Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Farthållare som går ojämt?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    18

    Farthållare som går ojämt?

    Hej!

    Hoppas jag kan ställa denna frågan i denna delen av forumet, viste inte riktigt var den hörde hemma.

    Verkar finnas många kunniga bilägare här Min farthållare går ganska ojämt tycker jag. Trycker jag in knappen på tex 110 km/h så tappar den farten för att direkt gasa upp till hastigheten och även går över med upp till 3-5 km/h.
    Så här håller den på hela tiden så senaste tiden har jag inte använt den alls, inte behagligt att känna hur bilen hela tiden släpper gasen, ökar gasen, släpper gasen osv.
    Detta gör bilen oavsett om det är raksträckor eller hur vägen ser ut.
    Är första bilen jag äger som har farthållare så jag undrar om det är vanligt på SAAB? har kört andra bilar med farthållare och dessa går inte ojämt som min utan ligger på hastigheten jag väljer hela tiden utan minsta reglering.

    Eller är det en service man kan göra på farthållaren, tänkte om det var nån justering med elektroniken eller nått annat, har inte en aning om hur en farthållare fungerar

    Bilen är en SAAB 9-3 Sport Edtion, 2.0 t (2002)

    /
    cazzman

  2. #2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    18

    Re: Farthållare som går ojämt?

    Hej!


    Nä inte vad jag vet, zimm. Har bara ägt bilen lite mer än 6 månader. Men det är ANA Trollhättan som ägt bilen innan mig så jag tror inte det, eller hur kan man kolla sånt? har inte sån koll på bilar.

    Den gåt bara ojämt när jag kör med farthållare, när jag sköter gasen själv går den som den ska, jämt o fint. Men så fort jag trycker in farthållaren så går den inte i jämn hastighet utan tappar några km/ h och direkt ökar, minskar och ökar. Ibland kan den till och med gå ett par km/ h över hastigheten jag tryckt in vilket gör den ganska opålitlig.
    Andra bilar jag kört har gått hur jämt som helst med farthållare så jag tänkte om det är för min är några år på nacken eller om det är nån service som kanske ska göras?

    Det spelar heller ingen roll om det är nerför, uppför eller en lång raka tex motorväg, den går upp o ner hela tiden.

    /
    cazzman

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    231

    Re: Farthållare som går ojämt?

    Hej
    låter lite som att det diffar i hastighetssignalen mellan mui och t7,inga andra problem med hastigheten mätaren/abs?,samma däck din fram/bak?
    Bygger Corsaab b204 t

  5. #5

    Re: Farthållare som går ojämt?

    Har haft samma problem på en 9-3a. Då berodde det på abs-krans som var pajj vilket gav fel signaler därav felande farthållare. Men då fanns det klassiska "skrapandet" också vid inbromsning (som om att det var isigt på vägen).

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 919

    Re: Farthållare som går ojämt?

    Jag har samma fel på min 9-5 Aero -04. Var tar den hastighetssignalen? Jag har nya hjullager/ABS givare bak ifall signalen kommer därifrån.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  7. #7

    Re: Farthållare som går ojämt?

    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero
    Jag har samma fel på min 9-5 Aero -04. Var tar den hastighetssignalen?
    ABS-signalen från vänster bakhjul.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    231

    Re: Farthållare som går ojämt?

    [quote=Göran Larsson]
    Citat Ursprungligen postat av "Mr Aero":gjw8alcj
    Jag har samma fel på min 9-5 Aero -04. Var tar den hastighetssignalen?
    ABS-signalen från vänster bakhjul.[/quote:gjw8alcj]
    Vilken är det som tar hf då t7?
    Bygger Corsaab b204 t

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    18

    Re: Farthållare som går ojämt?

    Hej!

    Uj uj uj... det var mycket på en gång. Jag är ju ingen expert på bilar.

    Mui och t7, har jag ingen aning om vad det är.
    Och jag har likadana däck både fram och bak, Continental Contactsport 2, om det är nått fel på abs borde väl besiktningen ha visat eller? besiktade bilen nylingen och det enda jag skulle tänka på var att byta bakbromsarna för dom var slitna, inte så dom var såpass slitna så dom skulle bytas direkt.
    Något skrapande ljud hör jag inte, bara det svaga dunkandet av att bromsarna är slitna?

    Men är det något som en service kan ordna? för det är ju skönt med farthållare men som den går nu kör jag utan. Och är det något som kostar multi i såna fall, fick ju kosta på 4:a nya vinterdäck nu och en ny datakasett på den så känner inte för att lägga ut massa till, kan jag snart köpa en annan bil istället känns det som .

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    231

    Re: Farthållare som går ojämt?

    Citat Ursprungligen postat av cazzman
    Hej!

    Uj uj uj... det var mycket på en gång. Jag är ju ingen expert på bilar.

    Mui och t7, har jag ingen aning om vad det är.
    Och jag har likadana däck både fram och bak, Continental Contactsport 2, om det är nått fel på abs borde väl besiktningen ha visat eller? besiktade bilen nylingen och det enda jag skulle tänka på var att byta bakbromsarna för dom var slitna, inte så dom var såpass slitna så dom skulle bytas direkt.
    Något skrapande ljud hör jag inte, bara det svaga dunkandet av att bromsarna är slitna?

    Men är det något som en service kan ordna? för det är ju skönt med farthållare men som den går nu kör jag utan. Och är det något som kostar multi i såna fall, fick ju kosta på 4:a nya vinterdäck nu och en ny datakasett på den så känner inte för att lägga ut massa till, kan jag snart köpa en annan bil istället känns det som .
    MUI är huvudinstrumentet i bilen (allså hastighetsmätare mm) , T7 är motorstyrningen...
    Det jag menade med däcken var att det var samma storlek (tex 215/55-16 )
    En sprucken ABS krans är inget besiktningen bryr sig om (om ingen varningslampa lyser)
    Är däcken ok,så låter det som en sprucken krans (lätt att kolla hissa upp och titta på kransen medan du sakta snurrar hjulet) Kolla var givaren sitter så vet du var kransen är(påpressad på yttre drivknuten) Lycka till.......
    Bygger Corsaab b204 t

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    18

    Re: Farthållare som går ojämt?

    Hej

    Tack för svaren, RCM. Men som sagt, är ingen expert men nu vet jag lite mer så jag ringer nog en verkstad o hör om dom kan ta en koll.

    Yes, det är samma mått på samtliga däck, 225/ 45 R17. Och vad jag vet så är det inget fel på hur hastighetsmätaren visar, har inte heller någon varningslampa för ABS som lyser.
    Men jag ringer en verkstad o ser vad dom säger.

    Tack igen/
    cazzman

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    978

    Re: Farthållare som går ojämt?

    Personligen tycker jag att hastighetsmätaren borde fladdra en aning om du håller konstant fart utan farthållaren om en krans är sprucken. För det borde vara samma krans (signal) hastighetsmätaren arbetar med som farthållaren arbetar med.
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    18

    Re: Farthållare som går ojämt?

    Hej

    Ja, Johannyman, det var lite så jag tänkte också, även om jag inte är någon expert på bilar.
    Men kör jag utan farthållare så är det inga problem med att hålla en jämn hastighet och hastighetsmätaren ligger stadigt och jämt. Behöver knappt justera något med foten på gaspedalen.

    Förutom detta med farthållaren så är det inga problem med bilen, den går hur kalas som helst och är servad fullt ut med service bok och allting.

    /
    Cazzman

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    978

    Re: Farthållare som går ojämt?

    Har du kollat upp om det kan ligga några eventuella felkoder lagrade? I och med att det är elektroniskt spjäll så kanske det är spjällhuset som spökar när du kör med farthållare. Sitter ju massa givare o annat krafs i den som lär vara viktiga referenser vid aktiv farthållare. Mig veterligen så hade jag aldrig problem med min 9-5a på detta viset.

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    18

    Re: Farthållare som går ojämt?

    Hej


    Jag besiktade bilen för någon månad sen, Johannyman. Och enda felkoden som fanns var för att `check engine`hade lyst ett antal gånger, det visste jag om så jag lämnade in bilen till SAAB och det var nån datakasett- box som var trasig.
    Förutom den felkoden var det inga.

    Men jag får ta o ringa till nån verkstad och se vad dom säger, det är ju bara just detta med farthållaren som är kalle anka, annars är det en superfin bil men vill ju att allting ska fungera 100.

    /
    cazzman

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    978

    Re: Farthållare som går ojämt?

    Citat Ursprungligen postat av cazzman
    Hej


    Jag besiktade bilen för någon månad sen, Johannyman. Och enda felkoden som fanns var för att `check engine`hade lyst ett antal gånger, det visste jag om så jag lämnade in bilen till SAAB och det var nån datakasett- box som var trasig.
    Förutom den felkoden var det inga.

    Men jag får ta o ringa till nån verkstad och se vad dom säger, det är ju bara just detta med farthållaren som är kalle anka, annars är det en superfin bil men vill ju att allting ska fungera 100.

    /
    cazzman

    Hmm, du säger att CE har lyst och gett felkod för att någon databox var trasig. Ersattes denna eller reparerades denna vid konstaterandet? Den kan ju högst troligt vara inblandad i ditt problem. Kan ju vara parametrar med gränsvärden som är felaktiga. Kan tänka mig att det finns ett regler-spann för styrningen vid farthållare dvs +/- x km/h inom börvärdet! Och om du har en funktionsstörning i styrningen så kan kanske detta ha påverkats?
    Ring verkstaden och kolla upp detta som du säger.
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    18

    Re: Farthållare som går ojämt?

    Hej

    Johannyman, check Engine har tänts och släckts då och då under nästan hela tiden jag har ägt bilen. Och när jag besiktade den sa kontrollanten att jag var tvungen att kolla upp felkoden och komma tillbaka.
    Lämnade in bilen och efter en dag ringde verkstaden upp och sa att det var en datakasett- box som var felet.
    Frågade om jag ville byta den för den kostade 4´500:- men jag sa att självklart vill jag ha dit en ny. Så enligt verkstaden beställde dom en och bytte ut den trasiga

    Blev lite fundersam nu, har ju läst om ställen som sagt en sak och inte gjort det. Jag är ju så lost på bilar så dom kan ju lika gärna ha släckt lampan och tagit bort felkoden men inte bytt datakasetten, så ville en annan göra först. Bara nollställa datan så inte besiktningen skulle se att det varit en felkod.
    Och farthållaren har gått ojämt ända sen jag köpte bilen.

    Är det något man kan kolla själv eller sitter den gömd som det mesta?
    Nu tror jag ju inte att dom inte bytte den, men man blir ju lite fundersam.

    /
    Cazzman

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    978

    Re: Farthållare som går ojämt?

    Citat Ursprungligen postat av cazzman
    Hej

    Johannyman, check Engine har tänts och släckts då och då under nästan hela tiden jag har ägt bilen. Och när jag besiktade den sa kontrollanten att jag var tvungen att kolla upp felkoden och komma tillbaka.
    Lämnade in bilen och efter en dag ringde verkstaden upp och sa att det var en datakasett- box som var felet.
    Frågade om jag ville byta den för den kostade 4´500:- men jag sa att självklart vill jag ha dit en ny. Så enligt verkstaden beställde dom en och bytte ut den trasiga

    Blev lite fundersam nu, har ju läst om ställen som sagt en sak och inte gjort det. Jag är ju så lost på bilar så dom kan ju lika gärna ha släckt lampan och tagit bort felkoden men inte bytt datakasetten, så ville en annan göra först. Bara nollställa datan så inte besiktningen skulle se att det varit en felkod.
    Och farthållaren har gått ojämt ända sen jag köpte bilen.

    Är det något man kan kolla själv eller sitter den gömd som det mesta?
    Nu tror jag ju inte att dom inte bytte den, men man blir ju lite fundersam.

    /
    Cazzman

    Om CE har tänts efter att du hade bilen på verkstad så bör du ha en felkod lagrad. Då det finns väldigt mycket hjälpsamma personer på detta forum så kan du alltid skriva vart du bor och göra en förfrågan om någon vill läsa ur felkoder alternativt att du ber verkstaden läsa ur koder och ge dig koderna så man har mer att gå på!
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    231

    Re: Farthållare som går ojämt?

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Personligen tycker jag att hastighetsmätaren borde fladdra en aning om du håller konstant fart utan farthållaren om en krans är sprucken. För det borde vara samma krans (signal) hastighetsmätaren arbetar med som farthållaren arbetar med.
    Var tvungen att dubbel kolla........... hastigheten till mätaren tas från VB( båda sänds ut på bussen av TC/ABS ) , och T7 tar från HF......( borde va ganska enkelt att kolla samtliga hastighets signaler med Tech 2:an så att det inte diffar nåt )
    Är kransen sprucken HF (bak går inte sönder då det sitter inbyggt i navet),så kan man få svaj i AFH läge....
    Mvh Robban
    Bygger Corsaab b204 t

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Storfors / Värmland
    Inlägg
    41

    Re: Farthållare som går ojämt?

    Jag smiter in här jag med då min 9-3 Aero -02 är precis likadan.

    Farthållaren har fungerat klockrent trots att jag har 1 el 2 spruckna kransar.
    Men i somras så gick mitt spjällhus i limphome-mode och efter detta så krånglar farthållaren. Jag återställde bara spjällhuset samt nollade felkoder med min ELM327.

    Någon idé på varför det blivit såhär med farthållaren efter detta?

Liknande ämnen

  1. Ojämt laddtryck
    Av jpo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-07-25, 21:58
  2. Bilen går ojämt?
    Av Mr_Cooler i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-27, 01:13
  3. ojämt laddtryck
    Av fiisken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-09, 01:58
  4. Ojämt laddtryck........
    Av Samuelsson_123 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 16:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •