Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Dog under färd, nu startar den ej OG9-5 B2x5

  1. #1

    Dog under färd, nu startar den ej OG9-5 B2x5

    Hej
    I torsdags när jag skulle köra från falun till vilhelmina så dog bilen 7 mil från målet. Det började med att den inte reagerade på gas för att sedan få motorstopp. Jag kunde därefter inte starta den. Jag tyckte att den luktade lite brännt, med en touch av nåt illaluktande, kanske elektronik.
    Startmotorn går igång, men den verkar inte tända. Det slutade med att jag fick bli bogserad av svärfar.

    Så nu vill jag försöka förstå vad som är fel. Jag har lyssnat intill tanklocket när tändningen går på och visst låter soppapumpen.
    Sedan har jag läst att det kan vara tändkasetten eller vevaxelgivaren.
    När jag försöker starta bilen så lyser alla kontrollampor som de ska, det enda som inte rör på sig är varvtalsmätaren, eller ja, den rör sig upp till 0:an (typ 1mm). Ska detta vanligtvis kunna indikera att vevaxelgivaren är trasig?
    Vevaxelgivaren är dock bytt för 2 år sen. Bilen startar varken kall som varm.
    Kvar är ju tändkasetten. Hur kollar man om det blir gnista? Plockar man ur kasetten och stoppar i tändstiften och låter tändstiften(typ gängen) ligga mot något jordat? Eller ska man linda nån vajer runt stiften som sedan jordas?
    Nog tycker jag dock att det även luktar lite illaluktande brännt från just kasetten oxå :/

    MVH Niclas

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Partille
    Inlägg
    131
    Medlem#
    9299

    Re: Saab 9-5 -98 dog under färd, nu startar den ej

    Dom brukar lukta lite bränt när dom ger upp vilket också kan komma utan förvarning
    Prova byt den!
    9-5 Aero Biopower -09
    9-5 Aero Sedan -01
    9-5 Vector 2.0t -07
    9000 Turbo -88

  3. #3

    Re: Saab 9-5 -98 dog under färd, nu startar den ej

    Så hände precis min 95a, det var kassetten, byt den och glöm INTE att byta till nya tändstift.

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163

    Re: Saab 9-5 -98 dog under färd, nu startar den ej

    Det absolut troligaste är tändkassetten, vevaxelgivaren verkar vara hel då varvräknarnålen rör på sig när du kör på startmotorn. Vill du vara ännu säkrare så provbyt tändkassett med en som du VET fungerar, alternativt se om bilen startar till på startgas.
    /Johan

  5. #5

    Re: Saab 9-5 -98 dog under färd, nu startar den ej

    Det var kassetten som var paj. Skönt att bilverkstaden hade en på lager dessutom

    Är det vevaxelgivaren som direkt ger signalen till varvräknaren?

    MVH Niclas

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    987

    Re: Saab 9-5 -98 dog under färd, nu startar den ej

    Citat Ursprungligen postat av skorpion
    Det var kassetten som var paj. Skönt att bilverkstaden hade en på lager dessutom

    Är det vevaxelgivaren som direkt ger signalen till varvräknaren?

    MVH Niclas
    Huvuduppgiften är att ge vevaxelpositionen till styrsystemet så den vet när den skall tända. Men den talar även om via massa parametrar vad det är för varvtal på veven
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

Liknande ämnen

  1. Svar: 54
    Senaste inlägg: 2017-10-16, 21:36
  2. [LÖST] Dog under färd startar inte OG9-5
    Av adj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-08-10, 16:31
  3. [LÖST] Stendog under färd och startar ej 9000 2,3t -98
    Av conan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-02-23, 16:47

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •