Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Däcken monterade åt "fel" håll. Spelar roll?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Däcken monterade åt "fel" håll. Spelar roll?

    Fick tag i fyra nästan helt helt nya sommardäck på jubileumsfälg till Saab 9000 ( ägaren hade fått sin A50 vandaliserad och fått den inlöst)

    Märke Goodyear EfficientGrip 195/65. När jag skulle se efter den fyrsiffriga koden som säger när de är tillverkade hittade jag den inte..

    Började läsa på däcken "This side facing inward" står det. När jag sedan tittade på insidan så stod tillverkningskod etc. v 52 2010= den rätta sidan

    Men de som har lagt på däcken har gjort lika på alla fyra. Vänt utsidan inåt. Misstänker att det knappast kan spela roll? Hade nog varit värre om man skulle missa rotationsriktning ( vilket inte verkar finna på dessa)

    Bara nyfiken


    Mvh H-M
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Däcken monterade åt "fel" håll. Spelar roll?

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Misstänker att det knappast kan spela roll?
    Visst kan det spela roll... dom är ju märkta av en anledning.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 037

    Re: Däcken monterade åt "fel" håll. Spelar roll?

    Enligt Teknikens Värld, som ju gör noggranna tester, så hade dom inte sett någon märkbar skillnad på om däck monterades mot rotationsriktningen. Inte ens på pilmönstrade däck! Så jag hade skitit i vilket och kört slut på dom.
    Gone country....

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Däcken monterade åt "fel" håll. Spelar roll?

    http://www.nordendack.se/151/page/Dackskola.html


    Däckmönster

    Mönstret på ett däck kan ha stor betydelse för de egenskaper varje däck får. Mönstret kan bland annat påverka greppet, tåligheten, drivförmågan och vattendräneringen. Det påverkar också komfort, ljudnivå och bränsleåtgång. Däckmönster kan delas in i fyra kategorier:

    Standardmönster – däcket har samma totala egenskaper oavsett hur man monterar det.

    Asymmetriskt mönster – slitbanan på ett asymmetriskt däck är indelat i två eller flera delar, så att en speciell skuldra skall vara vänd utåt och den andra inåt. Däck som är asymmetriska är märkta med in- och utsida.

    Riktningsbestämt mönster är däck där slitbanans delar pekar i rullriktningen för att få bättre vattendränering i höga hastigheter. Dessa däck är märkta med rullriktningspilar.

    Det finns även däck som är både asymmetriska och riktningsbestämda. Detta innebär att man har ett vänster- och ett högerdäck.

    Jag hade tvärtom vänt däcken rätt, varför medvetet köra med dom på fel håll när en däckfirma vänder dom på en halvtimme åt dig!??!

  5. #5

    Re: Däcken monterade åt "fel" håll. Spelar roll?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    http://www.nordendack.se/151/page/Dackskola.html


    Däckmönster

    Mönstret på ett däck kan ha stor betydelse för de egenskaper varje däck får. Mönstret kan bland annat påverka greppet, tåligheten, drivförmågan och vattendräneringen. Det påverkar också komfort, ljudnivå och bränsleåtgång. Däckmönster kan delas in i fyra kategorier:

    Standardmönster – däcket har samma totala egenskaper oavsett hur man monterar det.

    Asymmetriskt mönster – slitbanan på ett asymmetriskt däck är indelat i två eller flera delar, så att en speciell skuldra skall vara vänd utåt och den andra inåt. Däck som är asymmetriska är märkta med in- och utsida.

    Riktningsbestämt mönster är däck där slitbanans delar pekar i rullriktningen för att få bättre vattendränering i höga hastigheter. Dessa däck är märkta med rullriktningspilar.

    Det finns även däck som är både asymmetriska och riktningsbestämda. Detta innebär att man har ett vänster- och ett högerdäck.

    Jag hade tvärtom vänt däcken rätt, varför medvetet köra med dom på fel håll när en däckfirma vänder dom på en halvtimme åt dig!??!
    Om det inte är någon stor skillnad så skulle jag skita i att betala 500kr för att få dom rättvända.

  6. #6
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Däcken monterade åt "fel" håll. Spelar roll?

    Citat Ursprungligen postat av zalleswe
    Om det inte är någon stor skillnad så skulle jag skita i att betala 500kr för att få dom rättvända.
    Hur vet du att det inte är någon skillnad då? Att en biltidning skrev så är ju ingen garanti för just det däcket man själv har felmonterat, dom har nog inte testat alla däck som finns, jag hade vänt dom för att verkligen veta att däcken presterar så som det va tänkt. Jag hade i alla fall betalat för att veta att dom satt rätt. Det kostar att ha bil & 500kr är inte särskilt mycket i det sammanhanget.

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Däcken monterade åt "fel" håll. Spelar roll?

    Jag skulle oxå få dom rättmonterade direkt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Däcken monterade åt "fel" håll. Spelar roll?

    Tack för kommentarer. Ringer Goodyear nästa vecka. Ingen brådska då vinterdäcken kan ligga på nån vecka till.

    Måste tillägga att däcken är riktningsneutrala. Samma mönster åt "båda hållen". Ingen riktningspil att ta hänsyn till. Så frågan är varför en sida skall vara innåt och en utåt? Förmodligen finns en tanke bakom men kan också vara så enkelt att utsidan med alla uppgifter skall vara synlig vid en inspektion? Har svårt att se att tex utsidan skulle vara mer förstärkt


    Mvh H-M
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  9. #9
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Däcken monterade åt "fel" håll. Spelar roll?

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Tack för kommentarer. Ringer Goodyear nästa vecka. Ingen brådska då vinterdäcken kan ligga på nån vecka till.

    Måste tillägga att däcken är riktningsneutrala. Samma mönster åt "båda hållen". Ingen riktningspil att ta hänsyn till. Så frågan är varför en sida skall vara innåt och en utåt? Förmodligen finns en tanke bakom men kan också vara så enkelt att utsidan med alla uppgifter skall vara synlig vid en inspektion? Har svårt att se att tex utsidan skulle vara mer förstärkt


    Mvh H-M
    Ffa bilar med multilänk-bakaxel har slitit däck snett, tex 9-5 med pilformat mönster. Eftersom Saab inte varit ensamma om detta så har däckfabrikanterna tagit fram nya, assymetriska däck som motverkar tidigare problem. Lösningen är att bygga däck som är hårdare/stabilare/robustare i ytterkant medan bättre dränering etc i innerkant.
    /Johan

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Däcken monterade åt "fel" håll. Spelar roll?

    Nu kommer ja inte ihåg exakt allt, men det ÄR viktigt att rätt sida monterats utåt.
    Påverkar även våtgreppet samt stabilitet vid kurvtagning och undanmanövrar..

    Och självklart slitaget som ökar med felvända däck oavsett om de är rullningsbestämda eller neutrala. Finns även rullriktningsdäck som dessutom är märkta med ut/insida. Och dessa kan bli rent farliga i kritiska situationer.

    Vattenavledningsförmågan är det som är viktigast kom jag på nu och det riskerar samlas för mycket vatten i mönstret om de monteras fel. Så du får lika dåligt våtgrepp som en V70 med Michelin Energy-däck av förra generationen. Alltså vattenplaningsrisk runt 100km/h på spårig motorväg.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Däcken monterade åt "fel" håll. Spelar roll?

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Tack för kommentarer. Ringer Goodyear nästa vecka. Ingen brådska då vinterdäcken kan ligga på nån vecka till.

    Måste tillägga att däcken är riktningsneutrala. Samma mönster åt "båda hållen". Ingen riktningspil att ta hänsyn till. Så frågan är varför en sida skall vara innåt och en utåt? Förmodligen finns en tanke bakom men kan också vara så enkelt att utsidan med alla uppgifter skall vara synlig vid en inspektion? Har svårt att se att tex utsidan skulle vara mer förstärkt


    Mvh H-M
    Ffa bilar med multilänk-bakaxel har slitit däck snett, tex 9-5 med pilformat mönster. Eftersom Saab inte varit ensamma om detta så har däckfabrikanterna tagit fram nya, assymetriska däck som motverkar tidigare problem. Lösningen är att bygga däck som är hårdare/stabilare/robustare i ytterkant medan bättre dränering etc i innerkant.
    /Johan

    Låter som ett skifte kan vara bra...... dock måste jag säga att även ytterkanterna ser exakt lika ut.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  12. #12
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Däcken monterade åt "fel" håll. Spelar roll?

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Ffa bilar med multilänk-bakaxel har slitit däck snett, tex 9-5 med pilformat mönster. Eftersom Saab inte varit ensamma om detta så har däckfabrikanterna tagit fram nya, assymetriska däck som motverkar tidigare problem. Lösningen är att bygga däck som är hårdare/stabilare/robustare i ytterkant medan bättre dränering etc i innerkant.
    /Johan

    Låter som ett skifte kan vara bra...... dock måste jag säga att även ytterkanterna ser exakt lika ut.
    Det du inte ser är hur själv stommen är uppbyggd om det tex skiljer!

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Däcken monterade åt "fel" håll. Spelar roll?

    Rimligtvis är yttersidan starkare än innersidan. Innersidan belastas sällan om aldrig lika hårt som yttersidan vilken bilen häver sig över vid kurvtagning.
    Fredrik J

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Däcken monterade åt "fel" håll. Spelar roll?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Rimligtvis är yttersidan starkare än innersidan. Innersidan belastas sällan om aldrig lika hårt som yttersidan vilken bilen häver sig över vid kurvtagning.

    detta argument tog. har ju barn och familj. skall se om säljaren minns vem som la på däcken. kan ju prova. Men annars åker jag till min vanliga däckverskstad och ser till till de "vänds" rätt. Hans fru hann väl åka ca 400 mil innan bilen vandaliserades
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

Liknande ämnen

  1. Bild på OG9-5 med "5-spoke"-fälgar monterade
    Av i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-12, 19:17
  2. Spelar det roll hur man monterar vindrutetorkararmat.? 9-5
    Av niklas75 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-10, 23:54
  3. Spelar det någon roll vilket håll fjädrarna bak sitter?
    Av TalladegaSvensson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 18:57
  4. Spelar milen stor roll på en SS?
    Av Ekan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-20, 13:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •