Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Klippa balansaxelkedjan

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    72

    Klippa balansaxelkedjan

    Hur betersig motorn om man som endel gjort klipper balansaxel kedja?
    Men den finns ju där av en orsak.
    Så är det helt oki att göra så och tuta köra som vanligt?
    Agaton.sax
    Tidigare Ägare av Mellbergs "red baron"

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: klippa balans axel kedjan

    Vissa upplever mer vibrationer, andra inte. Så det är väl lite chansning. Men jag tror inte att det är superkatastrof för motorn om du kör innan, balansaxlarna skall väl som sagt få motorn bättre balanserad.
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  3. #3
    Guest

    Re: klippa balans axel kedjan

    Gjorde detta på min gamla 9000 med B234I-motorn pga rassel från utnött och slapp kedja.

    Det negativa - man märkte av vibrationer vid vardagskörning, skulle säga att man tappade premiumkänslan och fick mer gammal-volvo-karaktär. Störde mig mest på vibrationerna som hördes och kändes i växelspaken när man frikopplade och släppte på gasen vid varje väsxling. Att stå och torrvarva va ingen hit heller längre, det sjöng som ur chassiet.

    Det positiva - den fick en råare gång och upplevdes lite rappare så de gånger man körde hårt med den kändes det mer engagerande .

    Alla motorer är ju olika balanserade i sig och 2.3:an är sämre än 2.0:an, men skulle personligen inte ta bort kedjan utan anledning.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: klippa balans axel kedjan

    Har även hört av folk att man monterar bort denna för att förebygga kamkedjeras, då det tydligen är denna som ger upp först vilket medför att den oftast tar med sig kamkedjan. Dock har detta redan avhandlats i en anna tråd. Så sök lite så kanske du ser på det ur ett annat perspektiv
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  5. #5
    Guest

    klippa balans axel kedjan

    Jo precis, den brukar ge upp först och ta med sig kamkedjan och därmed resten av motorn.

    Det va därför jag tog bort min - billig lösning för att slippa nära stundande haveri.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Söker svar på varför det oftast kallas att klippa kedjan, medan andra gör sig besväret att ta bort balansaxlar och plugga igen oljekanaler. Riskerar man något genom att låta axlar etc vara kvar, utan balansaxelkedja?

  7. #7
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Folk menar att man får oljetryckfall av att låta balansaxlarna vara kvar och inte plugga. jag har kvar dem i min 9-5a och har samma oljetryck som innan. Lagret och balansaxeln tätar mot varandra. Det finns ett spår i balansaxlarna som går en bit runt. Dock är det tätt när spåret slutar. Det måste vara tätt. För de roterar. Oavsett om de står still eller roterar måste det vara tätt så man aldrig får fall. Och det ska vara tätt om du inte har kraschade lager. Men då hade fått oljetrycksfall för längesedan. Det händer alltså inget. Det enda skillnaden är att bilen vibrerar. Men att man får oljetryckfall anser jag är en bluff. Vet minst 5 som kör samma. Ingen har drabbats. Dreven ska med sitta kvar. Tar du bort dem får du ojetrycksfall som heter duga!!

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Att klippa/ta bort balansaxelkedjan får olika effekter beroende på vilken bil det rör sig om. På 9000 och ng900/og9-3 märks vibrationerna betydligt mindre på än 9-5, gissningsvis på att på de två föregående var motorupphängningarna ursprungligen designade för att även ha motorer utan balanasaxel.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Risken för oljetrycksfall ligger primärt inte i lagringen för balansaxlarna och dreven, utan i själva sträckaren. Om sträckaren sitter kvar utan någon kedja så kan den teoretiskt separera (skjuta ut kolven) och då kommer du pissa oljetrycket rakt ut

    Så kort sagt, du kan gott låta balansaxlarna sitta kvar, men ta bort sträckaren och plugga den oljekanalen. Görs enkelt genom att gänga upp till M6 och dra i en skruv med lite gängtätning

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Stort tack! Hoppas göra operationen i sommar, har dock fler sommarprojekt som blänger på mig så får se hur det går med förhoppningarna...

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Sträckaren är känslig men lätt fixat om man lägger en packning, så gjorde jag på båda mina Saabar, och de funkar 100. Packning var av nitril gummi och saken var biff.
    # plugga oljekanalen med skruv är oxå farligt ty skruven får inte vara längre än 10mm annars toppen får ingen olja, gäller 9000 saabar. Packning eller täckbricka med packning är bra alternativ.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Var läggs den packningen?

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Citat Ursprungligen postat av Taxweiler Visa inlägg
    Var läggs den packningen?
    Den ligger man mellan sträckare och block. Lossa sträckare lägg packning,fixar man själv, tillbaka sträckare.
    # täckbricka med packning =sträckare med packning.

    PS! Johan H. har bild och kör med täckbricka o packning, mina bilder är borta, tyvärr.
    Senast redigerat av George den 2017-06-11 klockan 15:04.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Suveränt med tips, tack!

  15. #15
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Jag plockade av min B-kedja i samband med kamkedjebyte för många år sedan men har icke ett minne av hur jag gjorde med spännaren...brrr! Det har dock funkat förträffligt i alla år, även med rejält trim.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Citat Ursprungligen postat av cedete Visa inlägg
    Jag plockade av min B-kedja i samband med kamkedjebyte för många år sedan men har icke ett minne av hur jag gjorde med spännaren...brrr! Det har dock funkat förträffligt i alla år, även med rejält trim.
    Man behöver inte göra nåt, men Ifall spännare blir trasig då är bra att ha spärrat hålet som olja kommer ifrån. Som jag skrev innan läckage där fixar ingen olja till toppen ( kammar lyftare osv... går åt skogen)
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  17. #17
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 399
    Ajaj... det här ska antecknas.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Liknande ämnen

  1. Var sitter balansaxelkedjan? (bild)
    Av beagleboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:35
  2. Att tänka på vid borttagning av Balansaxelkedjan?
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-02, 15:40
  3. Rasslar balansaxelkedjan?!
    Av lmfmats i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 21:26
  4. Borttagning av balansaxelkedjan på og9-3
    Av Plupp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-08-16, 22:53
  5. Kan jag ta bort balansaxelkedjan 9-5 2,0
    Av scotte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-12-27, 09:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •