Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Maskera 2,3 turbo med 250-300hk som en under 180

  1. #1

    Maskera 2,3 turbo med 250-300hk som en under 180

    Hallå!

    Jag funderade på att trycka ner en Saabspis på 2,3 liter och turbo i min opel manta
    Så jag tänkte fråga ifall det går att maskera en redigt stark motor som en lite lagom stark (under 180hk) så att man kommer igenom besiktningen utan att dom blir för butta
    och på samma gång tänkte jag fråga vad en orginal 2,3a från en 9000 klarar att kräma ut och ändå hålla i ett par år... tänkte göra en helrenovering på motorn nya lager packningar... innan man stoppar i den så vad skulle ni rekomendera för motor som man kan få ur en 250-300 kusar med orginal bottenplatta och vad klarar dom att varva ungefär?

    Tacksam för alla svar [/b]
    //Sebastian
    kommer åka manta med saabmotor?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 087
    här finns ett eget forum, + ett påbörjat men avstannat projekt på¨en Manta

    http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=31
    Mats Fhinn/3499/

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Är det en lång eller kortmotor du hade tänkt dig?
    Skulle i så fall rekomendera en kortmotor med trionic och att maskera den ska väl inte vara några problem.
    Hållbarheten är väl heller inte problemet utan växellådan i så fall.
    Men det beror väl mer på hur man kör.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    fins u de som åker med både 5-6å700hk frågane u hur mycket du kommer å åka me den ?

    .. hm .. kan u bli svårt att maskera motron då de står saab på den .. men å andra sdan ska amn inte seja att d ee omöjligt jag vet att sbp int ee några höjdare igentlgien ..

    men en ortmotor en 2,3 lätryksturb borde u funka .. 170hk .. med ett steg ett chip så e de väl kring en 230hk..? och massa vrid .. men sm tidigare nämt .. lådan lär nog klaga på de ..
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  5. #5
    Ska sätta den i en manta a, och det ska va en kortmotor var nog det som passade bäst vad jag hade hört...
    växellådan är ju ett litet problem men det löser sej nog kanske
    med maskera menade jag inte att man skulle besikta motorn för något annat än saab... efter som den är äldre än 75 så är det bara att trycka i och se glad ut ifall det är under 180 hk eller i alla fall att dom tror det..
    vad håller en lätt trycksturbomotor för ifall man skulle byta turbo chip och höja laddtrycket rätt rejält? Ska använda bilen som sommarbil och bruks/rejsbil under den perioden så den ska ju vara körbar i stan också

    bockar och bugar för svaren
    //Sebastian
    kommer åka manta med saabmotor?

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Rätt motor för dig, är en 2,3 lättrycks kortmotor. Den ligger på 170 Hk 260 Nm. Den har samma grundspec som en fulltrycks 2,3 men har ett annat laddtryck kan man säga. Fixar du styrprogram till en fulltryckare så har du 200 Hk 330 Nm som på ett fat. Det blir en skoj gamal Manta kan jag lova.

    Skulle sen detta ändå kännas för klent så kan du byta till samma turboaggregat som Aero-modelen av samma motor har, och Aero styrprogram. Då har du 225 Hk @ 5500 rpm och 350 Nm @ 1850 rpm att leka med.

    Räcker inte det så kan du chippa vidare till ca 270-300 Hk och 400-450 Nm beroende på program och dagens klimat och humör.

    Det är inga större problem att fixa adapter för att kunna skruva på en vanlig växellåda bak på denna motor, t ex. en BMW-låda eller liknande.

    Räkna med att Mantans original växellåda och bakaxel måste bytas till kraftigare grejor då Opels påminner mer om porslin i hållfasthet.....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Rätt motor för dig, är en 2,3 lättrycks kortmotor. Den ligger på 170 Hk 260 Nm. Den har samma grundspec som en fulltrycks 2,3 men har ett annat laddtryck kan man säga. Fixar du styrprogram till en fulltryckare så har du 200 Hk 330 Nm som på ett fat. Det blir en skoj gamal Manta kan jag lova.

    Skulle sen detta ändå kännas för klent så kan du byta till samma turboaggregat som Aero-modelen av samma motor har, och Aero styrprogram. Då har du 225 Hk @ 5500 rpm och 350 Nm @ 1850 rpm att leka med.

    Räcker inte det så kan du chippa vidare till ca 270-300 Hk och 400-450 Nm beroende på program och dagens klimat och humör.

    Det är inga större problem att fixa adapter för att kunna skruva på en vanlig växellåda bak på denna motor, t ex. en BMW-låda eller liknande.

    Räkna med att Mantans original växellåda och bakaxel måste bytas till kraftigare grejor då Opels påminner mer om porslin i hållfasthet.....


    MVH Tony
    Är det samma anslutning till grenröret för lilla och aero turbon? så att man kan byta lite snabbt när man åker in till besiktningen varannat år eller måste man byta både grenrör och downpipe?
    Funderade på att sätta på en 1031 volvoaxel så att man får ventilerade skivor bak på samma gång som en axel som håller för mycket mer än orginal som tål 250-300 i en halvtimme
    Någon som vet ifall det finns lågon låda som det är lätt att hitta sprängkåpor som passar på dom motorerna och håller i alla fall för 300hk ifall man känner för att fortsätta...
    Och vad kan domdär chipen gå på ifall man vill upp emot en 300?

    Tacksam för svaren
    //Sebastian
    kommer åka manta med saabmotor?

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Torhult

    Är det samma anslutning till grenröret för lilla och aero turbon? så att man kan byta lite snabbt när man åker in till besiktningen varannat år eller måste man byta både grenrör och downpipe?
    Samma.
    Däremot är vattenrör och oljeretur annorlunda (mindre) men returen går tydligen att "fila till" så den passar båda enligt endel snåljåpar.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 087
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av Torhult

    Är det samma anslutning till grenröret för lilla och aero turbon? så att man kan byta lite snabbt när man åker in till besiktningen varannat år eller måste man byta både grenrör och downpipe?
    Samma.
    Däremot är vattenrör och oljeretur annorlunda (mindre) men returen går tydligen att "fila till" så den passar båda enligt endel snåljåpar.
    Sen tror jag det är få besiktningsmäns som "kan se " eller rättare sagt kollar vilken turbo du har, om det inte är av modell större-jättestor. skillnaden i storlek mellan orginal T25 och aerons TD04 är inte så i ögonfallande.
    Mats Fhinn/3499/

  10. #10
    Nu när man ändå är igång och frågar... ifall man ska ha en motor som går att fortsätta trimma på sen efter 300 ska man då satsa på en 2,0 eller 2,3 kortmotor?
    och vad ligger dom i på ungefär för pris samt ett större turboagg som man kan plocka på rätt lätt?
    //Sebastian
    kommer åka manta med saabmotor?

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    jag skulle satsa på 2,3T då 200 hk och 225 hk har en grövre koppling från början.
    Vilken turbo man sen väljer är väl en smak sak.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  12. #12
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    jag skulle satsa på 2,3T då 200 hk och 225 hk har en grövre koppling från början.
    Vilken turbo man sen väljer är väl en smak sak.
    Kopplingen är ju en skitsak, det gäller att ha rätt motoridentitet för att få bilen igenom regbes.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    hm .. turboagregat om dua hr td04 på .. va sejs om en Garrett GT30R den ska u reka till 540hk i alla fal ..


    men nu ska vi lugna oss lite .. gör som så att du byger i hop den där builen besiktar den å får gienm den så som dens ak v från börajn edm en 2,3 lätrykare

    sen ska vi se vad vi kan hykla i hopp


    de e u mycket emr som ska modifieras en turbo å programvara .. du ska u tilexempel ha ic spridare fulral soppapump .. ( DIFBROMS!!!!! ) knse ven borde se över kamamr insug topp å spjäl om du ska ha något över 500 hk ?

    men de fisn u de som struntar i de å har stor klare stor turbo storar rör å mycket soppa och nöjer sig emd de ..
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    885
    Innan du skenar iväg och börjar tänka på trimplaner till Saabmotorn i din stackars Manta kanske du ska börja fundera på vad du behöver för grejer för att få allt att lite samt för att få bilen genom SBP.

    En komplett 2,3l motor (170hk) känns som det givna valet här. Genom byte av programvara funkar alla orginalgrejer helt kanon upp till ca 250Hk. Alltså inte en pryl behöver bytas (förutom en magnetventil och tre slangar som måste monteras).

    Har du eller någon du känner kontakter som kan tillverka en adapterplatta för att få dit en annan växellåda på Saabmotorn? Tony 418 kanske kan hjälpa dig med ritning till en adapter till en BMW låda om han känner sig snäll.

    Känner du någon som kan bygga om/korta/balansera en kardan?

    Vilken bakaxel ska du använda? det är inte bara att smeta dit ett par svetsloppor och dra dit 4st bultar för att få en volvoaxel att sitta bra därbak.

    Oavsett om man är kung på att meka så kommer garanterat ens egna kunskaper sättas på prov när man påbörjar ett sådant projekt, vilket i de flesta fall leder till att projektet dör ut för man helt enkelt kör fast och det ser hopplöst ut.

    Sen blir det i regel alltid minst dubbelt så dyrt som det man har räknat med. 40000:- drar löjligt lätt iväg till 80000:- när man måste lämna in 10kg aluminium till en svetsare för att få dit en vettig IC i fronten och bygga tryckrör samtidigt som man kommer på att man behöver skarva ihop fästöronen på Saablådan med BMW lådan och vem fan klarar av att göra det? ...vad var det egentligen killen på den där mekaniska verkstaden skulle ha för att korta och svetsa kardan, och vad kostade balanseringen efter det? Adapterplattan till lådan glömde jag oxo...

    Men för att svara på din första fråga, det är inga problem att med mycket god hållbarhet och tillförlitlighet åka 400-500Hk i Saaben utan att byta andra saker än Turbo, Spridare, bränslepump, MAP-sensor & IC. Vill man sedan ha 170Hk igen (om man ska låna ut bilen till svärmor eller SBP) drar man bara ur kontakten till magnetventilen...

    Låter det hopplöst?? Det är det nästan...men bara nästan
    9-5 2,3t SC Biopower -09

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Torhult
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Rätt motor för dig, är en 2,3 lättrycks kortmotor. Den ligger på 170 Hk 260 Nm. Den har samma grundspec som en fulltrycks 2,3 men har ett annat laddtryck kan man säga. Fixar du styrprogram till en fulltryckare så har du 200 Hk 330 Nm som på ett fat. Det blir en skoj gamal Manta kan jag lova.

    Skulle sen detta ändå kännas för klent så kan du byta till samma turboaggregat som Aero-modelen av samma motor har, och Aero styrprogram. Då har du 225 Hk @ 5500 rpm och 350 Nm @ 1850 rpm att leka med.

    Räcker inte det så kan du chippa vidare till ca 270-300 Hk och 400-450 Nm beroende på program och dagens klimat och humör.

    Det är inga större problem att fixa adapter för att kunna skruva på en vanlig växellåda bak på denna motor, t ex. en BMW-låda eller liknande.

    Räkna med att Mantans original växellåda och bakaxel måste bytas till kraftigare grejor då Opels påminner mer om porslin i hållfasthet.....


    MVH Tony
    Är det samma anslutning till grenröret för lilla och aero turbon? så att man kan byta lite snabbt när man åker in till besiktningen varannat år eller måste man byta både grenrör och downpipe?
    Funderade på att sätta på en 1031 volvoaxel så att man får ventilerade skivor bak på samma gång som en axel som håller för mycket mer än orginal som tål 250-300 i en halvtimme
    Någon som vet ifall det finns lågon låda som det är lätt att hitta sprängkåpor som passar på dom motorerna och håller i alla fall för 300hk ifall man känner för att fortsätta...
    Och vad kan domdär chipen gå på ifall man vill upp emot en 300?

    Tacksam för svaren


    Du skulle kunna ta en växellåda ifrån Omega 3000, den passat på Alla opels gjutjärns block.
    Så den passar på en speciel Saab motor, tror att det är den kortslagiga 2,3 ifrån 9000 turbo
    En sån låda har jag i min Ascon A med rättså mycket hästar och vrid.
    // SFR Danne

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av SFR Danne
    Du skulle kunna ta en växellåda ifrån Omega 3000, den passat på Alla opels gjutjärns block.
    Så den passar på en speciel Saab motor, tror att det är den kortslagiga 2,3 ifrån 9000 turbo
    En sån låda har jag i min Ascon A med rättså mycket hästar och vrid.
    // SFR Danne
    Andra, motsägande, uppgifter om detta med Omega 3000-lådan finns här
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/viewtopic.php
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av SFR Danne
    Du skulle kunna ta en växellåda ifrån Omega 3000, den passat på Alla opels gjutjärns block.
    Så den passar på en speciel Saab motor, tror att det är den kortslagiga 2,3 ifrån 9000 turbo
    En sån låda har jag i min Ascon A med rättså mycket hästar och vrid.
    // SFR Danne
    Alla kortmotorer har samma bultmönster.

    Dessutom är 2,3an inte kortslagig, då är det en 2,0
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  18. #18
    [quote=900 Power]
    Citat Ursprungligen postat av "SFR Danne":3pkwzfhh
    Du skulle kunna ta en växellåda ifrån Omega 3000, den passat på Alla opels gjutjärns block.
    Så den passar på en speciel Saab motor, tror att det är den kortslagiga 2,3 ifrån 9000 turbo
    En sån låda har jag i min Ascon A med rättså mycket hästar och vrid.
    // SFR Danne
    Alla kortmotorer har samma bultmönster.

    Dessutom är 2,3an inte kortslagig, då är det en 2,0 [/quote:3pkwzfhh]

    Okey har bara hört att det finns en saab motor som passar på omegans låda. och att det skulle vara en 2,3 t det är allt jag vet/hört.

    Bra att ni rättar dem som har fel.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 240
    alla kortmotorer passar på omegalådan! så som jag fattat det!

    mvh//joel

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Bispgården Jämtland
    Inlägg
    258
    Kortmotorn passar INTE på alla omega A (87-94) lådor utan endast på dom som det suttit en 2,0 ohc motor i.Sen så finns det även lådor från nyare omegor som ska passa direkt,dock så lär väl hållbarheten vara tämligen begränsad på alla dessa "porslinslådor"Så att tillverka en adapter så man kan ha en riktig låda är nog att rekomendera.
    Finns ju sprängkåpor som passar opels ohc motorer och fordlådor,dom brukar användas av dom som bygger super7 or och liknande,det kanske är nåt att satsa på?Ska se om jag har kvar nån länk till den sidan jag tänkte på.


    Här!! http://www.westfield-sportscars.co.uk/s ... =&PT_ID=77
    Saab 9-5 -98-99 -00-01-02
    #9558

Liknande ämnen

  1. Trimma NG9-3 B207 vilken turbo vid 300hk+
    Av tjohopp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-09-21, 16:08
  2. 300hk i en 9000 2,0 turbo års 90
    Av saalex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 21:25
  3. Vilken turbo/ic för effekt uttag ca 300hk NG 900
    Av Hedley i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 08:26
  4. Turbo som garanterat klarar 300hk ?
    Av BEEEMERBOY i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 15:04
  5. Tips på turbo (300hk)
    Av Noobe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2005-06-14, 17:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •