Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 55 av 55

Ämne: Kopplingspedal fastnar ibland nere vid golvet 9000

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    420

    Re: Kopplingspedal fastnar ibland.. Saab 9000 -92

    Är det nån packning/tätning som blir dålig ? Så han inte orkar hålla tryck ?

    Hur gör man procedur för att lufta systemet sen då ? Som med bromssystem ? har ABS Mk2 systemet.

  2. #42
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Eslöv/Marieholm
    Inlägg
    78
    Medlem#
    3709

    Re: Kopplingspedal fastnar ibland.. Saab 9000 -92

    Citat Ursprungligen postat av Bobzi
    Är det nån packning/tätning som blir dålig ? Så han inte orkar hålla tryck ?

    Hur gör man procedur för att lufta systemet sen då ? Som med bromssystem ? har ABS Mk2 systemet.
    Hej. det kan vara slangen till slavcylindern, hade en 90:a innan och provade allt innan jag bytte kopplingsslangen. Det lossnar "gummi bitar" från slangens insida och ger ettekten av backventil. Det kan kanske vara ditt problem.
    /jari
    9000 96:a Areo
    B206 2,4L.
    Medlem 3709

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    420

    Re: Kopplingspedal fastnar ibland.. Saab 9000 -92

    Nu har jag bytt huvudcylinder och luftat !

    Oljan som kom först var riktigt jäkla svart och vattenaktig, Luftade tills det bara kom ljusgul olja.. Och vilken skillnad på koppling ! Nu är den riktigt härlig att koppla med igen !

    Slangen skall jag byta mot höstkanten när bilen ska in på förvaring igen.. För som du sa Jari, så blir slangen dålig vilket den var..

    Allting löst, allting gott.

    Trevlig påsk !

  4. #44

    Re: Kopplingspedal fastnar ibland.. Saab 9000 -92

    Vad bra att du kunde fixa det.
    Signaturlös

  5. #45
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171

    Re: Kopplingspedal fastnar ibland.. Saab 9000 -92

    Hoppas bara att inte slangen hinner släppa iväg för mycket gummirester ner till slaven bara för då kan det bli lagom roligt. =(

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    GÖTENE
    Inlägg
    110
    Medlem#
    132

    Kopplingspedal knarrar + fastnar i bottenläge. 9000 98" 2,3/170

    Bytte koppling+slavcylinder i somras fungerade bra 150mil sedan började kopplingspedal fastna i bottenläge. Börjat knarra när man kopplar ur också .Provade byta huvucylinder till en ny. Har någon tips på vad felet är luftat med bromluftare liknande den saab använder i repboken . //Magnus

  7. #47
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 737
    Jag tror att du köpt en fabriksdålig slavcylinder men annars är det vanligt att slangen från reservoaren till huvudcylindern samt vidare från huvudcylindern vittrar sönder invändigt så skräpet åker vidare.

    2 användare gillar detta inlägg



  8. #48
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 088
    Medlem#
    12120
    hur är kopplingspedalkonsolen ? det är inte ovanligt att dessa pajar, hände på min 9k.. Enkelt att kolla med en ficklampa dock
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    GÖTENE
    Inlägg
    110
    Medlem#
    132
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Jag tror att du köpt en fabriksdålig slavcylinder men annars är det vanligt att slangen från reservoaren till huvudcylindern samt vidare från huvudcylindern vittrar sönder invändigt så skräpet åker vidare.
    Inne på det spåret också. Men tänkte om det kunde vara något annat enklare. Koppling är original aerokoppling 240mm med tryckplatta från maptun, Slavcyl "ny"original saab men kanske legat för länge . Bromsvätskan som kommer är ren förutom luft bubblorna slutar ej att komma när lag luftar. Så lutar lite åt slaven. Men tråkigt att riva ned växellådan igen bara. Var får man tag på lämplig slang om man behöver byta ?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    hur är kopplingspedalkonsolen ? det är inte ovanligt att dessa pajar, hände på min 9k.. Enkelt att kolla med en ficklampa dock
    Det blir det första jag får kolla för farthållaren har slutat fungera också.
    Senast redigerat av mangus den 2021-10-29 klockan 21:57. Anledning: slangfråga

  10. #50
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 440
    Medlem#
    6973
    Hur gammal är slavcylindern? Orio sålde väl ProParts slavcylindrar ett tag väl? Nu finns ju inte ens repsatsen som originaldel kvar.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #51
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    GÖTENE
    Inlägg
    110
    Medlem#
    132
    Den är äldre före Orio.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-08-28 klockan 21:55. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #52
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    28

    Kopplingsstrul efter långt stillestånd

    Hej på er!

    Har renoverat upp en Saab 9000 -97 som stått i drygt 10 år, bytt bromsar skärmar lagat rost osv.... Så kom äntligen dagen när det var dags för provkörning..

    Började bra, koppling är ganska hård, fastnade i golvet någon gång så fick dra upp den manuellt. Körde lite till och vipps så var kopplingen borta. Men det jag tyckte va himla konstigt var att, när det blev såhär, så kunde jag ändå ta mig hem, för att kopplingen fick lixom "tvärtom" funktion, och bilen drev på växel om jag tryckte HÅRT på kopplingen, som för övrigt var ganska stum. Släppte jag upp kopplingen så frikopplade bilen och jag kunde växla mellan olika växlar... Jag befarar såklart slavcylindern, men tycker inte riktigt den borde bete sig såhär då? Funderade på huvud kopplings cylinder och den berömda slangen kanske? Vad tror ni?


    För övrigt, 1 dag senare alltså idag, så gick jag ut i garaget och kopplingen känns nu helt normal, och betydligt enklare att trampa ner än innan jag ens provkörde.

    Tacksam för svar från alla experter här på forumet!
    Saab 9-5 Kombi Aero -00

  13. #53
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 501
    Medlem#
    8163
    Försvinner någon bromsvätska? Några fläckar under bilen?
    Har du bytt bromsvätska förresten? (Minst) 10 år är gammalt för den...

  14. #54
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    28
    Har inte bytt vätskan, försvinner ingen vätska heller har dock bytt bromsok och luftat bromsar, men inte luftat något vid slaven

  15. #55
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 501
    Medlem#
    8163
    Om jag minns rätt...
    Om slavcylindern läcker så läcker det ut bromsvätska utanför systemet. Bör synas på marken, iaf efter ett tag.
    Om huvudcylindern så läcker ingen bromsvätska ut utanför systemet.

Liknande ämnen

  1. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2024-09-04, 17:37
  2. 155st Saab 9000 under golvet
    Av PelleJ i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2021-04-26, 16:44
  3. Kopplingspedal i golvet på 9000 - nu med bilder på slaven
    Av Mussla i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2007-07-24, 19:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •