Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Laga en antennsladd?

  1. #1
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Laga en antennsladd?

    Jag lyckades för länge sedan ha sönderantennsladden till stereon. Det är alltså inte bilens sladd, utan den som kommer ut från stereon.
    Den "lagades" med en ful liten plastgrej från Elfa som glappar och är allmänt kass.
    Eftersom sladden sitter lödd på ett sätt som jag inte riktigt förstår i stereon så vill jag försöka laga sladden istället för att byta ut den.
    Som jag har förstått av amerikanska hemsidor så ska det finnas någon form av klämkontakt att sätta dit, men jag lyckas inte hitta något på den svenska marknaden.
    Är det någon som vet vad det heter och/eller kan länka till något företag som saluför dessa?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645

    Re: Laga en antennsladd?

    Jag är inte riktigt med på hur du menar, men det går en kort antennkabel ut från stereon som är klämd och därför inte leder som den ska? I denna ska du sätta originalkablaget som går till elantennen?
    Om det är så du menar så kan du kapa kabeln där den är klämd och dra på en bilantennkontakt hona, finns både med skruv- och lödanslutning.
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  3. #3
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Laga en antennsladd?

    Nja, kabeln gick av och den är lagad med en sådan som du länkade, som tyvärr är superkass, så jag vill ha någon bättre lösning som inte innebär att när man skruvar ihop den så tar den sönder den lilla sladden i kabeln.
    Är du med på vad jag menar?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458

    Re: Laga en antennsladd?

    Kolla på BNC kontakt hane och hona dom är snabbkopplade, annars fattar jag inte vad du vill ha ?

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #5
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Laga en antennsladd?

    BNC-kontakter verkar mest vara för TV och radio i hemmet?

    Enkelt förklarat: min antennsladd har gått av. Jag vill laga den så att den får en fungerande hona
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  6. #6

  7. #7
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Laga en antennsladd?

    Missade du denna länken http://www.kjell.com/sortiment/el/bilti ... ona-p39460 där den dessutom är mycket billigare, det var dock en sådan TS hade & den fungerar inte som den ska.

  8. #8
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Laga en antennsladd?

    Citat Ursprungligen postat av Blåsaab
    http://www.conrad.se/ANTENNANSLUTNING-SKRUVBAR.htm?websale7=conrad-swe&pi=379760&Ctx=%7Bver%2F7%2Fver%7D%7Bst%2F3ec%2 Fst%7D%7Bcmd%2F0%2Fcmd%7D%7Bm%2Fwebsale%2Fm%7D%7Bs %2Fconrad-swe%2Fs%7D%7Bl%2F01-aa%2Fl%7D%7Bsf%2F%3Cs1%3EBilradioantenntillbeh%F6r-Tillbeh%F6r%3C%2Fs1%3E%2Fsf%7D%7Bp1%2F0d9c95df5a60 88d1b727512e771a16fa%2Fp1%7D%7Bmd5%2Fe032f5e5081a9 834e2eb4252cd86072b%2Fmd5%7D
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Missade du denna länken http://www.kjell.com/sortiment/el/bilti ... ona-p39460 där den dessutom är mycket billigare, det var dock en sådan TS hade & den fungerar inte som den ska.
    Precis. Visst fungerar en sådan där, men inte särskilt bra som sagt.
    I och för sig så ser den som Röijer länkade till inte ut att vara av samma märke som den jag har nu, så det kan ju vara värt att testa.

    Övriga förslag mottages tacksamt!

    Så här ser lödningen ut inuti stereon förresten. Jag är inte riktigt med på hur de har lött den.
    Koaxialen delar sig och går till två ställen och signalen (heter väl den smala?) går till ett ställe?

    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  9. #9
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Laga en antennsladd?

    Om man vill lämna in stereon för lödning av ny antennsladd, vilka kan göra sådant i Stockholm?
    Det känns ju faktiskt som den bästa lösningen egentligen.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    332

    Re: Laga en antennsladd?

    Det är väl bara så att ena delen har dem lött i chassit för jord. O den andra ned till kretskortet. Är precise som det ska vara. Du gör ju samma sak med den där delen som du skruvar fast för o få en hona. Ena delen, den flätade är jorden o den andra som går in i mitten är ledaren
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173

    Re: Laga en antennsladd?

    Hej

    Av bilden att dömma ser det ut som att själva antennkablen är lödd där det står ANT001
    en vit ledare som ser ut att vara mittledaren samt en skärmstrumpa som man isolerat med svart isolerslang, jordflätan som går till skärmburen (plåtlådan) i bildens överkant är förmodligen ansluten till en yttre skärmstrumpa.
    Det finns kabel som är dubbelskärmad och det är ganska vanligt på antennkabel.

    Fast detta ger sig för den som kan kika på den och vrida och vända lite och kanske öppna isolerinen lite då den ändå skall bytas.

    Och bor du i Stockholm finns ju Elfa och denna borde vara rätt typ
    https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =42-015-21

    Fast den är misstänkt lik den du inte var nöjd med.
    Nu vet jag inte hur händig du är själv med lödpennan men en idé är ju att köpa en skarvkabel för bilradioantenn och klippa av den och löda in den eller så försöker du hitta en radiohandlare av den gamla skolan som kan reparera och inte bara byta moduler och ber att få den fixad.
    Radioamatörer är också bra på att fixa sådana här saker och de borde väl ha egna forum där du han hitta någon i din närhet som vill brilljera med sina kunskaper?

    Hade jag tid och bodde i närheten skulle jag annars hjälpa dig själv.
    Att "laga" en koax är nog bara att krångla till det mer än nödvändigt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Laga en antennsladd?

    Tack för ett utomordentligt svar, HeRmAN!

    Då jag kapat och skalat sladden tidigare så har jag sett att den inte är dubbelskärmad, så det verkar helt enkelt vara så att koaxialen är delad, den ena delen går till jord och den andra till den svarta isolerslangen vid ANT001. Kan detta stämma?

    Jag försökte att skarva ihop sladden med en annan, men det är rätt lurigt att dra ihop koaxialerna med varandra när man väl dragit bak dem för att kunna löda ihop ledaren, därför kanske det skulle vara lättare att kapa sladdarna som visat i denna bild, dela koaxialen och löda ihop.
    Risken med det är ju att om jag inte får ihop det så blir det inget radiolyssnande förrän jag hittat någon som kan hjälpa mig.
    Jag kan väl knappast kalla mig för någon mästare när det gäller lödning, det brukar bli rätt fult, men håller alltid
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. laga SID?
    Av Liljeblad i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-28, 21:07
  2. Laga T5 box
    Av mattso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 20:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •