Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Någon som varit i kontakt men programmeraren nedan?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    472

    Någon som varit i kontakt men programmeraren nedan?

    Hejsan!
    Någon som varit i kontakt med killen i länken tidigare?

    http://www.blocket.se/vi/39373284.htm

    MVH Micke

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 676
    Medlem#
    8924

    Re: Någon som varit i kontakt men programmeraren nedan?

    Med tanke på att det förmodligen är T5suite / T7suite han använder så tycker jag han tar mycket betalt. Han tjänar stålar på arbete som någon annan har gjort gratis och det är inte sjysst i mina ögon.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Någon som varit i kontakt men programmeraren nedan?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Med tanke på att det förmodligen är T5suite / T7suite han använder så tycker jag han tar mycket betalt. Han tjänar stålar på arbete som någon annan har gjort gratis och det är inte sjysst i mina ögon.
    Det här har vi redan avhandlat. Onödig debatt/räkna andras pengar.

    Dessutom ingår det ju en styrbox i de 1500.

    Se även viewtopic.php?f=43&t=317180

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    472

    Re: Någon som varit i kontakt men programmeraren nedan?

    Min tanke var att få hjälp med att höja varvstoppet från 6400 till 7500rpm.

    Har en box med en mapp som jag är nöjd med men vill gärna ha lite fler varv på slutet.

    Att lägga in några varvtalsmappar upp till 7500rpm var tjänsten jag önskade av honom, eller någon annan som kan.

    Är där någon annan som är intresserad lägg gärna ett PM till mej.

    MVH Micke

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 676
    Medlem#
    8924

    Re: Någon som varit i kontakt men programmeraren nedan?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Med tanke på att det förmodligen är T5suite / T7suite han använder så tycker jag han tar mycket betalt. Han tjänar stålar på arbete som någon annan har gjort gratis och det är inte sjysst i mina ögon.
    Det här har vi redan avhandlat. Onödig debatt/räkna andras pengar.

    Dessutom ingår det ju en styrbox i de 1500.

    Se även viewtopic.php?f=43&t=317180
    Missade att boxen ingick. Dom kostar ju faktiskt runt 1400kr på skroten så det är väl okej ändå

    Ja, jag håller med om att ämnet redan är avhandlat så nog om detta!

    MickeKr: Att mappa till 7500rpm är inte så lätt som det låter om man vill att det ska bli bra så se till att anlita någon du verkligen litar på

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    472

    Re: Någon som varit i kontakt men programmeraren nedan?

    Okej.

    Att mappa vidare upp till 7500rpm ger det något med 260 eller 268 kammar.

    Jag vill ha varvtalet för att kunna dra längre i växlarna men vill ju inte att effekten bara rasar så att det inte gör någon nytta.

    MVH Micke

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Re: Någon som varit i kontakt men programmeraren nedan?

    7500rpm kräver också att du har hårdvara för det, orginaltryckare i väldigt bra skick kan klara det, orginal ventilfjäder tveksamt, orginal stakar knappast om du inte kör T5 stake och T7 smidd kolv.
    Sedan krävs det mappning och omskalning av programmet för att höja upp varvtalet, och så tillkommer en hel del extra bränsle som ska in också, så det gäller att man har marginal på spridarna som det är nu.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    472

    Re: Någon som varit i kontakt men programmeraren nedan?

    Hejsan!

    Jag kör T5 motor T5 stakar och kolvar (2,0T).
    Ventilfjädarar numera volvo enl tips.
    Portad topp.
    750cc spridare
    268 kammar
    mm
    Går djävligt bra men skulle vilja ha några varv till på toppen.

    MVH Micke

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 855

    Re: Någon som varit i kontakt men programmeraren nedan?

    Citat Ursprungligen postat av MickeKr
    Min tanke var att få hjälp med att höja varvstoppet från 6400 till 7500rpm.

    Har en box med en mapp som jag är nöjd med men vill gärna ha lite fler varv på slutet.

    Att lägga in några varvtalsmappar upp till 7500rpm var tjänsten jag önskade av honom, eller någon annan som kan.

    Är där någon annan som är intresserad lägg gärna ett PM till mej.

    MVH Micke
    Hej!

    Hmm, typiskt fredagen den 13 syssla... stor risk för otur.

    "Har en box med en mapp som jag är nöjd med men vill gärna ha lite fler varv på slutet."
    Bara att förändra varvtalsstoppet är en smal sak, men det är inte lämpligt. Den burk du har är (i bästa fall om du har en jävla tur) OK för varvtal upp till kring varvtalsstoppet.
    Att flytta varvtalsgränslen gör att man ger sig in i arbetsområden där det inte finns någon lämplig mjukvarukalibrering, det är nämligen rätt stor skillnad på 6400 rpm och 7500 rpm.


    "Att lägga in några varvtalsmappar upp till 7500rpm var tjänsten jag önskade av honom, eller någon annan som kan."
    Här har du nog missuppfattat hur motorstyret är uppbyggt, men det skall du inte skämmas över. Det har många andra oxo gjort, men det hindrar inte dem från att ha drivit företag som säljer Saabtrim i många år...
    Eller, med andra ord, det finns likom inte "några varvtalsmappar", vad som finns är ett antal tabeller och matriser som har varvtal på någon av axlarna, på dessa ställen behöver man ändra om, men det räcker inte bara med att ändra varvtalet på axeln, innehållet i tabllen eller matrisen måste vara vettigt.

    Avslutningsvis, att för lekmannen köra fram en mjukvarukalibrering som sträcker sig upp till 7500 rpm är inte gent gjort... I vart fall om man ställer någon form av krav på slutresultatet.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 676
    Medlem#
    8924

    Re: Någon som varit i kontakt men programmeraren nedan?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost

    Hej!

    Hmm, typiskt fredagen den 13 syssla... stor risk för otur.

    "Har en box med en mapp som jag är nöjd med men vill gärna ha lite fler varv på slutet."
    Bara att förändra varvtalsstoppet är en smal sak, men det är inte lämpligt. Den burk du har är (i bästa fall om du har en jävla tur) OK för varvtal upp till kring varvtalsstoppet.
    Att flytta varvtalsgränslen gör att man ger sig in i arbetsområden där det inte finns någon lämplig mjukvarukalibrering, det är nämligen rätt stor skillnad på 6400 rpm och 7500 rpm.


    "Att lägga in några varvtalsmappar upp till 7500rpm var tjänsten jag önskade av honom, eller någon annan som kan."
    Här har du nog missuppfattat hur motorstyret är uppbyggt, men det skall du inte skämmas över. Det har många andra oxo gjort, men det hindrar inte dem från att ha drivit företag som säljer Saabtrim i många år...
    Eller, med andra ord, det finns likom inte "några varvtalsmappar", vad som finns är ett antal tabeller och matriser som har varvtal på någon av axlarna, på dessa ställen behöver man ändra om, men det räcker inte bara med att ändra varvtalet på axeln, innehållet i tabllen eller matrisen måste vara vettigt.

    Avslutningsvis, att för lekmannen köra fram en mjukvarukalibrering som sträcker sig upp till 7500 rpm är inte gent gjort... I vart fall om man ställer någon form av krav på slutresultatet.
    Kan berätta lite snabbt om mina erfarenheter av "professionella tuners".
    När jag köpte min og9-3 Aero Coupé 2001 så låg ett steg 1 Biopower i boxen och jobbet var gjort av en firma. Jag läste ur programmet för jag var nyfiken på om det var redigt gjort. Här kommer några exempel på vad jag hittade. Tänk på att detta programmet är till för en original B205R.

    Några tokiga saker jag hittade:
    Varvtalsspärr: 6500rpm
    Programmet var endast mappat upp till 5820rpm
    Fuel cut vid 1500mg/c
    Ignition advance på BF98 upp till 42 grader före TDC.
    Ignition advance på E85 upp till 44 grader före TDC.

Liknande ämnen

  1. Någon mer som varit förkyld lääänge
    Av 5xaero i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-04-22, 08:24
  2. Någon som varit på Oktoberfest i Tyskland?
    Av Anders-1500 i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-29, 15:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •