Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Tänd motorlampa 9-5 aero -02 (änligen löst)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    324

    Tänd motorlampa 9-5 aero -02 (änligen löst)

    Hejsan!
    Har en motorlampa som tänds, o jag har läst ut coden.
    Den är P0133
    02 sensor circuit slow respons bank 1 sensor 1
    Enligt nätet så är detta Orsakerna

    En kod P0133 kan innebära att en eller flera av följande har hänt:
    syresensorn är defekt
    Ledningarna till sensorn är bruten / sliten
    Det finns en avgas läcka
    Möjliga lösningar
    Det enklaste sak att göra är att nollställa den och se om det kommer tillbaka.

    Om koden kommer tillbaka, är problemet mer än sannolikt den främre banken 1 syresensor. Du kommer förmodligen hamna ersätta det, men du bör också överväga dessa möjliga lösningar:
    Kontrollera och åtgärda eventuella avgaser läckor
    Kontrollera problem med ledningarna (kortslutna, slitna trådar)
    Kontrollera frekvens och amplitud syresensor (avancerat)
    Kontrollera om en försämrad / förorenat syresensor, byt vid behov
    Kontrollera in-luftläckage
    Kontrollera att MAF sensorn för korrekt drift

    Så klart så kommer fel koden tillbaka när man resetar den, dock kan detta ta olika lång tid. Ibland bara en stunds körning o ibland går det en vecka.
    Har bytt alla vakuum slangar, bytt första syresensorn (till en ny!) Kollat avgasläckage. Kan ju egentligen bara vara skarven vid turbon. Sensorn sitter ju efter den. Inget läckage vad jag kan märka i alla fall. Rengjort MAF sensorn.
    Men lampan kommer tillbaka. Tänkte kolla om någon här har en aning vad felet kan vara mer. Ska prov byta MAF sensorn i helgen
    Bilen går inte sämre med lampan tänd o drar inte mer bensin heller.
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    324

    Re: Tänd motorlampa 9-5 aero -02

    Hmmm Ingen som har något uppslag?
    En liten uppdate i alla fall.
    Prov bytte MAF sensorn idag, o körde ned till Malmö o hem. En tur på lite mer än 20 mil.
    Trodde jag hittat felet. Men strax innan Kristianstad så tändes lampan igen. Så efter 19 mils körning så upptäcks ett fel igen, o det är samma
    Vad i är felet.
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 110
    Medlem#
    2555

    Re: Tänd motorlampa 9-5 aero -02

    Läst ut den med Tech2?


    En annan högoddsare är din DI-kassett.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    324

    Re: Tänd motorlampa 9-5 aero -02

    Nä den är inte utläst med Tech2
    Vanlig fel kods läsare. Dels på verkstad som dock inte har tech2 o min egen båda säger samma fel.
    Som jag har fattat det hela så är det för den första lamda sensorn uppfattar det som det är för mycket syre i avgaserna. eller rättare sagt mer än vad motorstyret kan justera det o därför sätts en felkod. För mycket syre kan ju då bero på en jäkla massa saker. Så varför inte tändkasseten.
    Men om man kollar felkoderna med min dekoder så kan jag ju med gå in o kolla som jag fattar det just när fel koden sattes. Vilka värden som då finns. O då står det i menyn att tex inga misständningar finnes. Just denna gången så sattes felkoden vid 1950 varv på motorn, farten var visst 49 km. Där står med att tex lamdasond 1 o 2 funkar.
    Men då jag ju har tillgång till att prova med en annan Di box så kan jag ju prova
    ( frugan får klara sig utan bil en stund)
    Men som sagt så verkar lampan tändas hur som helst. Vid belastning o bara slö körning.
    O som jag innan sagt så går bilen som ett skott vilket fall som helst
    Bensin förbrukningen ligger på ca 0,9-0,96 blandat. Vilket jag tycker är okey för en automat med en ägare som inte brukar vila på gasfoten. Sportknappen i stort sett alltid ned tryckt
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    324

    Re: Tänd motorlampa 9-5 aero -02

    Som sagt, knepigt! Var på Elmia idag. Startade i morse. körde mindre än en mil. Lampan tändes. Körde in på en p plats. Släckte lampan. Körde sedan till Jönköping o hem igen. Lampan tändes inte på hela resten av turen, som med en del avstickare blev väl nära 40 mil. Skulle ha lite gott på macken för en halv timme sedan. Vad hände? Jo lampan tänds. Suck.
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 529
    Medlem#
    8163

    Re: Tänd motorlampa 9-5 aero -02

    För vissa felkoder att återkomma krävs ett visst antal omstarter av systemet innan den tänds nästa gång. Vet ej om detta är fallet för ditt fel.
    /Johan

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    324

    Re: Tänd motorlampa 9-5 aero -02

    Jo det vet jag, bla evap systemet funkar ju så. Men tror inte detta felet har något sådan cykel. Man kan reseta lampan o köra bara en kort stund o så tänds den igen. Så intervallet när den tänds verkar vara väldigt olika.
    Men har funderat lite på en sak. Troligen så finns där en liiiiiten läcka i broms servot. Man hör ett svagt liksom sugande ljud när man kör, som försvinner när man bromsar. På en automat så sitter det ju både anslutning till insugningsrör o en vakuum pump.
    Frågan är ju om man kan testa o tillfälligt ta bort anslutningen till insugningsröret för o kolla om det är därifrån det extra syret tar sig in. Har man någon broms. För antar ju att anslutningen till insuget ska skapa vakuum på låga varv då pumpen inte snurrar så fort.
    Får ut o testa
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    324

    Re: Tänd motorlampa 9-5 aero -02

    Tja då var det ytterligare ett prov som inte hade någon som helst effekt. Lampan tändes igen efter en stunds körning. Konstigt förresten. Märkte inte någon skillnad med o ha o inte ha någon vakuum anslutning till insuget från bromsen. Trodde det skulle bli sämre bromskraft förstärkning. Tydligen så klarar den lilla pumpen det galant själv.
    Nä nu lägger jag detta på is ett tag o lamp jä får lysa. Om ingen här inne har några mer uppslag på vad som kan fela
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    324

    Re: Tänd motorlampa 9-5 aero -02

    Liten uppdate på detta. Eftersom felet återkom trots jag tyckte mej ha kollat över det mesta som man läst sig till skulle kunna vara felet så lade jag det på is o lät lampan lysa.
    Men funderade vidare o eftersom lampan verkade kunna tändas lite när som helst när man var ute o körde. O ibland inte alls. Funderade lite på dem där evap ventilerna. Dem körs har jag förstått i cykler. Dessa har jag dock kollar innan. O inte funnit något fel på dem. Ryckt ena anslutningen på magnetventilen. Som det då sägs att om bilen går bättre så är det fel på dem backventilerna. Men dem har verkat funka. Helgen som gick så tänkte jag mej ett test i alla fall. Där är ju ett T-kors från slangen från magnetventilen där den delar sig så en del går mot evap ventilerna o en tycks gå in i insuget på turbon igen. Tog av slangen på t-korset som går mot evap ventilerna o ett stopp på t-korset så den inte skulle dra in tjuvluft där. Släckte lampan o har nu kört snart en vecka utan att lampan tänts igen.
    Bilen går som den brukar, dvs bra! O ingen motor lampa. Det tycks ju som det var där som mitt sporadiska extra luft kom ifrån, alltså luft som ej gick genom luftmasse mätaren.
    Så verkar ju som det är något fel på dessa backventiler i alla fall. KANSKE! Kör ett tag till så får jag se om det håller i sig.
    En annan fundering. Dessa ventiler säljes ju inte av Saab löst. En del köper tydligen några andra från vag. Men varför behövs det egentligen en särskild sort? Menar ju på att den backventilen som man tex köper på mekonomen eller för den delen från speedparts o som är till att hålla turbotrycket borta från vevhus ventilationen borde ju med gå? Trycket borde ju vara lika stort som den ska mota. Slangarna är ju i båda fall anslutna till insuget. Funderar på o göra ett test med dessa o göra en egen slangsats.
    Eller någon har testat eller vet om det inte skulle gå får gärna höra av sig
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    524
    Medlem#
    6148

    Re: Tänd motorlampa 9-5 aero -02

    grejen med vevhusbackventilen är ju att den är gjord för 4mm slang denna slang är väll grövre. men men kanske kan fungera iaf, gratttis att det fixat sig iaf.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    324

    Re: Tänd motorlampa 9-5 aero -02

    Jo lite grövre, 6mm tror jag. Men att få dem att bli på slangen är ju inget problem. O om det har löst sig vet man ju inte. men hoppas
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    324

    Re: Tänd motorlampa 9-5 aero -02

    Jaha! Ropade hej för tidigt. Klarat mej i två veckor utan lampan har tänts. Men nu var det dax igen. Samma fel kod igen. Nu är definitiv mina uppslag slut på vad felet beror på.
    Om inte! Någon som vet om man byter till större avgasrör kan ställa till med problem?
    Har satt på ett 3 tums rostfritt avgassystem från turbon, o med sport katt.
    Ingen ny motor styr eller så. Tar en sak i taget Ska fixa andra spridare med o sedan är det tänkt att gå över till etanol.
    Frågan är ju då om avgassystemet som borde ha bättre skjuts ut så att säga gör att man kan få en sådan felkod
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 454

    Re: Tänd motorlampa 9-5 aero -02

    Citat Ursprungligen postat av RogerWWWW
    Jaha! Ropade hej för tidigt. Klarat mej i två veckor utan lampan har tänts. Men nu var det dax igen. Samma fel kod igen. Nu är definitiv mina uppslag slut på vad felet beror på.
    Om inte! Någon som vet om man byter till större avgasrör kan ställa till med problem?
    Har satt på ett 3 tums rostfritt avgassystem från turbon, o med sport katt.
    Ingen ny motor styr eller så. Tar en sak i taget Ska fixa andra spridare med o sedan är det tänkt att gå över till etanol.
    Frågan är ju då om avgassystemet som borde ha bättre skjuts ut så att säga gör att man kan få en sådan felkod
    Det finns diagnosfunktioner i programmet som bland annat reagerar på temperatur på bakre katten dvs på den sonden. Med en annan katalysator ökar du flödet i avgassystemet och därmed minskar temperaturen, detta kan sätta felkod på bakre lambdan - Ganska vanligt på niofemmor med sport eller race katt.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    324

    Re: Tänd motorlampa 9-5 aero -02

    Jo men tyvärr är det inte bakre sensorn som spökar, utan den främre. Fel koden är P0133
    Vilket är o2 sensor circuit slow respons bank 1 sensor 1.
    O om det inte är något fel på själva sensorn. Vilket det inte är, har bytt till en ny.
    Så ska det ha något att göra med att den mäter för mycket syre i avgaserna, som den då inte kan styra ned då det hamnar utanför vad styrdonet klarar. Vilket sätter en felkod
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 454

    Re: Tänd motorlampa 9-5 aero -02

    Citat Ursprungligen postat av RogerWWWW
    Jo men tyvärr är det inte bakre sensorn som spökar, utan den främre. Fel koden är P0133
    Vilket är o2 sensor circuit slow respons bank 1 sensor 1.
    O om det inte är något fel på själva sensorn. Vilket det inte är, har bytt till en ny.
    Så ska det ha något att göra med att den mäter för mycket syre i avgaserna, som den då inte kan styra ned då det hamnar utanför vad styrdonet klarar. Vilket sätter en felkod
    I så fall ska det läcka VÄLDIGT mycket om den ska gå utanför gränserna.

    Har du sett över kablaget till sonden? Inte så att isoleringen har nötts sönder nånstans på vägen från själva kontakten till styrdonet?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    324

    Re: Tänd motorlampa 9-5 aero -02

    Japp! Den gamla hade en nöt skada på en av dem vita kablarna. Stammen gick bakom vatten röret som går till pumpen o hade nötts där. Dock så är allt bytt till nytt.
    Det jag inte begriper är ju hur det kan funka länge o väl för att sedan helt plötsligt sätta en felkod. Menar ju att den främre sonden kollar väl hela tiden om avgaserna håller sig inom vad styrdonet vill.
    Kan det dra in syre vid skarven till avgasrör/turbo i sådan mängd?
    Vad jag kan se o höra så är där tätt. Är ny besiktigad med helt ok värden
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 454

    Re: Tänd motorlampa 9-5 aero -02

    Citat Ursprungligen postat av RogerWWWW
    Japp! Den gamla hade en nöt skada på en av dem vita kablarna. Stammen gick bakom vatten röret som går till pumpen o hade nötts där. Dock så är allt bytt till nytt.
    Det jag inte begriper är ju hur det kan funka länge o väl för att sedan helt plötsligt sätta en felkod. Menar ju att den främre sonden kollar väl hela tiden om avgaserna håller sig inom vad styrdonet vill.
    Kan det dra in syre vid skarven till avgasrör/turbo i sådan mängd?
    Vad jag kan se o höra så är där tätt. Är ny besiktigad med helt ok värden
    Det kan alltid läcka i den skarven. Jag har själv haft problem med att muttrarna som håller downpipen mot turbon har gängat upp sig, testa att efterdra dessa och kolla så att det är draget jämt runtom så den inte sitter snett på något vis?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    324

    Re: Tänd motorlampa 9-5 aero -02

    Hmmm får väl ta ned det igen o sätta något klet i skarven för säkerhets skull.
    Snart har man ju bytt o provbytt allt mellan nummerplåtarna utan det bliver rätt. Tur att provdelarna fanns hemma. Dock gillar inte frugan att hennes bil har varit provdonator
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    324

    Re: Tänd motorlampa 9-5 aero -02 (änligen löst)

    Som sagt! Äntligen löst!
    Felkoden P0133 som jag har haft i ett par månader nu är fixat.
    Felet visade sig till slut vara ett slarvfel. Felkoden dök upp ett par dagar efter jag lämnat in bilen på den lokala bil skruvaren. Hade köpt mej ett 3 tums rostfritt avgas från turbon o bak med race kisse. O då jag inte tyckte tanken att ligga på ett kallt garagegolv o skruva dit det lämnade jobbet in. När felkoden dök upp var jag tillbaka på verkstaden o fick det felet utläst o det var ju P0133 o det har ju med den första lamda sonden att göra. Men dem ansåg sig ju inte ha gjort något fel o det trodde inte jag heller!!
    Sedan började jag ju med en jäkla massa prov o utbyte av delar. Dem flesta dock från frugans bil så kostnaden var ju inte så stor. Men inget har hjälpt. Ja en del har jag köpt ny. O det var här som jag egentligen skulle ha upptäckt felet direkt!!!!! Snål som man är så kollade jag ju nr på lamda sonden o det visade sig att biltema hade en som skulle passa med rätt kontakt o allt. Den byttes, men blev ju inte bättre. Felet med biltemas sond är det att det står inte om det är den främre eller bakre som man får. Men jag bytte den främre o den passade till kontakten som jag bytte ut.
    Hela tiden har man ju surfat runt på nätet o kollat vad som kan orsaka detta fel. När lampan tänds men inget fel hittas.
    I går hittade jag en sida på en Honda sajt med exakt samma fel. O han hade med fått avgas systemet bytt nyligen.
    Nu kanske någon redan begriper vad som hänt! Hans o min verkstad har satt den främre givaren efter katten o den bakre där fram!!!!!
    Äntligen hittar jag något som är rent fysiskt fel. På Saaben så sitter ju givarna väldigt nära varandra på original avgassystem, så dem har helt enkelt tagit fel när det nya systemet skulle upp.
    Den främre ska gå till den mörkgrå kontakten o den bakre till den ljusgrå kontakten.
    Man kan inte sätta fel givare i fel kontakt för rent fysiskt så är kontakten olika. Men hela sonden med kontakt på fel ställe går ju.
    Är så jäkla lättad att slippa den där jäkla lampan lysande i ögat så jag är inte ens sur på verkstaden! Men slarv är det att inte hålla koll på vilket ska vart
    Skriver denna lilla roman för att om någon skulle råka ut för samma sak o nyligen bytt avgas system down pipe o kisse o får felkod P0133. Kolla så rätt lamda sond sitter på rätt ställe!!!!
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  20. #20
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 110
    Medlem#
    2555

    Re: Tänd motorlampa 9-5 aero -02 (änligen löst)

    Bra beskrivet.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. 9-3 Aero 01:a med tänd motorlampa *LÖST*
    Av TaNKeRPiDDe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-04, 09:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •