Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Frågor om T5/T7 hybrid, kylsystem och kamdrev?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    205

    Frågor om T5/T7 hybrid, kylsystem och kamdrev?

    Hejsan!

    Har en 9000 2.0t -98 som ska få sig lite mos till sommaren. Lite kortfattade info om bilen och vad jag läst här o var.

    Konceptet är:
    B204 block borrat till 1:a överdim, 90.5
    B204 vevaxel
    B204 Topplock
    B205 Smidda JE 90.5 och Verdi stakar

    Läste en sorglig och ganska rörig tråd om packningar fram o tillbaka: viewtopic.php?f=3&t=236443

    1. Går det att åka med T7 stålpackning med denna setup?
    2. Behöver man borra några nya hål, storlek?
    3. Ska man satsa på att borra upp småhålen som i tråden jag nämnde ovan?
    4. Loopar bort spjällhusförvärmningen och vevhusventilationsförvärmningen direkt till utgående vatten till turbon med en dubbelbanjoskruv, blir detta ett problem på en renodlad sommarbil?
    5. Är det meningsfullt att O-ringa blocket eller möjligtvis limma packningen som många BMW-åkare gör för att undvika rörelser eller är pyramidringa det enda som håller?
    6. Är det någon som provat KL-racings kamdrev någon längre tid?
    7. Om man nu inte ska åka varken KL eller Speedparts drev, har det någon betydelse om man väljer Trollspeeds eller Racestuffs justerbara ståldrev?

    Hoppas någon kan ge mig lite klarhet i detta så man slipper harva i en skrotfärdig BMW hela sommaren

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 475
    Medlem#
    6973

    Re: Frågor om T5/T7 hybrid, kylsystem och kamdrev?

    1. Är det T7-spec på stakarna? Isf går det ju fint med T7-packningen.

    Hur mycket är lite mos? Det verkar vara stygg tändning tillsammans med E85 som ger punktkokningsproblem.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    205

    Re: Frågor om T5/T7 hybrid, kylsystem och kamdrev?

    Ja, det är t7 spec för att få mindre vinkel på stakarna, siktar på ca 500whp ungefär Får väl satsa på att åka på bf98 istället för e85 som tanken varit från början

    Är dock fortfarande osäker på hur det var med antal och storlek på hålen när man åker t7 packning på t5?

Liknande ämnen

  1. Justerbara kamdrev
    Av MickeKr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-07-05, 23:13
  2. Ny typ av ställbara kamdrev hos SP.
    Av smedsgarden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-17, 23:08
  3. Övertryck i kylsystem?
    Av johanandersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-04-21, 13:05
  4. Övertryck kylsystem OG9-3
    Av LM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 17:10
  5. ställbara kamdrev
    Av 9000r -86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2005-06-16, 17:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •