Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 9-3 Aero -01a går på 3 cylindrar

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    7

    9-3 Aero -01a går på 3 cylindrar

    problemet är följande:


    bilen går på 3 cylindrar (känns det som) när man varvar upp den rätt mycke 4000 och uppåt känns den som den går rent på alla 4 igen. men när man kör vid belastning så segar den sej framåt, och när man kopplar ner så dör den. och den verkar pumpa in soppa för cylindrarna är lite indränkta.

    har haft den inne på saab, då hade den två felkoder, DI-kasseten och styrboxen, dom mätte även upp bränsletrycket och det var ok. Komptest även det ok.
    jag har testat och bytt tändstift, och till en fungerande DI-kasset utan resultat,
    kan förövrigt säga att den har steg3, och styrboxen ska komma från en 9-5 biopower -05a. så saab trodde de va därför den inte gick som den skulle. men den gick hur bra som helst innan. (har enbart e85 i den och haft det så länge jag haft bilen)

    har fått lite förslag på skjutna tryckslangar och rasad turbo också? kan tillägga att den rök en del innan detta hände, och nu ryker den en hel del.

    mvh markus
    http://www.garaget.org/makaronen85

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 370

    Re: 9-3 Aero -01a går på 3 cylindrar

    Kan mycket väl va styrboxen som är problemet o sen har du tankat vanlig bensin nått?
    Skulle först kolla hur den går när den är orginal.
    Va är de för trimfirma som har ändrat i boxen du har?

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 470

    Re: 9-3 Aero -01a går på 3 cylindrar

    Testa ryck kontakten till luftmassemätaren, går den fortfarande på tre burkar då så har du med största sannorlikhet en luftläcka.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    7

    Re: 9-3 Aero -01a går på 3 cylindrar

    nej jag har bara kört på E85 med bilen, ägaren innan har kört lite blandat, trimfirman heter TBracing, har varit i kontakt med han, men han tyckte jag skulle komma med bilen, men är lite svårt o ta ner den dit osv.
    ryckte idag ut lmm o då gick den på alla 4 som vanligt, men den gick aldrig upp i tryck på turbon, sen satte vi iden igen och ur den, o då gick den på 3 även när vi tog ut lmm. men första gången vi drog ur lmm kontakten gick den jätte fint på tomgång förutom att den inte fick något laddtryck över 0,0bar
    http://www.garaget.org/makaronen85

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 470

    Re: 9-3 Aero -01a går på 3 cylindrar

    Citat Ursprungligen postat av Ozzy9-3
    nej jag har bara kört på E85 med bilen, ägaren innan har kört lite blandat, trimfirman heter TBracing, har varit i kontakt med han, men han tyckte jag skulle komma med bilen, men är lite svårt o ta ner den dit osv.
    ryckte idag ut lmm o då gick den på alla 4 som vanligt, men den gick aldrig upp i tryck på turbon, sen satte vi iden igen och ur den, o då gick den på 3 även när vi tog ut lmm. men första gången vi drog ur lmm kontakten gick den jätte fint på tomgång förutom att den inte fick något laddtryck över 0,0bar
    Gick den på alla fyra utan LMM inkopplad så har du förmodligen blåst nån tryckslang / intercollern.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

Liknande ämnen

  1. saab 9-3 aero går på 3 cylindrar
    Av lexman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-11, 02:02
  2. 9-5 Aero går på 3 cylindrar
    Av Caaarl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-01-12, 18:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •