Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Klippt impuls antennkabel

  1. #1

    Klippt impuls antennkabel

    Hallå alla!

    Jag vänder mig till er saab gudar på detta forumet efter lite vägledning.
    En saab 900 98 års modell i bra skick, förutom vissa grejer



    Som då ni ser på bilden är en av kablarna till elmotorn avklippta (antar detta är impulskabeln till elantennen) Frågan är då hur jag ska gå till väga och hur jag ska koppla för att få elantennen till att börja fungera igen. Jag ska byta denna då den har blivit knäckt, går att sporadiskt få in radiostationer så elantennen har ström.

    Verkar som att någon av dom förra ägarna klippte av denna då antennen blev knäckt och orkade inte byta den (det mystika är varför den blå "stereo" kabeln är kopplad som den är)

    Jag är annars jättenöjd med bilen, väldigt bra skick



    ps.
    Tänkte bara smyga in en annan snabbfråga (vill undvika skapa en enskild tråd bara för det) Ska clarion cd växlaren se ut så här? (e den stendöd?,funkar inte. Vill inte ens spotta ut magasinet)


    Modellen


    Väl mött
    Mvh
    Peter

  2. #2

    Re: Klippt impuls antennkabel

    Det ser ut som att den kabel som är klippt är +12v-kabeln, den har alltid ström.
    Impulsen vet jag ärligt talat inte var den normalt sitter, men jag gissar att kabeln med kontakt är den, och att med den ute så stannar antennen nere oavsett stereo-läge.

    Jag drog en kabel till en brytare i kupén som bröt just den kabeln som på din bil är kapad rakt av, då stannar antennen i det läge den är när jag bryter strömmen till motorn.
    Jag upplevde det som jobbigare än de flesta skriver att byta antenn, men möjligt med lite vertyg och jävlaranamma (fick lov att öppna motorn och rulla på kuggbandet). Och klart vät det.
    Kör hårt och lycka till!
    /Adam K

    Brukar: Saab 9-3 -00
    Missbrukar: Subaru impreza GT -98

Liknande ämnen

  1. TV bild vs antennkabel.
    Av Brandten i forum Off Topic
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2009-06-15, 19:34
  2. Specialadapter, Antennkabel
    Av Weggen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 23:47
  3. Svar: 45
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 14:28
  4. Dra antennkabel, 9000?
    Av Marcus J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-17, 19:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •