sig av polyurethanbussn

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Har powerflex fram och bak på min. De har hittills rullat över 5000 mil.

    //B
    Tack för input!
    7500mil är ju egentligen inget o snacka om..... det kan man ändå förvänta sig av Saab Original.... Men än dock en bra input
    Tack
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161

    Re: Vilken kvalitet kan man förvänta sig av polyurethanbussn

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Tack för input!
    7500mil är ju egentligen inget o snacka om..... det kan man ändå förvänta sig av Saab Original.... Men än dock en bra input
    Tack
    Tur att du har mig som referens då :-)
    Troligtvis har inga byten av bussingar skett på min vagn då jag köpte den med ca 11kmil på mätaren och nu är den över 32kmil och jag kan garantera att den haft Powerflex i minst 15kmil, kanske mer och det glappar inget alls eller att de känns tröttare.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Ekshärad
    Inlägg
    158

    Re: Vilken kvalitet kan man förvänta sig av polyurethanbussn

    En varning dock för poly bussningar från Professional parts ( Proparts) som bl a Skruvat marknadsför. Har monterat 2 st uppsättningar främre länkarmsbussningar på 9-5, första uppsättningen som monterades gick endast en vinter . Vid första reklamationen sades problemet bero på att monteringspasta används vid montering. Nästa uppsättning som monterades utan pasta gick ca 700-800 mil innan bussningarna glappade betänkligt igen. Vid sista bytet monterade Powerflex ist och bilen har efter det rullat ca 2000 mil och bussningarna känns fortfarande bra.

    Har även haft problem med kort livslängd med Proparts bussningar vid byte av hjälparms-bussningen som sitter på
    på länkarmarna fram på 900/9-3. Vid kontroll glappade bussningarna efter 1,5 år och ca
    2000 mil trots att bilen var en 900 2,3i rullande på 15 tums fälgar.

Liknande ämnen

  1. Krockad bil, vad ska man förvänta sig?
    Av Wicke i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2011-03-01, 13:08
  2. Hur mycket kyla ska man förvänta sig ur ac? 9-5
    Av fälgen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-07-04, 18:22
  3. Vad förvänta sig av Powerflex i framvagn, 9-5?
    Av Wigglo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 21:37
  4. förvänta sig av maptun steg 4
    Av 5xaero i forum Allmänt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-09-06, 23:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •