Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Fråga angående etanoltörst

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    216

    Fråga angående etanoltörst

    Kikar lite efter ny bil som förenar nytta med nöje.
    Har fallit för 9-3 cab från -08.

    I ett test jag just fann anges att 2,0t BP i "sverigecykeln" drog 1,29. Iofs med nedfälls cab.

    Jag tycker att detta låter mycket i relation till vår gamla 9-5 SC -04, Manickiserad som ligger på ca 1,1.

    Är det något fuffens med testet?
    Drar caben så mkt mer?
    Vilken motor rekommenderar ni att jag kikar på? 1,8t, 2,0t BP eller vanlig för "egenkonvertering"

    Mvh

    David
    - 9-3 SS Aero cab -04

  2. #2

    Re: Fråga angående etanoltörst

    cabarna är väl betydligt tyngre än en vanlig bil.
    såg nåt test där cabarna drar mer soppa

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 501
    Medlem#
    8163

    Re: Fråga angående etanoltörst

    Sverigecykeln skall vara mer verklighetsnära än EU-normerna på bränsleförbrukning, så Sverigecykeln brukar ha nögre förburkningssiffror.

    Eftersom det är en cabbe så gissar jag att ni inte har tänkt att köra allt för många mil per år? Spelar någon dl per mil E85 så stor roll isf?

    Jag skulle satsa på en BP av de alternativ du listar, om du inte är intresserad av en v6. BP skall in på oljebyte var 1500 mil oavsett om den har gått på bensin eller E85, istf 3k mil för en vanlig bensinare. Eftersom jag ändå skulle bytt olja efter 1500 mil så är de tingen skillnad för mig, men jag vet att det har gjorts så även innan jag köpte bilen.

    /Johan

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    216

    Sv: Fråga angående etanoltörst

    Nja, bilen är tänkt att fungera som hustruns pendlarbil i ur och skur. Hon har inte mer än 25 km till arbetet, men förbrukningen blir alltjämt en faktor att beakta. Dvs vi jagar inte extrema förbrukningssiffror, men vill gärna finna en bekväm avvägning.
    På t5-tiden vill jag minnas att fullturbon ansågs snålare än ltt. Några dylika skillnader verkar inte finnas i t7-cabvärlden.

    Kan det månne vara så att det mest ekonomiska är att köpa en 1.8t som konverteras och skäms bort med förtätade oljebyten?

    Finns det några skillnader mellan motormodellerna utöver prgramvaran? Ex koppling, stötdämpning etc.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
    - 9-3 SS Aero cab -04

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755

    Re: Fråga angående etanoltörst

    Hej!

    Sett ur en ekonomisk synkvinkel, det är en klar chansning att köpa en vanlig ej BioPower modell för att sedan "konvertera" den med enbart S/W. I vart fall sett över lite tid, det finns många prov gjorda under kontrollerade former som pekar på att det är dumdristigt att köra med E85 i en "bensinbil".

    Med endast 25 km till jobbet så får man nog räkna med en ganska saftig förbrukning per 100 km, maskinen hinner ju knappt bli driftsvarm. (motor-transmission)
    Motorvärmare min. 1h året om anbefalles!

    Om jag minns rätt så har 1.8t bl.a. INTE dubbelmassesvänghjul, hurvida det är ett plus eller minus råder det olika meningar om.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    420

    Re: Fråga angående etanoltörst

    Själv tycker jag att även om bilen drar runt litern på etanol så vinner du ju på det ändå jämtemot BF95 om man kikar på dagens priser.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    216

    Re: Fråga angående etanoltörst

    Jag tar till mig vad du skriver DrBoost, men kan inte låta bli att tycka att dagens förbrukning på ca 1,1 l E85 /mil med vår 9,5 2,3t på samma körning är helt ok. Den har tyvärr aldrig stiftat någon närmare bekantskap med någon motorvärmare. På vintern när det varit kallt har vi dock kört bensin större delen av tiden.
    På sommaren har ca var 4:e tankning varit E85.

    Infon om dubbelmassesvänghjulet var intressant. Har detta med 6växlade lådor att göra eller är det enbart kopplat till motorbeteckningen tro?

    Bobzi. 1 l E85 /mil är alldeles strålande. Frågan jag väckte rörde ca 1,3l/mil i jämförelse med den egna bilens 1,1 l E85/mil.
    - 9-3 SS Aero cab -04

Liknande ämnen

  1. fråga angående ic?
    Av Patriik91 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-20, 15:58
  2. Fråga angående F28 i 9-5?
    Av joesto-3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-01, 23:12
  3. Fråga angående BTR.
    Av MasterPH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-23, 20:22
  4. Fråga angående T5
    Av fader i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 17:49
  5. Fråga angående GLT (T7)
    Av Switch i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-03, 23:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •