Har haft samma fel på en tidigare bil jag ägde. Då var det slavcylindern till kopplingen som hade gett sig. Visserligen var det en BMW och jag vet inte om SAAB har samma system men då felet är liknande så kan det vara något med cylindern.
Har haft samma fel på en tidigare bil jag ägde. Då var det slavcylindern till kopplingen som hade gett sig. Visserligen var det en BMW och jag vet inte om SAAB har samma system men då felet är liknande så kan det vara något med cylindern.
9-5 2,3t -04 Aeroturbo och steg 1
hmm okey men hur vet man om det är cylindern som pajjat? Går det att skruva loss den som den är nu eller finns det nån risk att det läker ut en massa olja då?
Saab 9000CD 2.3 -91
om slavcylindern är paj så brukar det läcka olja och den sitter inne vid kopplingen så det är växellåda ur om den behöver åtgärd.
Om huvudcylindern felar så går det troligen inte att lufta och få tryck på pedalen igen eller om det går så återkommer säkert felet igen då den tar in luft nånstans.
Tjenare!
Tänkte faktiskt låna den här tråden lite hoppas att det går bra. Första gången sökfunktionen har fungerat för mig
Är så att jag har en 9000 Cd -92a som jag har samma problem på fast min fastnar längst ner i golvet vilket är hyffsat irriterande, dom första gångerna så fungderade den som vanligt ändå alltså den slira inte, bara det att det blev lite "kortare" men sen fick jag "kärringstop" när jag stod vid en korsning o bilen ville iväg men inte jag
Är detta samma fel som ovan?
Ska även tillägga att jag kollade bromsvätskenivån och den va 1,5-2cm över max-gränsen, kan detta påverka?
MVH K.Andersson
Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
http://www.garaget.org/K_Andersson
Ursprungligen postat av K.Andersson
Hade samma problem med min, bytte huvudcylindern men det hjälpte inte (hade till en början samma problem som trådskaparen som sedan utvecklade sig).
Slutade med att byta slavcylindern, då får man hiva ur lådan via vänster hjulhus och sedan på den lilla rackaren och byta bussnings/packnings sats.
Efter det gick kopplingen som aldrig förr.
Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851
Inte helt ovanligt att det är slangen som behöver bytas när det blir detta fel
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Okej, om det är som potatis hade det så "skänker" jag bort bilen.. Men om det är som Urban 1041 skriver så blir jag glad
Får kolla på detta.
Men det här att bromsvätskenivån är över max, vad kan hända då? behöver jag tömma ut fortare än kvickt? :P
Edit: Kom också på att jag har haft en s.k. "740-knarr" i kopplingspedalen under några månader med, och detta har kanske varit en varningssignal på att huvudcylindern börjat ge sig?
Sen en fråga till, sitter huvudcylindern innanför pedalstället?
Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
http://www.garaget.org/K_Andersson
Isåfall kan jag ta bilenUrsprungligen postat av K.Andersson
Så svårt och jobbigt var det inte att laga, men det tog lite tid bara (gjorde detta på min mors och fars gårds uppfart).
Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851
Hehe, ja vi får väl kolla på dettaUrsprungligen postat av potatis
Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
http://www.garaget.org/K_Andersson
huvudcylindern sitter snett bakom kopplingspedalen i kupén.
bara bända dig ner och kika så ser du
Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851
Ursprungligen postat av potatis
Hehe okej, det ska jag göra :P och jag återkommer till dig om jag ska skänka bort bilen
Edit: Kollade på en ny huvudcylinder på mekonomen och den skulle kosta ca 1500:- Men undrar om man ska kolla efter en begagnad?
Jag känner inte riktigt för att plocka isär, byta packningar och sätta ihop.. Måste ju gå snabbare och lättare att byta hela skiten?
Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
http://www.garaget.org/K_Andersson
du får väll runt på skroten och pumpa lite kopplingar och se om de beter sig bra, vissa skrotar vet inte riktigt vad det är för grejer heller så då kanske du kan få riktigt billigt.
Men ananrs är det värt att köpa ny, på vissa modeller (de nyare har jag för mig) gick det inte att byta bussningssats då de inte gick att öppna.
Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851
Ursprungligen postat av potatis
hmm okej... nja fan en ny har jag inte lust att köpa, jag har lagt ner ganska så mycket pengar på den här "skrothögen" nu.. o 1500:- för en huvudcylinder ger jag inte
Men men, får väl kolla på skiten.
Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
http://www.garaget.org/K_Andersson
1.-Köp på Mekonomen repsats för H-cyl. kostar ca 100kr.
2.-Slangen som Urban pratar om kostar ca 700-1000 spänn på Saab.
3.- byta slaven urtrampningslager (lamell och tryckplatta.)
PS! man börjar från punkt 1 om man inte lyckas att hitta felet fortsätter man till nästa punkt.
Låter kanske skrämande men jag fick köra hela vägen ut på min 9000-91.
Med vänlig hälsning
George
MVH George
9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
Skoda Octavia 1,8T
Blev så att man började med huvudcylindern när min krånglade, slutade med att se över slangar och renovera slavcylinder och bytte tryckplatta samtidigt.Ursprungligen postat av George
Som sagt så är det inget större jobb, det tar bara lite tid.
Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851
Ursprungligen postat av George
Usch då.. känns inte som att det är värt att göra det på min, den är ju inte värd så mycket just nu.. Om jag lägger ut alla pengar på att fixa det så får jag väl knappt tillbaka pengarna sen.
Får titta över skiten så får man se vad jag gör.
Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
http://www.garaget.org/K_Andersson
Så nu va det gjort, fast inte utan problem. Först så hade inte mekonomen någon rep. sats inne så fick åka till bröderna larsson, jepp dom hade och kosta 97:- så det va ju lugnt, bara det att när vi tillslut fick isär cylindern så behövdes den ju delas upp i två delar men kom inte på hur men när vi kolla på alla packningar osv. så såg vi att dom inte såg likadana ut som dom som satt på. Efter lite trixande så bar det iväg till trollhättan för att köpa en begagnad för 500 :- , satte dit skiten och skulle lufta, utan framgång. Fixade en "utsugningsmanick" , köpte bromsvätska, efter ett tag så gick det.
Men hann byta till vinterdäck på föräldrarnas bil under tiden pappa greja med min koppling :P
Det blir aldrig som man har tänkt sig.
Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
http://www.garaget.org/K_Andersson
Kopplingspedalens väg mot golvet orsakas ju av antingen slut huvud- eller slavcylinder. Ibland kan det lösas genom att man luftar kopplingen, annars byte av båda vilket kan vara lite drygt eftersom slaven sitter så att man måste dela motor och låda.
Att gasen sjunker skulle jag gissa beror på TCSen. Men, det kan ju vara så att det är någon fjäder/vajer som är slapp. Jag minns inte hur det ser ut på de där. Men det är ju elektroniskt spjällhus så gasvajern påverkar ju inte spjället direkt.
Som rubrik, ibland händer det att växelpedalen fastnar i bottenläge och kopplingen tar direkt från då jag börjar peta upp pedalen igen. Sen kan det funka som vanligt med dragläge osv. Jag har kollat efter synligt läckage på Kopplingscylindern och lyste in vid slaven men såg dock inget synligt läckage där heller.
Det är lika mycket olja i behållaren som alltid..
Kan det vara så att oljan börjar få ett antal år för mycket på nacken ?
Troligen dålig huvudcylinder.
Signaturlös