Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: ABS och antispinn ur funktion på NG9-3 -04

  1. #1

    ABS och antispinn ur funktion på NG9-3 -04

    Fick på min 9-3 SS 2004 häromdagen upp "ABS och antispinn ut funktion, kontakta verkstad" på displayen när jag startade bilen. Bilen har ibland krånglat med elfel som kommit och gått vid slaskväder, t.ex varnat för öppen dörr som är stängd, samt plötslig larmutlösning utan orsak, så jag tänkte att det kanske går över men icke. Tre dagar senare och det kvarstår. Dessutom påstår färddatorn att bilen dricker 1.8L/mil vilket knappast stämmer. Jag noterade även att bränslemätaren vid nollning började räkna uppifrån och ner, dvs börja på typ 4 liter milen och sedan sjunka ner till aktuell förbrukning. Minns inte men brukar det inte vara tvärtom, dvs den börjar från noll och går upp?

    Vad kan detta bero på, är det krånglande ABS-givare? Var sitter dom isf? Annat förslag? Hur mkt av det här kan ja avläsa med en obd2 av senaste snitt?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    12
    Samma fel som på min 9-3 SS -04.
    Det var en kabel som var av vid vänster bakhjul....vet ej vad den kabeln kallas men på verkstaden sa dom att det var vanligt att den gick av.
    3000:- fattigare men det funkar nu.

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Det är säkert givarsignalen till ABS-kuggkransen.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    500
    Medlem#
    107
    på min så var det att att ett stift i kontakten vid v bak hjul som gått av. löste det genom att skippa kontakten o lödde ihop allt..täta allt med silicon. har hållt 2 år nu :-) annars tror jag fått bytt hjullager som inte varit nått fel för att fixat felet
    /steffe
    9-3 verII -04 175hk

  5. #5
    Har nu haft bort v.bakhjul utan att hitta nåt synligt fel på den givarkabel som fanns där. Då jag inte får upp varken tanklock, baklucka samt att nu även fjärrlåset lagt av helt trots batteribyte står jag ganska villrådig. Blir till att lämna in bilen. Ser framför mig "Vi har nu felsökt och hittar inget fel. Tyvärr. Det blir 2780 kronor tack".

    Vet nån hur man får upp skuffen mekaniskt på en SS? Går inte komma in från kupen heller då sätet fälls ner från skuffen... Tanklocket fick jag bryta upp idag. Jättekul. Not.

  6. #6
    Åtgärdat. Lämnade in då jag inte hittade nåt vid v.bak. Vid hämtning har mekonomen hittat brott på kabel HÖGER bak. Kostade 2500 pistoler...

    Men bränslemätaren går fortfarande uppifrån och ner efter reset. Innan gick den från noll och upp. Iofs verkar den visa rätt efter ett tag. Vad beror detta på? hur gör era mätare?

Liknande ämnen

  1. Lysande ABS lampa, Antispinn ur funktion NG9-3
    Av turbo2,0t i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2018-03-19, 15:26
  2. Antispinn ur funktion ng9-3 -03 2.0t felkod U2103 U2105
    Av Hstrom i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2017-09-04, 22:33
  3. [LÖST] ABS antispinn ur funktion NG9-3
    Av tl3610 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-12-05, 14:06

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •