Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Låg arbetstemp på motorn?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128

    Låg arbetstemp på motorn?

    Hej alla!

    Jag har precis köpt en 9-5 2.0t av 98 års modell (som ni kanske läst i en annan del av forumet). Kom ikväll hem från en längre resa och noterade under hela resan att motortempen ständigt ligger lågt. Tempnålen orkar aldrig upp i horisontellt läge, utan ligger nere strax ovanför den blåa markeringen. Strax innan Ulricehamn körde jag i en lång utförslöpa och använde bara motorbroms på femman och då sjönk nålen till och med ner på det blåa. Så skall det väl knappast vara?

    Tips och/eller råd från er som varit med lite längre i leken? Detta är min första bil. Känns härligt att man valde en så skön bil som niofemman.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: Låg arbetstemp på motorn?

    Citat Ursprungligen postat av horizon
    Hej alla!

    Jag har precis köpt en 9-5 2.0t av 98 års modell (som ni kanske läst i en annan del av forumet). Kom ikväll hem från en längre resa och noterade under hela resan att motortempen ständigt ligger lågt. Tempnålen orkar aldrig upp i horisontellt läge, utan ligger nere strax ovanför den blåa markeringen. Strax innan Ulricehamn körde jag i en lång utförslöpa och använde bara motorbroms på femman och då sjönk nålen till och med ner på det blåa. Så skall det väl knappast vara?

    Tips och/eller råd från er som varit med lite längre i leken? Detta är min första bil. Känns härligt att man valde en så skön bil som niofemman.

    Byt termostaten. Ett billigt fel.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Ett inte helt ovanligt fel är ju att termostaten blir dålig Lätt åtgärdat genom att byta termostat, kostar ca en hundring på SAAB. Jag har aldrig bytt på en 9-5 men på en 9000 tar det väl en normalhändig person max en halvtimme att byta.
    Då vet du ungefär vad det kan handla om för prisläge för att få det gjort på verkstad.

    Lycka till!

    Edit: Jaså negative var före, ja vi hade ju samma tips i alla fall.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Billiga fel gillar jag (om det nu måste bli några fel över huvud taget). Är det svårt att byta termostaten själv? Jag är ju helt novis på bilar, så en Haynes gör-det-själv-bok kanske inte skulle skada...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Ahh, tackar igen! Vad skulle jag göra utan er här på STCS? Hoppas verkligen att jag kan betala tillbaka på något sätt i framtiden. Har jag sagt att jag är ganska bra när det gäller datorsäkerhet och operativsystem?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Äsch!

    Trodde mig kunna länka till en site med bilder på termostatbyte på en 9-5 men den siten verkar nere för tillfället.
    Länkar till en sida som visar termostatbyte på en 9000 så länge för att ge en liten uppfattning om vad vi talar om. (En hel del bilder men jag tycker han skruvat bort onödigt mycket för att byta termostat, AIC & spjällhus kan man låta sitta kvar om än det blir lite trångt, det räcker med att ta bort slangen före spjällhuset för att komma åt.)

    Jag inbillar mig att det inte skiljer speciellt mycket mellan tillvägagångsätten, har för mig att det är samma sorts termostat till både 9000 & 9-5.

    En Haynes-bok kan vara bra att ha i många fall, kostar väl kring 240:- har jag för mig.

    Lycka till!

    PS. Återkommer med begäran om hjälp då PC:n behöver "avlusas".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Nu är termostaten bytt. Kompisen gjorde en heroisk insats och monterade dit en ny utan att demontera en enda pryl (utom termostathuset och jordflätan då).

    Den gamla termostaten stod vidöppen när han plockade ur den, så nog var det den som var problemet. Nu ligger värmenålen så fint och pekar mitt på skalan som den ska.

    Bäst av allt var att jag fick den nya termostaten för 80 kronor och arbetet gratis.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av horizon
    Bäst av allt var att jag fick den nya termostaten för 80 kronor och arbetet gratis.
    Bra med kompisar ibland va? Kul att det löste sig.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128
    Ja vad skulle man göra utan dem/er?

Liknande ämnen

  1. Motorn går långsamt upp till arbetstemp
    Av Kemppi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-11-21, 18:10
  2. Motorn vill inte gå upp i arbetstemp?? 9-5 aero-00
    Av bosabengt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-12-03, 19:14
  3. Hur lång tid tar era ng900 att nå arbetstemp?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 08:05
  4. Min Temp Svajar mellan arbetstemp och över!
    Av Turbogreger i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 18:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •