Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Valet & kvalet, Sälja 9-3:an & köpa 9-5?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Valet & kvalet, Sälja 9-3:an & köpa 9-5?

    Ja, ungefär som ämnet säger..

    Står lite i valet&kvalet så att säga.

    Har en 9-3 SC Vector TTID MY08 med 10300mil på mätare i dagsläget.

    Har sedan ett par veckor tillbaka funderat på att köpa större då kvinnan som sitter i baksätet med bebis klagar över bristfälligt benutrymme.
    Saab-fantast som man är så kikar man då självklart på det enda alternativet, 9-5:an.
    2.0t eller 2.3t BP MY06 & framåt.

    Det som mestadels får mig att tveka är 9-5ans ålder.
    Jag menar, det är en bil som har 15 år på nacken.

    Men skulle jag sälja 9-3:an skulle jag få loss en heeel del pengar att använda till att göra roliga saker med 9-5:an..

    Äh jag vet inte.
    VÄLDIGT fundersam.
    Etanolen är ju fortfarande billig & det är inte omöjligt att den ska subventioneras ännu mer.

    Jag behöver inputs!

    EDIT:
    (Tråden kanske ska ligga under köpråd? Moderator får ändra om man anser det passar bättre isf!)
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Valet & kvalet, Sälja 9-3:an & köpa 9-5?

    Hur mycket kör du per år? Du funderar på att gå från en snål diesel till en inte riktigt lika snål biopower...

    En av fördelarna med 9-5 är att den är väl beprövad, inte många banrsjukdomar kvar på den... Men den har kanske inte det senaste vare sig vad gäller utrustning eller chassiteknik.

    9-5 är en riktigt trevlig långfärdsvagn, men kanske inte lika insirernade på kurvig väg som ng 9-3.

    Ge dig ut och provkör ett par stycken, med olika motoralternativt, och se vad du tycker.

    /Johan

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Re: Valet & kvalet, Sälja 9-3:an & köpa 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Hur mycket kör du per år? Du funderar på att gå från en snål diesel till en inte riktigt lika snål biopower...

    En av fördelarna med 9-5 är att den är väl beprövad, inte många banrsjukdomar kvar på den... Men den har kanske inte det senaste vare sig vad gäller utrustning eller chassiteknik.

    9-5 är en riktigt trevlig långfärdsvagn, men kanske inte lika insirernade på kurvig väg som ng 9-3.

    Ge dig ut och provkör ett par stycken, med olika motoralternativt, och se vad du tycker.

    /Johan
    Alltså, jag ligger någonstans mellan 1500-3500mil.
    Svårt att avgöra men sedan 27 December 2011 så har jag kört 700 mil ungefär.
    Skatten ligger ju på runt 4500:- på 9-3:an..

    Jag har provkört 2 st 2.0t Manuell, och dom har ju känts lite väl svajiga men det hade jag tänkt att lösa med lite ett lämpligt välhållningskit med nya dämpare & fjädrar..
    Sen känns det väl liiiite sådär med en 5vxl låda.. Men äh, 6:an är ju ändå bara en överväxel i princip på 9-3an.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Valet & kvalet, Sälja 9-3:an & köpa 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Det som mestadels får mig att tveka är 9-5ans ålder.
    Jag menar, det är en bil som har 15 år på nacken.
    En 9-5 MY06 har snarare 6-7 år på nacken skulle jag nog säga. Utvecklingen av bilen stannade inte när bilen börjades säljas 1997 så du kan vara lugn. Detta även om motorjournalister alltid haft en förmåga att låta som papegojor och i kör härma varandra. "Gammal bil, gammal bil. Polly vill ha kex!"
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Re: Valet & kvalet, Sälja 9-3:an & köpa 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Det som mestadels får mig att tveka är 9-5ans ålder.
    Jag menar, det är en bil som har 15 år på nacken.
    En 9-5 MY06 har snarare 6-7 år på nacken skulle jag nog säga. Utvecklingen av bilen stannade inte när bilen börjades säljas 1997 så du kan vara lugn. Detta även om motorjournalister alltid haft en förmåga att låta som papegojor och i kör härma varandra. "Gammal bil, gammal bil. Polly vill ha kex!"
    Nej det har du visserligen rätt i, men själva "grundbilen" är väl ändå densamma så att säga?

    Tänkte lite på det där med ljudbygge i den också.
    Är det samma ljudsystem som i de första 9-5:orna, bortsett från EHU:n såklart?
    Eller är det ett helvete som i 9-3orna som har samma EHU?


    Sen är ju frågan, är det ett smart "byte" till trots?
    Borde jag?
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 959
    Medlem#
    Dolt

    Re: Valet & kvalet, Sälja 9-3:an & köpa 9-5?

    Grundbilen, karossen mm, är samma men ändå inte riktigt. Små och större ändringar gjordes löpande under åren bilen fanns. Hur som helst så ser jag inga problem med att grundkonstruktionen är 15 eller 50 år så länge den är så bra som den är.

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Sen är ju frågan, är det ett smart "byte" till trots?
    Borde jag?
    Jag är en "9-3-person" som när jag första gången såg 9-3SC ville ha en sådan. Har nu två stycken 9-3SC -06 och tycker de fungerar perfekt för mig. Andra gillar 9-5 bättre och kör denna som är en riktigt trevlig bil. Så på svaret om du borde så svarar jag nej men förstår om du ändå byter. Är ju inget dåligt byte på något sätt.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Re: Valet & kvalet, Sälja 9-3:an & köpa 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av mioh
    Grundbilen, karossen mm, är samma men ändå inte riktigt. Små och större ändringar gjordes löpande under åren bilen fanns. Hur som helst så ser jag inga problem med att grundkonstruktionen är 15 eller 50 år så länge den är så bra som den är.

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Sen är ju frågan, är det ett smart "byte" till trots?
    Borde jag?
    Jag är en "9-3-person" som när jag första gången såg 9-3SC ville ha en sådan. Har nu två stycken 9-3SC -06 och tycker de fungerar perfekt för mig. Andra gillar 9-5 bättre och kör denna som är en riktigt trevlig bil. Så på svaret om du borde så svarar jag nej men förstår om du ändå byter. Är ju inget dåligt byte på något sätt.

    Jaa jo, lite spontant känns det som om att jag kommer stanna med 9-3:an.. Men ja, man får se!
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: Valet & kvalet, Sälja 9-3:an & köpa 9-5?

    95:a MY06=> med sportchassi (aerostandard) är ju en väldigt körglad bil o fattar inte alls kommentarer om att NG93 skall vara så mkt bättre - samma där, med orginal sportchassi blir det bra avvägning mellan sport/komfort relativt motorprestanda o svenska vägar.

    Så ta en 95:a - hitta en fin 07 2.3 Vector Anniversary med activepaket så får du sjukt mycket bil för pengarna och lite bättre åkplats för det viktigaste du har i livet.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Re: Valet & kvalet, Sälja 9-3:an & köpa 9-5?

    Håller helt med Mioh om att det är skillnad på 9-5 och 9-5 ...
    Nu har vi gått igenom tre olika uppdateringar och man märker tydligt skillnad på bil och bil.
    Vår första 9-5 var en YM00. Där hade vi tur och fick en bil som bara gick utan krångel och utan att dra en droppe olja.
    Kändes helt okej, även en bra bit efter 30.000 mil.

    Den byttes mot vår nuvarande 9-5 Hirsch YM04.
    Jag var lite nojig över att skillnaden inte skulle märkas. Menar, man la rätt mycket pengar för vad som riskerade att kännas som samma bil.
    Men hela bilen kändes bättre och mer ordentlig än tidigare. Mindre skrammel, mer förtroendeingivande vägegenskaper osv.

    Och relativt nyligen köpte vi en 9-5 Biopower SC YM06 "Dame Edna" till frun.
    Enbart en 2,0 och därmed borde den vara tråkigare att köra än Hirschen.
    Det är den, ifråga om ren prestanda.
    Men däremot märker man att Saab förbättrat 9-5 på en rad punkter, så pass att den känns bättre att köra än de båda andra 9-5:or vi haft.
    Visserligen har bilen bara gått ca 6.000 mil idag, så det vore skam om den inte kändes bättre också, men ...

    Så nog har Saab finslipat 9-5 genom åren.
    Ju nyare desto bättre och mer bil för pengarna är svårt att hitta.
    Funderar faktiskt på att köpa ytterligare en 9-5 YM04 framåt ... En Aero eller Vector.
    Det lär behövas ...
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Re: Valet & kvalet, Sälja 9-3:an & köpa 9-5?

    Jag verkligen älskar detta forum!
    Skönt att så många kommer med jävligt vettiga synpunkter ur olika vinklar!

    Men en ytterligare fråga.

    Hur är det med ljudsystemen i dessa?
    Jag tänker mest för eventuell ombyggnation & liknande.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    517

    Re: Valet & kvalet, Sälja 9-3:an & köpa 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Mr Dezent
    Håller helt med Mioh om att det är skillnad på 9-5 och 9-5 ...
    Nu har vi gått igenom tre olika uppdateringar och man märker tydligt skillnad på bil och bil.
    Vår första 9-5 var en YM00. Där hade vi tur och fick en bil som bara gick utan krångel och utan att dra en droppe olja.
    Kändes helt okej, även en bra bit efter 30.000 mil.

    Den byttes mot vår nuvarande 9-5 Hirsch YM04.
    Jag var lite nojig över att skillnaden inte skulle märkas. Menar, man la rätt mycket pengar för vad som riskerade att kännas som samma bil.
    Men hela bilen kändes bättre och mer ordentlig än tidigare. Mindre skrammel, mer förtroendeingivande vägegenskaper osv.

    Och relativt nyligen köpte vi en 9-5 Biopower SC YM06 "Dame Edna" till frun.
    Enbart en 2,0 och därmed borde den vara tråkigare att köra än Hirschen.
    Det är den, ifråga om ren prestanda.
    Men däremot märker man att Saab förbättrat 9-5 på en rad punkter, så pass att den känns bättre att köra än de båda andra 9-5:or vi haft.
    Visserligen har bilen bara gått ca 6.000 mil idag, så det vore skam om den inte kändes bättre också, men ...

    Så nog har Saab finslipat 9-5 genom åren.
    Ju nyare desto bättre och mer bil för pengarna är svårt att hitta.
    Funderar faktiskt på att köpa ytterligare en 9-5 YM04 framåt ... En Aero eller Vector.
    Det lär behövas ...
    Jag tycker helt tvärtom, nämligen att 9-5 blev en sämre och sämre bil för varje år som gick. Sämre ljudisolering, sämre kvalitetskänsla, sämre inredning (i mina ögon billigare och inte alls lika snygg) efter facelift. og9-5 är i mina ögon som bäst 01 och 02, beroende på vilket utseende man föredrar. Sen blev det bara sämre år för år.. Läs tråden om 9-5 modellsnik här på forumet.
    Jag gick nu från en fyra år gammal BMW coupé till en 9-5 aero från 01 (jag letade läääänge innan rätt lågmilat exemplar med rätt spec dök upp), och visst, Saaben är en mycket äldre bil. Men dess charm förlåter det mesta. De 9-5 07or och 08or som jag provkörde blev jag dock bara totalt besviken på, då Saabkänslan är borta och allt som kändes premium har sparats bort av GM.
    Men det är mina åsikter, och jag vet att många kommer hoppa och stampa av ilska på mitt inlägg

    Till trådskaparen: Ut och provkör lite 9-5or, så får du se om du trivs med bilen eller ej. Gör du det är det bara till att gratulera till en hyfsat ny bil för låga pengar (jag får ju nöja mig med att köra en gammal om än lågmilad bil, dock till kaffepengar). Känner du däremot som jag gör så får du leta upp något annat Det finns inga rätt och fel i sådana här frågeställningar, utan det handlar helt och hållet om personligt tycke och smak.
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Re: Valet & kvalet, Sälja 9-3:an & köpa 9-5?

    Jag var också väldigt anti mot "Dame Edna"-versionen av 9-5.
    Och en Linear eller Arc hade jag inte rört med tång ens. Åtminstone inte om jag tvingats betala för dem. Blä!
    Men som Vector eller Aero tycker jag nog de är helt okej ändå. Vår bil är utrustad med eljusterbara säten, helskinn, elinfällbara ytterspeglar (whoo, ofta man använder dem) och är en Vector.
    Tycker inte de känns så väldigt snikiga ändå, men visst ... Smaken är olika.

    Och ifråga om layout och ergonomi så föredrar jag fortfarande vår YM04 före YM06.
    Men trots att displayen i YM06 ser lite tacky ut (tycker jag fortfarande) värdesätter jag ändå de förändringar man gjort.

    AC:n är ju betydligt smidigare att ställa in i YM06, 2-stegs rumpvärme istället för den här eländiga rullvippan (vad är den? 4-5 stegs?), integrerad cd-växlare (slippa den där cd-kassetten i skuffen). Plus att jag upplever rattreglagen som mycket bättre i YM06.

    Däremot håller jag med om att YM04 ser bättre ut, både in och utvändigt. Men det är ju en subjektiv bedömning.
    Fast Saabs originalnavigator ger jag inte mycket för. Kul att ha, men jag brukar alltsom oftast använda extern navigator ändå när jag inte hittar själv. Originalskärmen ser ball ut, men är nog en av de sämsta navigatorer jag använt tror jag.

    Vad gäller bullernivå så är det nästan hugget som stucket tycker jag. Är inte så imponerad av någon av dem faktiskt när det gäller den punkten.

    Sedan får jag erkänna att jag för all del kan ha fått en skev bild.
    Vår YM04 har gått över 16.000 mil. Vår YM06 som sagt 6.000 mil.
    Vore ju skam om inte den nyare, med 10.000 färre mil bakom sig, kändes just nyare.

    Men when it all comes down så är det ju jag som kör -04:an av de två ...
    Så vilket som är min favorit borde därmed stå klart.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Valet & kvalet, Sälja 9-3:an & köpa 9-5?

    Citat Ursprungligen postat av Mr Dezent
    YM
    YM?
    MY (Model Year) har jag däremot hörttalas om.

Liknande ämnen

  1. I valet och kvalet 93:a 04 el. 05
    Av Ganescha i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-05, 19:46
  2. Valet och kvalet om jag ska ha solfilm eller inte på 9-3an
    Av Nille83 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 17:19
  3. Valet eller kvalet - byta SAAB mot Volvo
    Av hammarslag i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 12:18
  4. I valet och kvalet, sälja eller behålla?
    Av johamn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-02-15, 02:33
  5. Valet och kvalet
    Av Wannabe i forum Allmänt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2004-11-25, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •