Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Motorproblem saab 9-3 går på 3 cylindrar..

  1. #1

    Motorproblem saab 9-3 går på 3 cylindrar..

    Hej.
    Körde på motorvägen i ca 100, hade fyran i och tryckte full gas upp till ca 140. Där vid slutade bilen att accelerera. Lampan för "motor felkod" började blinka följt av oljetrycks lampan. Jag körde genast in till kanten och stängde av bilen. När jag öppnade motorhuven så såg jag att den tryckt upp olja genom påfyllnings röret. Fyllde på lite olja och sedan när jag startade bilen gick den bara på 3 cylindrar. Och då lyste inte oljelampan.

    Vad kan det vara för fel? Någon som haft något liknande problem eller vet något om detta?

  2. #2

    Re: Motorproblem saab 9-3 går på 3 cylindrar..

    Bilen är en saab 9-3 Aero 2001, 24.000 mil

  3. #3
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 262
    Medlem#
    6770

    Re: Motorproblem saab 9-3 går på 3 cylindrar..

    Låter inge bra. För att motorn ska kasta upp olja i påfyllningshålet krävs ett rejält tryck i oljetråget. Antingen har du fått kompressionen ner i tråget pga kolv eller kolvringsfel eller så är oljesystemet/kanaler igensatta.
    Gör ett kompressionsprov så får du veta mer hur det är med kolvar och ringar.

    Har motorn senaste uppgraderingskittet för vevhusventilation http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... 31200.html
    Kan vara försent att göra nåt åt det nu men det underlättar veta det för att kunna komma fram till felorsak.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 539

    Re: Motorproblem saab 9-3 går på 3 cylindrar..

    Citat Ursprungligen postat av Heenkax
    Hej.
    Körde på motorvägen i ca 100, hade fyran i och tryckte full gas upp till ca 140. Där vid slutade bilen att accelerera. Lampan för "motor felkod" började blinka följt av oljetrycks lampan. Jag körde genast in till kanten och stängde av bilen. När jag öppnade motorhuven så såg jag att den tryckt upp olja genom påfyllnings röret. Fyllde på lite olja och sedan när jag startade bilen gick den bara på 3 cylindrar. Och då lyste inte oljelampan.

    Vad kan det vara för fel? Någon som haft något liknande problem eller vet något om detta?

    Du har en sprucken kolv.

    Starta inte innan byte, har du tur räcker det med "bara" kolven.
    Hinner inte med allt.....

  5. #5

    Re: Motorproblem saab 9-3 går på 3 cylindrar..

    Okej, har någon en aning ungefär vad det kan kosta? Om man säger att man har tur vad kostar det då och om man har otur? Har ett par kompisar som kan hjälpa mig så behöver bara köpa delarna.

    Är det någon mening att lägga dessa pengarna på bilen?

  6. #6

    Re: Motorproblem saab 9-3 går på 3 cylindrar..

    Har öppnat och tagit ut tändstiften, fattades en bit på tändstift nr2 så verkar som det lossnat och åkt ner i cylindern.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 startar på 3 cylindrar ibland
    Av LinusStolpe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2014-05-14, 20:46
  2. saab 9-3 aero går på 3 cylindrar
    Av lexman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-11, 02:02
  3. Saab 95 Biopower går på 3 cylindrar!!
    Av issla i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-07-26, 00:08
  4. Saab 900 2.0T -95 går på tre cylindrar
    Av Miche_a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-01, 21:38
  5. Saab 9000 cse på tre cylindrar
    Av lalles i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-20, 21:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •