Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Utryckningsfordon, blåljus utan ljud?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Unhappy Utryckningsfordon, blåljus utan ljud?



    Någon mer än jag som lagt märke till att på senare tid tycker jag att det är fler och fler utryckningsfordon (ambulans & polis) som bara kör med blåljus och inte ljud. Det kan faktiskt underlätta ibland om man även hör dom.

    Någon ny regel? att dom inte får "störa omgivningen" eller "hälso fråga" Kan tänka mig att några år bakom ratten gör att man hör sirenerna i huvudet även efter passet är slut.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    22

    Re: Utryckningsfordon, blåljus utan ljud?

    beror på om det är i centrum eller landsväg och vilken tid på dygnet det är
    Saab 9-5 2001 "Thunder"

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    101

    Re: Utryckningsfordon, blåljus utan ljud?

    Hej, är ambulanssjukvårdare.

    Det är helt enkelt för att inte störa omgivningen eller för att inte stressa patienten.

    Hos polisen vet jag inte hur det fungerar.
    Saab 9-3 TTID Aero automat 2008 SÅLD
    Volvo V70 Bifuel Addition -05

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kalmar
    Inlägg
    73

    Re: Utryckningsfordon, blåljus utan ljud?

    Citat Ursprungligen postat av TrevligSE
    Hej, är ambulanssjukvårdare.

    Det är helt enkelt för att inte störa omgivningen eller för att inte stressa patienten.

    Hos polisen vet jag inte hur det fungerar.
    Hej,som pasagerare märkte jag inte att dem var på,förans vårdaren sa att
    föraren kunde slå av dem.
    mvh pillee

  5. #5
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Utryckningsfordon, blåljus utan ljud?

    För polisen kan det finnas flera olika skäl till att inte använda sirenerna under utryckning. Blåljus och sirener används för att påkalla fri väg, att få övrig trafik att lämna plats. Om man blåser på i 160 på motorvägen är sirenerna ganska onödiga, blåljusblinket syns i backspeglarna långt tidigare än normalbilisten hör sirenerna. Vägljud, motorljud, bilstereo m.m. dränker rätt mkt ljud.
    I sällsynta fall kan det ibland vara så att man inte vill att det ska höras att man är på väg, men i de allra flesta fall är det helt enkelt så att man bedömer att det räcker med blåljusblink, och att sirenen stör mer än den gör nytta. Men om man hamnar bakom en sölkorv som inte fattar åker sirenen givetvis på, och om man närmar sig en korsning eller ett rödljus.
    All makt åt Thengil!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Mullsjö
    Inlägg
    86

    Re: Utryckningsfordon, blåljus utan ljud?

    Tänkte också på detta för ett par veckor sedan när jag såg tre ambulanser mitt på dagen i tät trafik utan sirener.

    Det tredje fallet var på en landsväg och med tonade rutor, solglasen och stark sol upptäckte jag faktiskt inte först ambulansen som kom bakom. Är rätt säker på att han körde tom då det inte ligger något sjukhus åt det hållet han åkte.
    Saab 9-5 Aero SportCombi 2005
    http://www.garaget.org/?car=287263

  7. #7
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628

    Re: Utryckningsfordon, blåljus utan ljud?

    Citat Ursprungligen postat av Ewfors
    Är rätt säker på att han körde tom då det inte ligger något sjukhus åt det hållet han åkte.
    om du bor i Mullsjö ligger det ett sjukhus åt alla håll du kan titta, är bara en fråga om avstånd.

    och vad spelar det för roll om du är påväg för att hämta nån eller lämna nån?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Mullsjö
    Inlägg
    86

    Re: Utryckningsfordon, blåljus utan ljud?

    om du bor i Mullsjö ligger det ett sjukhus åt alla håll du kan titta, är bara en fråga om avstånd.

    och vad spelar det för roll om du är påväg för att hämta nån eller lämna nån?
    Ja det spelar väll ingen roll vart du åker så för eller senare så kommer du till ett sjukhus.
    Nu var vi däremot 1,5 mil från länssjukhuset och i Mullsjö finns inga ambulanser och med tanke på hur han körde så hade han väldigt bråttom.

    Tänkte mest på att det längre upp står att de inte vill stressa patienten med sirenerna och eftersom vi var i relativt obebyggt område och ev tom transport hade det vart säkrare att ha siernerna på. Men det är ju bara min åsikt.
    Saab 9-5 Aero SportCombi 2005
    http://www.garaget.org/?car=287263

  9. #9
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628

    Re: Utryckningsfordon, blåljus utan ljud?

    Citat Ursprungligen postat av Ewfors
    om du bor i Mullsjö ligger det ett sjukhus åt alla håll du kan titta, är bara en fråga om avstånd.

    och vad spelar det för roll om du är påväg för att hämta nån eller lämna nån?
    Ja det spelar väll ingen roll vart du åker så för eller senare så kommer du till ett sjukhus.
    Nu var vi däremot 1,5 mil från länssjukhuset och i Mullsjö finns inga ambulanser och med tanke på hur han körde så hade han väldigt bråttom.
    Jag är rätt välbekant med Mullsjö, habo och kringliggande trakt då min släkt bor där

    på Gotland kan du få problem om du inte har en cool ambulans när det gäller modellen "kör åt vilket håll du hamnar på ett sjukhus"

    Nej men hur ambulanspersonalen tänker är inte lätt o veta, dock har jag märkt att ljudet ofta stressar mer än ljuset, stressa billister är inte bra helt enkelt.

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: Utryckningsfordon, blåljus utan ljud?

    Hej!

    VAD är det som gäller för att påkalla fri väg? Siren+ljus eller??
    Jag har tidigare fått lära mig att det är ljud och ljus, utan undantag.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Utryckningsfordon, blåljus utan ljud?

    Trafikförordningen är ändrad sedan ett antal år tillbaka, så numera är det upp till föraren vilka godkända larmanordningar som skall användas för att kräva fri väg (hette tidigare "påkalla fri väg", men det är ändrat till "kräva").
    Dock är det så att för att sirenen ska få användas måste blåljusen vara på, alltså är turordningen i praktiken denna:
    1. Trängande fall/brådskande tjänsteutövning/utryckning, inga larmanordningar krävs för att t.ex. köra fortare än gällande hastighetsbegränsning.
    2. Kräva fri väg, blåljus på.
    3. Kräva fri väg, blåljus och sirener på.
    All makt åt Thengil!

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Utryckningsfordon, blåljus utan ljud?

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    1. Trängande fall/brådskande tjänsteutövning/utryckning, inga larmanordningar krävs för att t.ex. köra fortare än gällande hastighetsbegränsning.
    Den har man sett några gånger hos polisen som då brassat på i vänsterfilen på motorvägen och enbart blinkat med helljusen.

Liknande ämnen

  1. Borttagen AS2 ersatt med BT Pioneer utan ljud ut ??
    Av TheJod i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 15:17
  2. Uppdatera ljud i 9000 cs utan att göra åverkan på bilen
    Av Johan_2335 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 10:10
  3. 17" däck utan mycket ljud?
    Av TurboLover i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-08-07, 13:44
  4. Vinande ljud från lådan utan belastning 9K
    Av lmfmats i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-01-21, 21:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •