Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: 9-3 Aero -02 som inte laddar som den ska

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    110

    Re: 9-3 Aero -02 som inte laddar som den ska

    Men du säger emot dig själv du tror inte varmluft från motorrummet påverkar lmm men sen skriver du(elektriska trådar som ändrar resistans med temperaturen, oftast platina. Trådarna värms av strömmen som styrenheten skickar igenom och kyls sedan av luftmassaflödet. Den resulterande temperaturen skapar en resistans som ger en viss ström som sedan används för att räkna ut luftmassaflödet.)
    Men om en av dessa trådar är felaktig och mäter fel då och inte kyls ner som den ska för luften som passerar den är varm
    Annars så får du förklara varför bilen går bra när kall luft passerar lmm och när varm luft passerar så laddar den inte som den ska
    precis som knasen skrev så gick bilen bra när han ryckte slangen (jag gissar på att bilen var kall när han gjorde det sen körde han ut en sväng och gasade på ordentligt x antal gånger för att testa bilen vilket ledde till att turbon blev varm sen stannade han bilen utanför affären då slutar kylningen av motorn och temperaturen stiger under huven när han sen startade bilen så får den i sig varm luft)

    Så Knasen prova en annan lmm på din bil så ska du se att den kommer att gå bra

  2. #22
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: 9-3 Aero -02 som inte laddar som den ska

    Ska försöka försvara mig en sista gång då. Jag tror inte du läser mina inlägg tillräckligt noggrant

    Men om en av dessa trådar är felaktig och mäter fel då och inte kyls ner som den ska för luften som passerar den är varm
    Temperaturen på luften som passerar mäts av en annan givare (INTE LMM) och skickas till styrenheten och stoppas in i en ekvation som gör att motorn fungerar under alla rimliga yttre omständigheter. Om LMM går sönder så kommer den därför visa fel vid alla tänkbara temperaturer. Uträkningen som styrenheten gör innan den kan räkna ut flödet är baserad på allmänna gaslagen som beskriver förhållandet mellan tryck, temperatur, volym och massa.

    Men du säger emot dig själv du tror inte varmluft från motorrummet påverkar lmm
    Du säger att du har original luftintag vilket betyder att din motor alltid tar in kalluft. Öppna motorhuven och följ luftens väg så får du se.

    Annars så får du förklara varför bilen går bra när kall luft passerar lmm och när varm luft passerar så laddar den inte som den ska
    Det har inget med luftens temperatur att göra. Det beror på att styrsystemet berikar bränsleblandningen när motorn är kall. Om motorn då får för lite luft i vanliga fall pga. kass LMM så kan berikningen som sker vid kall motor göra att du kommer närmare stökiometrisk förbränning.

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    110

    Re: 9-3 Aero -02 som inte laddar som den ska

    På ditt sätt att vara översittare och tror dig veta bättre än alla andra så läser jag ut att du är någon form av ingengör och att du tror dig veta bättre än Saab teknikerna som jobbar med Saab bilar hela dagarna är bara roande men som alla vet så jobbar ingengörer mest med teori och som också alla vet så går inte praktik och teori hand i hand (Teori är vad ingengörer tror sig veta fungera Praktik är vad vi Arbetare vet fungerar på riktigt)
    och att du tror att du alltid har kall luft från orginal luftburk är bara naivt prova att mät temperaturen med en fristående tempmätare så ska du se att det är skillnad

    Mvh Bobco

  4. #24
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: 9-3 Aero -02 som inte laddar som den ska

    Blir lite ledsen i ögat när du tar det på detta sättet. Jag har lagt fram ett förslag på hur jag TROR det fungerar, baserat på teoretiska och praktiska erfarenheter. Ta det för vad det är. Jag vill inte framstå som översittare. Detta är inte "vi mot dom" och det är inte ordkrig.

    Jag skulle bli väldigt glad om någon kan motbevisa mig eftersom jag törstar efter kunskap!

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Botkyrka
    Inlägg
    405

    Re: 9-3 Aero -02 som inte laddar som den ska

    Mvh Daniel. Kör numer 9-5 Aero SC 2003 Cosmicblue
    Honda Cbr 600f (Dynojettad med Yoshimura system)
    9-3 Aero 2002 Salomon Cosmicblue (Såld)

  6. #26
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 003
    Medlem#
    5849

    Re: 9-3 Aero -02 som inte laddar som den ska

    Citat Ursprungligen postat av Bobco
    På ditt sätt att vara översittare och tror dig veta bättre än alla andra så läser jag ut att du är någon form av ingengör och att du tror dig veta bättre än Saab teknikerna som jobbar med Saab bilar hela dagarna är bara roande
    Hur orkar ni.....?

    En sån här sak kan omöjligt vara nödvändigt att gnabbas om HÄR....?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    110

    Re: 9-3 Aero -02 som inte laddar som den ska

    Hej jag vill be Brisse om ursäkt för att jag var otrevlig mot han och för att denna tråden vandrade iväg jag hoppas ni kan förlåta mig var på lite dåligt humör när jag skrev här i denna tråden

    Mvh Bobco

Liknande ämnen

  1. 9-3 aero laddar inte som den ska
    Av dziobek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-05, 21:49
  2. 9-5 aero-00 (Laddar inte fullt)
    Av PL85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-03, 16:39
  3. Bilen laddar inte som den ska og9-3 Aero !!!
    Av ZerOMikE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-02, 15:51
  4. Saab 9-3 Aero laddar inte...
    Av nosse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-12, 13:19
  5. 9-5 aero -00 som inte laddar
    Av Crisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 14:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •