Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Shimsa igen

  1. #1

    Shimsa igen

    Hej

    Jag har en gammal trotjänare 9-5:a 2.0T -98 med snart 36k mil på mätaren. För fyra år sedan byttes A-bussningarna och bakaxeln shimsades med enligt kvittot 5 shims. Oklart vilken sida som har ett shims mer. Efter den justeringen låg cambern på ca -1 grad. Ganska bra vad jag förstår. Men nu fick jag domen att det är dags igen! Jag fick följande värden

    Höger -2°47'
    Vänster -1°48'

    En ganska stor skillnad. Jag har hört att man max skall använda 3 shims på varje sida och isf är det ju kört. Tips på vad jag skall göra?

    Jag har bytt 3 av 4 kulleder på längslänken. Missade att byta den undre på höger sida. Hur mycket kan det tänkas påverka?

    Med vänlig hälsning, Torbjörn

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hyllinge
    Inlägg
    896

    Re: Shimsa igen

    Shims finns ju med olika tjocklek så det borde ju funka med 3 st per sida om du väljer andra shims.
    9-5 Aero SC -04 GDM Performance E85 ST3 || og900 T16 -84

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 082
    Medlem#
    1941

    Re: Shimsa igen

    Den här bärarmsbussningen, till vad för typ bytte du? För är det en ordinär ihålig gummibussning så brukar de tyvärr inte ha allt för lång livslängd. Solida bussningar i Polyrethan så som PowerFlex brukar normalt vara stabilare över längre tid. Nr10 på den här sidan http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... ussningar/

  4. #4
    Guest

    Shimsa igen

    Förutom bussningarna, hur är dina fjädrar bak? Släpar bilen med baken?

    Både bussningar och fjädrar påverkar cambern.

    Desto mer bilen fjädrar in, desto mer negativ blir cambern och har du dåliga fjädrar är det som att den är konstant infjädrad.

    Vad har du för chassi? -1 är just på gränsen om du inte har sportchassi om jag inte minns fel.

    (edit):
    Cambervinkel bakhjul för 9-5 1998-2010 tagit ur WIS:
    Kod:
    chassityp      cambervinkel bakhjul
                    grader (1/100)  grader (minuter)
    standardchassi  -0.8° +-0.25°   0°-48' +-15'
    sportchassi     -1.1° +-0.25°   -1°6'  +-15'

  5. #5

    Re: Shimsa igen

    Jag bytte till powerflex när jag bytte och det är standard chassi. Troligen är det fjädrar och dämpare som behövs. Den ser rätt hängig ut i baken faktiskt. Men frågan är om det är värt operationen?

    Torbjörn

  6. #6
    Guest

    Shimsa igen

    Är det bytt dämpare på den nån gång? De brukar väl inte vara kända för att hålla i all evighet, men är de i ok skick skulle man kunna byta bara fjädrarna.

    Om du gungar bilen upp och ner där bak med handkraft, slutar bilen gunga när du slutar? Om den fortsätter gunga är dämparna dåliga.

    Är de i ok skick är väl enda problemet att det kan va lite svårt att få loss övre bulten utan att skada dämparen om den rostat fast för hårt.

  7. #7

    Re: Shimsa igen

    Nu har jag beställt nya fjädrar till bakvagnen. Dämparna kändes ok så de får hänga med ett tag till. Skall byta den sista bussningen/kulleden också sen skall det bli spännande att se vad en mätning visar.

    Torbjörn

  8. #8

    Re: Shimsa igen

    Nu har jag bytt den sista bussningen som för övrigt var tokslut samt bytt till nya fjädrar.

    Vilken skillnad det blev!! Man kan se att hjulen har rätat upp sig samt att hela bakänden höjdes en hel del. Först såg det nästan galet ut men nu har det satt sig lite och ser mer normalt ut.

    Jag har bokat tid för uppmätning av vinklarna. Skall bli spännande.

    Torbjörn

  9. #9

    Re: Shimsa igen

    nu har jag resultatet

    camber vänster -0°19'
    höger +0°25'

    Vilket är en enorm skillnad!!

    Är detta ok eller bör jag göra något åt det? Båda ligger utanför spec, men kanske åt rätt håll?!

    Tack för hjälpen

    Torbjörn

  10. #10
    Guest

    Re: Shimsa igen

    Såg att jag hade glömt minustecknen på minutangivelserna av graderna, ber så mkt om ursäkt för det. Ska alltså vara 0°-48' +-15' som det står i WIS (editerade även tidigare post).

    Vänster såg inte så farligt ut, men högern lutar rent utåt istf inåt om än inte så mkt (borde rimligtvis vara den sidan som har mest shims).

    Tycker den borde dra åt sidan med baken nu när däcken lutar åt samma håll istf mot varandra, men kan inte säga att jag provat på det . Hur känns den att köra?

  11. #11

    Re: Shimsa igen

    Jag kände att den ville dra lite åt höger nu innan jag gjorde hjulinstälnnningen. Jag trodde då att det berodde på att toe vinklarna var knas samt att ratten stod lite snett. Tyvärr har jag inte hunnit testa bilen efter justeringen. Återkommer imorn när jag testat men antagligen är det kvar isf.

    Med tiden borde vinklarna sätta sig

    Torbjörn.

  12. #12
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 434
    Medlem#
    6593

    Re: Shimsa igen

    en fråga, var får man tag i schims?
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  13. #13

    Re: Shimsa igen

    Nu har jag provkört bilen och jag tycker den går ganska stabilt. Tyvärr lyckades de inte få ratten rak vilket känns lite b-betonat.

    Jag tror det får vara bra så om den inte börjar tugga däck.

    Tack för hjälpen

    Torbjörn

Liknande ämnen

  1. Shimsa för MER camber?!
    Av Elofsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-01-29, 19:19
  2. Shimsa bakaxel NG900
    Av Turbo_Holm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-03, 22:25
  3. Shimsa om magnetkoppling, og 9-3.
    Av M_Blitzén i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-21, 21:55
  4. Shimsa camber bak på og 9-3
    Av Hulten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 17:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •